کد مطلب: ۱۹۹۱۶۸

آلودگی عامل جدی تهدید تنوع زیستی

آلودگی عامل جدی تهدید تنوع زیستی

عضو هیئت‌علمی موسسه تحقیقات خاک و آب کشور گفت: تنوع زیستی ایران و جهان در اثر گسترش بی‌رویه انواع آلاینده‌ها به‌شدت در معرض تهدید قرار دارد.

حامد رضایی افزود: آلودگی محیط زیست اعم از آب، خاک و هوا اکوسیستم‌های طبیعی را در معرض خطر قرار می‌دهد بنابراین حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از آلودگی وظیفه تمامی انسان‌هاست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی در ادامه مهمترین منابع آلاینده آب و خاک را شامل فعالیت‌های صنعتی، معدنی، کشاورزی و همینطور مصرف بی‌رویه کودهای شیمیایی، سموم آفات نباتی، دفع غیر اصولی زباله‌ها، پسماندها و غیره دانست و اظهارداشت: آلودگی منابع مزبور ضمن تهدید تنوع زیستی باعث بروز بیماری‌ها و ناهنجاری‌های زیادی در میان انسان‌ها می‌شود.

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات خاک و آب کشور گفت: بروز سرطان‌ها، سکته‌های قلبی و مغزی، افزایش مرگ و میرهای ناگهانی، اختلالات روحی و روانی، افسردگی‌ها، اختلالات ژنتیکی و غیره از پیامدهای آلودگی محیط زیست است.

وی همچنین افزود: آلودگی آب و خاک بطور مستقیم از طریق گیاهان (مثل انواع میوه‌ها، سبزیجات، برنج و گندم) و به طور غیرمستقیم از راه تعلیف علوفه به وسیله دام گوشت و فرآورده‌های حیوانی را آلوده ودر نهایت از طریق تغذیه به بدن انسان‌ها می‌رسد.

رضایی تصریح کرد: آلودگی آب و خاک جدا از تهدید سلامتی انسان‌ها در ایجاد ناپایداری منابع تولید، شوری خاک, کاهش تولید محصولات کشاورزی، تخریب محیط زیست و مواردی از این دست می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: هم اکنون در مورد سطح آلودگی در دنیا شاید گزارش دقیقی وجود نداشته باشد اما برخی برآوردها نشان می‌دهد که بیش از 100 میلیون هکتار از اراضی در جهان آلوده به انواع آلاینده‌هاست.

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات خاک و آب کشور گفت: برای مثال در حال حاضر 20 درصد منابع آب و خاک کشور چین و همینطور 10 میلیون هکتار از اراضی آمریکا دچارآلودگی است.

وی در مصاحبه با رادیو اقتصاد افزود: خوشبختانه مطالعاتی که از سوی مرکز تحقیقات آب و خاک، سازمان حفاظت محیط زیست و زمین شناسی در ایران صورت گرفته نشان می‌دهد حداقل در بخش اراضی تحت کشت محصولات کشاورزی کشور مشکل خاصی به لحاظ آلایندگی وجود ندارد.

منبع: فصل اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.