کد مطلب: ۳۹۶۴۱۴

مروری بر روزنامه‌های ‌دوشنبه ۴ شهریور ماه ۱۳۹۸

آخرین اخبار از توافق جدید گروه ۷ / در پشت صحنه اجلاس گروه ۷ چه می گذرد؟

آخرین اخبار از توافق  جدید گروه 7 / در پشت صحنه اجلاس گروه ۷ چه می گذرد؟

روزنامه‌های امروز ابعاد مختلف حضور ظریف در نشست گروه ۷ را پوشش دادند. بعضی‌ها به رابطه ایران فرانسه، بعضی‌ به نقش فرانسه در آشتی ایران و آمریکا و برخی هم به واکنش ترامپ پرداختند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روزنامه‌های امروز ابعاد مختلف حضور ظریف در نشست گروه ۷ را پوشش دادند. بعضی‌ها به رابطه ایران فرانسه، بعضی‌ به نقش فرانسه در آشتی ایران و آمریکا و برخی هم به واکنش ترامپ پرداختند.

ناگهان ايران

روزنامه اعتماد درگزارشی مفصل سفر ظریف به فرانسه و حضور او در نشست گروه ۷ را بررسی کرد و برخی گمانه‌زنی‌ها درباره دیدار ظریف و ترامپ را رد کرد.

این روزنامه نوشته است: عصر روز يكشنبه رسانه‌ها با خبري غيرمنتظره مواجه شدند؛ هواپيمايي كه جمعه شب محمدجواد ظريف، وزير امورخارجه ايران و تيم همراهش را از فرانسه به تهران آورده ‌بود، دوباره راهي فرانسه شد تا اين‌بار به جاي فرودگاهي در پاريس، در فرودگاه شهر ساحلي بياريتس بنشيند.

مهمان غيرمنتظره نشست سران 7 كشور صنعتي جهان محمدجواد ظريف بود كه براي ادامه مذاكرات با ژان ايو لودريان، همتاي فرانسوي‌اش در حاشيه اجلاس گروه 7 به پاريس رفته‌بود. امانوئل مكرون، رييس‌جمهور فرانسه از ماه گذشته تلاش خود را براي مذاكره با ايران براي اجراي كامل مفاد برجام آغاز كرده است.

به نوشته پايگاه خبري روزنامه لو فيگارو فرانسه، امانوئل مكرون، روز شنبه و در حين ناهار كاري كه با دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا داشت به او خبر داده‌ بود كه محمدجواد ظريف، وزير خارجه جمهوري اسلامي ايران در حاشيه اجلاس گروه 7 به فرانسه مي‌آيد، اما دونالد ترامپ در اين مورد سكوت كرده و اظهارنظري انجام نداد.

در برابر روزنامه واشنگتن‌پست نوشته است كه هيچ ‌يك از رهبران گروه 7 از اين سفر باخبر نبوده‌اند و اين اقدام «به شكل محرمانه توسط دولت فرانسه پيگيري شده است.» يك مقام ارشد فرانسوي در گفت‌وگو با اسوشيتدپرس در پاسخ به اين سوال كه آيا كاخ سفيد از سفر ظريف به بياريتس خبر داشت، پاسخي نداد و گفت: «دولت فرانسه بر اساس شروط و برنامه‌هاي خودش كار مي‌كند.»

راز تکاپوی پاریس

روزنامه جام جم در گزارش خود به واکاوی علت فعالیت‌های پاریس به نفع ایران پرداخت و فعالیت‌های فرانسه از ابتدای برجام تا امروز را بررسی کرد.

این روزنامه نوشته است: طی هفته‌های اخیر فرانسوی‌ها تلاش‌های بسیاری برای ادامه حیات برجام دارند؛ تلاش‌هایی از جنس گفت‌وگوهای تلفنی روسای‌جمهور دو كشور ایران و فرانسه تا ارائه بسته‌های پی در پی كه البته تا الان هیچ‌كدامشان با مطالبات ایران همخوانی نداشته و به همین دلیل پذیرفته نشده‌اند.

این روزها با میزبانی فرانسه برای نشست گروه 7، محوریت الیزه در پرونده ایران پررنگ تر شده و دو سفر محمدجواد ظریف در کمتر از یک هفته به فرانسه، بر شدت گمانه‌زنی‌ها درباره پیشنهادهای فرانسه برای حفظ برجام افزوده است. دیروز پس از دیدار مكرون و ترامپ در نشست جی 7 منابع دیپلماتیك فرانسوی خبر دادند كه رئیس‌جمهور فرانسه در دیدار با همتای آمریكایی‌اش پیشنهادهای خود برای كاهش تنش با ایران را به او ارائه داده و دو طرف درباره ایران رایزنی كرده‌اند.

منابع آگاه در این زمینه اعلام كردند كه طرح مكرون شامل كاهش تحریم‌های ایران با هدف ترغیب این كشور به آمدن پای میز مذاكره است. به گفته این منابع آگاه، همچنین مكرون به ترامپ پیشنهاد داده كه ایران اجازه یابد به مدت محدود نفت خود را صادر كند. در ادامه خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از یك منبع آگاه در كاخ ریاست جمهوری فرانسه اعلام كرد كه سران گروه 7 توافق كردند كه امانوئل مكرون رئیس جمهور فرانسه را مامور ارسال پیام به ایران كنند.

با این همه این سوال مهم مطرح است كه چرا فرانسه كه زمانی در جریان مذاكرات هسته‌ای، نقش پلیس بد را بازی می‌كرد این روزها برای حفظ برجام و كاهش تنش‌ها میان ایران و آمریكا پیشقدم شده و جلوتر از سایر كشورهای اروپایی به‌دنبال طرح‌ها و ایده‌هایی در این زمینه است. جام‌جم در این گزارش به بررسی دلایل این تكاپوها پرداخته است.

سران گروه ۷ برای کاهش تنش با ایران توافق کردند

روزنامه جمهوری مانند دیگر روزنامه‌های امروز گزارشی از دیدار ظریف با اعضای گروه ۷ منتشر کرد که البته بیشتر به نگاه ترامپ در این باره پرداخت.

این روزنامه نوشته است: رئیس جمهور فرانسه گفت که سران گروه هفت بر سر یک اقدام مشترک درخصوص ایران با هدف کاهش تنش‌ها توافق کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، امانوئل مکرون در گفتگو با یک شبکه تلویزیونی فرانسوی تصریح کرد که سران گروه هفت برای یک اقدام مشترک درخصوص ایران با هدف کاهش تنش‌ها و آغاز مذاکرات جدید با تهران توافق کرده‌اند.

مکرون ادامه داد: ما توافق کردیم که می‌خواهیم چه حرفی را به‌طور مشترک با ایران بزنیم. یک پیام ازسوی گروه هفت درباره اهداف ما وجود دارد و آنچه اهمیت دارد این حقیقت است که ما روی آن اتفاق نظر داریم، چیزی که مانع از شکاف‌هایی می‌شود که در نهایت به تضعیف همگان منجر خواهد شد.

وی تصریح کرد: همه خواهان جلوگیری از وقوع درگیری هستند. دونالد ترامپ کاملا درباره این مسئله شفاف بوده است.
بنابر این گزارش، یک منبع آگاه در کاخ ریاست جمهوری فرانسه گفت که مکرون ازسوی گروه هفت مامور ارسال پیام به ایران شده است اما دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا گفت که درباره این موضوع بحثی نداشته است.
ترامپ البته گفت که مانع گفت‌وگوی رهبرای دنیا با ایران نمی‌شود و هر کسی که می‌خواهد با تهران مذاکره کند، می‌تواند این کار را انجام دهد.

دوئل دوستان

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارش خود بیشتر روی رابطه فرانسه و آمریکا متمرکز شد و از سیاست‌های ترامپ درباره دیدار طریف و مکرون گفت.

این روزنامه نوشته است: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده در سواحل فرانسوی آتلانتیک به خبرنگاران گفت که همه چیز در اجلاس گروه۷ خوب است. اما شواهد پشت صحنه از چیز دیگری حکایت می‌کند. به گزارش سی‌ان‌ان، مقامات آمریکایی تلاش می‌کنند که در این گردهمایی سالانه ترامپ منزوی نشود.

مهم‌ترین مباحث این دوره از اجلاس گروه ۷ متمرکز بر مسائل تجاری است و رهبران کشورهای گروه ۷ روی این مساله تمرکز کرده‌اند اما نزاع قابل‌توجهی میان این رهبران، حتی میان دوستان نیز دیده می‌شود. درحالی‌که درنشست‌هایی از این دست معمولا نمایش‌های دوستانه دیده می‌شود اما این برای گروه ۷ یک شروع ناامید‌کننده بود. حتی در ناهار کاری غیرمترقبه ترامپ و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه تلاش کرد تا رئیس‌جمهوری آمریکا را درباره مسائل تجاری و آب و هوایی گوشه رینگ بیندازد.

ترامپ صبح همان روز یک صبحانه کاری هم با بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا داشت که اساسا برای آمریکا یک متحد ذاتی به‌حساب می‌آید. ترامپ با نشان دادن جانسون به خبرنگاران گفت: «می‌دانید این مرد کیست؟ این همان مردی است که از پله برقی هتل ترامپ پایین آمد. او قصد دارد تا یک نخست‌وزیر فوق‌العاده شود.»

پس از صرف صبحانه که سوسیس و تخم‌مرغ بود، ترامپ اعلام کرد که با ساکن جدید خیابان داونینگ بسیار راحت‌تر از ساکن پیشین آن، یعنی ترزا می است. ترامپ تصریح کرد: «جانسون نیازی به نصیحت ندارد. او کاربلد است. این را برای مدت‌طولانی به همه گفته بودم. من با فرد پیشین چندان خوشحال نبودم.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ظریف که تمام رفتارهاش در زندگی بی هدف است. ولی ترامپ برای پیروزی محدد در انتخابات امریکا به یه مذاکره با ایران نیاز دارد.