کد مطلب: ۵۱۷۴۶۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آمار تجارت خارجی مناطق آزاد اعلام شد / سهم ۲٫۵ درصدی مناطق آزاد از صادرات

آمار تجارت خارجی مناطق آزاد اعلام شد / سهم ۲٫۵ درصدی مناطق آزاد از صادرات

اگرچه قرار بود مناطق آزاد ایران به پایگاه اصلی صادرات کشور تبدیل شوند، اما آمارها نشان می‌دهد در سه سال گذشته سهم این مناطق از صادرات کل کشور کمتر از ۲٫۵ درصد است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، جدیدترین آمار تجارت خارجی مناطق آزاد در سال ۹۸ و ۹ ماهه ۹۹ منتشر شده است. آماری که نشان می‌دهد سهم مناطق آزاد از صادرات کل کشور ۲٫۵ درصد و از واردات تنها ۱٫۶ درصد بوده است.

اگرچه جزئیات آمارهای تجارت خارجی ایران در سال ۹۸ و ۹۹ در دسترس نیست و اعلام نمی‌شود اما شورای عالی مناطق آزاد تجاری اطلاعات تجارت خارجی این مناطق را در اختیار تجارت‌نیوز قرار داده است.

12 1

گزارشی که نشان می‌دهد میزان صادرات و واردات در این مناطق در سه سال گذشته نه تنها افزایش نیافته بلکه روند نزولی داشته است. برای مثال میزان صادرات از مجموع ۷ منطقه آزاد تجاری در سال ۹۷، نزدیک یک میلیارد دلار بوده. این رقم در سال ۹۸ به ۹۴۱ میلیون دلار رسیده و آمار ۹ ماهه سال ۹۹ هم نشان از صادرات ۵۸۳ درصدی از این مناطق را دارد.

روند نزولی تجارت خارجی مناطق آزاد

یکی از مهم‌ترین انتقاداتی که به مناطق آزاد وارد بود، ناتوانی این مناطق در صادرات کالا و تبدیل شدن آنها به معبر واردات بود. اما حالا آمارها نشان می‌دهد حتی واردات از این مناطق هم کاهش داشته است. برای مثال در سال ۹۷ مجموع واردات به مناطق آزاد تجاری، یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بود که این رقم در سال ۹۸ به ۷۱۸ میلیون دلار رسید؛ یعنی حدودا نصف شد. آمار واردات ۹ ماهه سال ۹۹ هم همچنان محرمانه است و منتشر نشده است.

سهم زیر ۳ درصدی این مناطق از تجارت خارجی کشور در حالی است که مرتضی بانک، دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مدعی شده سهم مناطق آزاد و ویژه در صادرات غیر نفتی ۴۰ درصد است. به گفته بانک از سال ۹۲ تا پایان سال ۹۸ دولت‌های یازدهم و دوازدهم، ۱۶۸ میلیارد دلار کالا از این مناطق صادر شده است؛ یعنی سالانه ۲۴ میلیارد دلار.

این در حالی است که احسان خاندوزی، نماینده مجلس و کارشناس اقتصادی اخیرا اعلام کرده است که سهم مناطق آزاد از کل صادرات کشور حدود یک درصد و از مجموع واردات کشور بین ۷ تا ۸ درصد است.

آمارهایی که از سوی نهادهای متولی ارائه شده نیز نشان می‌دهد که تراز تجاری در دوره ۷ ساله مذکور همواره به نفع واردات منفی بوده و در این مدت سالی نبوده است که صادرات توانسته باشد از واردات سبقت بگیرد. البته در سال ۹۸ این روند معکوس شده و صادرات بیش از واردات در این مناطق ثبت شده است. اما در دوره سال‌‌های ۹۲ تا ۹۷ کفه ترازو به نفع واردات بوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، ایجاد ۷۶ منطقه آزاد و ویژه اقتصادی در ایران با هدف افزایش صادرات تاسیس شد. اما حالا آمارها می‌گوید اولا سهم این همه منطقه از تجارت‌ کل کشور کمتر از سه درصد است. دوما، میزان صادرات همواره کمتر از واردات بوده است.

متن کامل این گزارش را می‌توانید در لینک زیر بخوانید:

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.