کد مطلب: ۳۸۸۳۶۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آمار عجیب بیکاری پس از سیل ؛ ۱۰۰ هزار روستایی بیکار شدند

آمار عجیب بیکاری پس از سیل ؛ 100 هزار روستایی بیکار شدند

طبق محاسبات مرکز آمار ایران در بهار امسال در حالی که به تعداد شاغلان شهری کشور بیش از 400 هزار نفر اضافه شده، از تعداد شاغلان روستایی کشور حدود 100 هزار نفر کاسته شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در دوره ای که بیش از 420 هزار نفر به شاغلان مناطق شهری اضافه شده، حدود 100 هزار نفر از تعداد شاغلان مناطق روستایی کم شده؛آن هم در فصل بهار که معمولا فصل کشت و پرکاری در روستا است.

طبق آخرین آمار اعلامی مرکز آمار ایران مربوط به بهار امسال تعداد شاغلان مناطق شهری کشور به 17 میلیون و 838 هزار نفر رسیده که این میزان در مقایسه با بهار سال گذشته 420 هزار نفر بیشتر شده است.

در همین دوره تعداد شاغلان مناطق روستایی کشور هم شش میلیون و 543 هزار نفر گزارش شده که این رقم در مقایسه با بهار سال 97 بیش از 98 هزار و 858 نفر کاهش یافته است.

اما علت چیست که در بهار امسال تعداد شاغلان کشور در مناطق روستایی کاسته شده است؟

زهرا کریمی، اقتصاددان در این مورد سیل بهاری را عامل موثری می‌داند و به تجارت‌نیوز می‌گوید: به نظر من مهمترین عامل کاهش اشتغال روستایی در بهار سیل بهاری بوده که کار کشاورزی در بخش بزرگی از استان‌های ایران را تعطیل کرده است. به طور مثال در استان گلستان بسیاری از مزارع عملا با شن پوشیده شده و کشت و زرع بهاره متوقف شده است.

وی ادامه داد: علاوه بر سیل تداوم مهاجرت از مناطق روستایی به شهرها و تبدیل برخی از روستاها به بخش و شهر از عوامل همیشگی کاهش سهم اشتغال بخش کشاورزی هستند. ولی در سال 1398 به طور مشخص سیل نقش مهمی داشته است. می‌توان تصور کرد مامور نمونه‌گیری که به روستاها مراجعه کرده با کشاورزان بیکار مواجه شده است که عملا امکان کار نداشته‌اند.

عضو هیات علمی دانشگاه مازندران اضافه کرد: در مورد اشتغال در مناطق شهری، باید به رشد اشتغال کامل و اشتغال پاره وقت و مزد واقعی توجه کرد. در آمارهای فصلی اطلاعات تفصیلی ارائه نمی‌شود، ولی با توجه به رشد منفی تولید در فصل‌های اخیر، می‌توان اطمینان داشت که بهره‌وری نیروی کار نیز کاهش یافته که به معنای این است که بسیاری از کارگران یا ساعات کمتری کار می‌کنند یا اگر ساعات کار ثابت مانده، در همین ساعات تولید کمتری دارند.

وی تصریح کرد: در سطح کلان می‌توان انتظار داشت که اشتغال ناقص و مشاغل با مزدهای پایین در شرایط رکودی حاکم بر بازار کار رو به گسترش است و تمامی مشکلات بازار کار ضرورتا در نرخ بیکاری انعکاس پیدا نمی‌کند. به ویژه این که بسیاری از شاغلان فاقد پوشش بیمه، با از دست دادن شغل برای دریافت بیمه بیکاری نمی‌توانند اقدام کنند و کل بیمه بیکاری پرداختی حول وحوش 10 درصد از کل بیکاران را در بر می‌گیرد.

کریمی خاطرنشان کرد: بنابراین در شرایط کنونی احتمالا جابه‌جایی شاغلان غیررسمی بیشتر شده و جویندگان کار از یک شغل به شغلی دیگر روی می‌آورند. به قول مایکل تودارو، اقتصاددان توسعه، بیکاری تجمل خانوارهای متوسط‌الحال است. در خانوارهای فقیر امکان بیکار ماندن برای دوره‌ای طولانی وجود ندارد و فرد باید به هر نحو درآمدی دست و پا کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.