کد مطلب: ۳۹۶۱۰۳

مروری بر روزنامه‌های ‌یکشنبه ۳ شهریور ماه ۱۳۹۸

روایت مطبوعات از افت سرعت افزایش قیمت‌ها / ارزانی ادامه دارد

روایت مطبوعات از افت سرعت افزایش قیمت‌ها / ارزانی ادامه دارد

روزنامه‌های صبح ایران کاهش تورم ماهانه را مورد توجه قرار دادند و بعضی از آن‌ها صحبت‌های رئیس جمهور در مراسم تجدید میثاق اعضای دولت با آرمان‌های امام (ره) را که درباره وضعیت اقتصادی ایران گفته بود را منعکس کردند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روزنامه «دنیای اقتصاد» از بوجود آمدن ثبات نسبی در تورم ماهانه نوشته است و روزنامه‌های «کیهان» و «ایران» هم گزارشی از این مسئله منتشر کردند. روزنامه «اطلاعات» هم درباره کاهش نرخ ۱۰۰ کالای اساسی نوشته است.

تورم ماهانه در محدوده امن

روزنامه دنیای اقتصاد کاهش نرخ تورم را نشانه خوبی دانسته و با این حال اذعان کرده که نرخ تورم همچنان بالاست و ولی در ماه‌های اینده شاهد کاهش این نرخ خواهیم بود.

این روزنامه نوشته است: نرخ تورم ماهانه در مرداد ماه سال جاری رکورد کاهشی ثبت کرد. آمارها نشان می‌دهد نرخ تورم ماهانه در دومین ماه تابستان به رقم ۶/ ۰ درصد رسیده که این رقم کمترین میزان از ابتدای سال ۹۷ بوده است. این دومین بار است که در سال جاری نرخ تورم ماهانه به زیر یک درصد رسیده است.

کارشناسان معتقدند نرخ تورم ماهانه زیر سطح ۸/ ۰ درصد می‌تواند یک محدوده امن برای تورم محسوب شود؛ زیرا با تکرار این رقم در یک سال کمتر از ۱۰ درصد به میزان شاخص بهای مصرف‌کننده افزوده خواهد شد. با توجه به تغییر انتظارات تورمی در ماه‌های اخیر، تحقق این روند در ماه‌های آتی دور از ذهن نخواهد بود. علاوه بر این، نرخ تورم نقطه به نقطه نیز با کاهش ۴/ ۶ واحد درصدی در مرداد ماه به سطح ۶/ ۴۱ درصد رسیده و این میزان کاهش تورم نقطه به نقطه در دهه ۹۰ سابقه نداشته است.

به رغم کاهش قابل توجه تورم ماهانه و نقطه به نقطه، نرخ تورم میانگین به سطح ۴۲ درصدی رسیده که یک رکورد افزایشی جدید محسوب می‌شود؛ اگرچه این متغیر نیز در ماه‌های آینده در مسیر نزولی قدم خواهد گذاشت. در مجموع آمارهای مرداد نشان می‌دهد روند افزایش قیمت‌ها کند شده و تداوم این روند در ماه‌های آینده باعث می‌شود مختصات اقتصادی در محدوده امن گزارش شود.

روحانی: در ۲ ماه اخیر تورم کاهش یافته است!

روزنامه کیهان در گزارش خود به سخنان رئیس جمهور در مراسم تجدید میثاق اعضای دولت با آرمان‌های امام اشاره کرده است و آن را در تناقض با آمارهای در دسترس نرخ تورم دانسته.

این روزنامه نوشته است: آمارهای جدید مرکز آمار از نرخ تورم در ماه‌های تیر و مرداد نشان می‌دهد «تورم ماهانه» از 2.8 درصد به 0.8 درصد و «تورم نقطه به نقطه» از 48 درصد به 41 درصد کاهش یافته است؛ با این حال نکته مهمی در این میان وجود دارد و آن این است که «تورم کل» در همین دو ماه مدنظر رئیس‌جمهور، افزایش یافته است.

به عبارتی، رئیس‌جمهور در میان آمارهایی که مرکز آمار منتشر کرده صرفا به آن بخشی استناد کرده که به نفع دولت است، وگرنه «تورم کل» در همین بازه زمانی از 40.4 به 42.2 درصد افزایش یافته است. به سخن دیگر، آنچه که معیار تورم بوده و به عنوان تورم آن ماه ثبت می‌شود، همین تورمی است که افزایش یافته، نه آنچه که رئیس‌جمهور‌ اشاره کرده است.

تورم خوراکی‌ها ترمز کشید

روزنامه ایران در گزارش خود به کاهش قیمت‌های برخی مواد خوراکی اشاره کرده و بر همین اساس کاهش رشد نرخ تورم را مورد توجه قرار داده است.

این روزنامه نوشته است: هنگامی که گزارش کاهش نرخ تورم منتشر می‌شود، بسیاری از مردم باور نمی‌کنند که نرخ تورم کاهش یافته است، چرا که آنها نرخ تورم را با گرانی یک یا چند کالا مورد سنجش قرار می‌دهند یا اینکه افزایش لحظه‌ای قیمت یک یا چند کالا را ملاک شاخص تورم می‌دانند، این در حالی است که محاسبه تورم براساس سبدی از تغییرات قیمت کالاها و خدمات در بازه‌های زمانی مختلف است.

با وجود این، در میان طبقات کالاها و خدمات مورد محاسبه در شاخص تورم، گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» سهم و وزن مهمی داشته و آنچه که بیشتر مردم از آن به‌عنوان نرخ تورم یاد می‌کنند، همین رشد قیمت کالاهای مصرفی است. حال گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد که رشد قیمت کالاهای خوراکی یعنی هسته سخت تورم منفی نیم درصد کاهش داشته و تورم خوراکی‌ها ترمز کشیده است.

نرخ تورم در مرداد ماه امسال پس از رشد تیرماه دوباره به روند نزولی خود بازگشت. براساس گزارش مرکز آمار ایران در مرداد ماه سال‌جاری شاخص تورم مصرف‌کننده به 180.8 رسید که نسبت به ماه قبل 6 دهم درصد رشد داشته است. این درحالی است که در تیرماه تورم ماهیانه 2.8 درصد بود و بدین ترتیب این شاخص با افت 2.2 درصدی همراه شده است.

میزان رشد تورم ماهانه در مرداد ماه کمترین رقم در 16 ماه اخیر به شمار می‌رود. پیش از این در اسفند ماه سال 1396 نرخ تورم ماهانه 2 دهم درصد رشد داشت.این شاخص برای مناطق شهری نیز از 2.9 درصد تیر ماه به 7 دهم درصد و برای روستاها از 1.8 درصد به 3 دهم درصد افت کرده است.

برنامه‌ریزی برای کاهش قیمت ۱۰۰ قلم کالای پرمصرف

روزنامه اطلاعات کاهش قیمت ۱۰۰ کالای اساسی را مورد توجه داده و با انتشار خبری از خبرگزاری تسنیم که با وزیر صمت گفتگو کرده است جزئيات بیشتری را در اختبار مخاطبان قرار داده است.

این روزنامه نوشته است: رصد روزانه ۱۰۰ قلم کالای پرمصرف در کشور نشان می‌دهد در چند هفته گذشته قیمت حدود ۸۰ قلم کالا از جمله خودرو یا روند کاهشی داشته یا بدون افزایش بوده است.

رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با تسنیم ضمن اشاره به نزولی بودن قیمت برخی کالاها و اقلام اظهار داشت: البته در مقابل، قیمت حدود ۱۷ تا ۲۰ قلم کالا همچون چای خارجی و مرغ افزایشی بوده و پیش‌بینی ما این است که با توجه به برنامه‌ریزی‌های کاملی که در این حوزه انجام داده‌ایم و اقداماتی که در دست اجرا است، در آینده شاهد نتایج این برنامه‌ها و اقدامات و کاهش قیمت‌ها در بازار باشیم.

وی با بیان اینکه نظارت بر خرده‌فروشی‌ها در سطح عرضه از دیگر برنامه‌ریزی‌های این وزارتخانه برای کنترل بازار است ،گفت: علاوه بر برنامه‌ریزی‌ها برای کنترل و کاهش قیمت‌ها، به‌صورت همزمان به‌دنبال تقویب اقدامات مقابله‌ای با گرانفروشی و عدم رعایت حقوق مصرف‌کنندگان هم هستیم و سعی داریم رصد و نظارت خود را بر بازار خرده‌فروشی هم با ابزارهای متفاوت بیش از پیش تقویت کنیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.