کد مطلب: ۷۸۹۴۹۷

احتمال آغاز موج نهم کرونا/ جدیدترین رنگبندی کرونایی کشور

احتمال آغاز موج نهم کرونا/ جدیدترین رنگبندی کرونایی کشور

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به افزایش چشمگیر موارد بیماری کرونا طی یک ماه اخیر از احتمال آغاز موج نهم بیماری در کشور خبر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، احمد طباطبایی، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره شرایط فعلی بروز کرونا در کشور، گفت: به نظر می‌رسد اکنون موجی که پیش‌تر در اروپا و کشورهای غربی رخ داده بود در ایران در حال وقوع است. با توجه به میزان مراجعه بیماران به مطب‌ها و بیمارستان‌ها متاسفانه به نظر می‌رسد با پیک جدیدی از کرونا مواجه می‌شویم. این احتمال وجود دارد که این افزایش موارد آغاز موج نهم بیماری باشد اما این موضوع باید به تایید آزمایشگاه‌های مربوطه برسد اما در مقایسه با یک ماه قبل، افزایش مراجعات کرونایی به وضوح قابل مشاهده است.

وی افزود: البته خوشبختانه علائم فعلی بیماران در مقایسه با موج‌های قبلی کرونا شدید نیست اما، نمی‌توان گفت با افزایش موارد بیماری مواجه نبودیم. علت این موضوع هم احساس آرامشی است که به مردم در مورد کرونا دست داد و رعایت پروتکل‌های بهداشتی بویژه استفاده از ماسک را کاهش دادند.

او تاکید کرد: هرچند علائم بیماران در افزایش اخیر بار بیماری کرونا شدید نیست اما با رویت هر علامتی، فرد بیمار باید از حضور در جمع خودداری کند تا تعداد بیشتری بیمار نشوند. درگیری سیستم تنفسی فوقانی، گلودرد، سر درد، بدن درد و مشکلات گوارشی علائم غالب بیماران در مدت اخیر است. اگر علائم بیمار شدید و جدی باشد حتما باید به مرکز درمانی مراجعه کنند.

طباطبایی ادامه داد: با وجود اینکه آمار موارد ابتلا و مرگ و میر کرونا افزایش یافته است اما این روند افزایشی به هیچ عنوان با روندی که به دنبال افزایش بیماری در موج‌های کرونا در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ شاهد بودیم، قابل مقایسه نیست. در حال حاضر تجمعات آخر سال و حضور در مراکز خرید بدون رعایت پروتکل بهداشتی می‌تواند سبب افزایش بروز بیماری شود.

او درباره شرایط بیماری پس از تعطیلات نوروز، اظهار کرد: متاسفانه پس از هر اتفاق مهم یا تعطیلی و مناسبت‌های مختلف در کشور، با افزایش موارد بیماری مواجه شده‌ایم و احتمالا تکرار مجدد این سناریو دور از ذهن نباشد چرا که حساسیت برای رعایت نکات بهداشتی نسبت به گذشته کاهش چشمگیری یافته است و تعداد کسانی که هنوز ماسک می‌زنند انگشت‌شمار شده است. ( منبع: ایسنا)

رنگبندی کرونایی کشور

اکنون چهار شهرستان وضعیت قرمز، ۲۳ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۸۶ شهر در وضعیت زرد و ۲۳۵ شهر کشور نیز در وضعیت آبی قرار دارد و طبق اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کرونا در طول ۲۴ ساعت گذشته (از دیروز تا امروز ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ )، جان ۱۱ نفر دیگر از بیماران کووید۱۹ را گرفت.

مجموع جانباختگان این بیماری به ۱۴۵ هزار و ۳۶ رسید همچنین بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۸۱۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۴۱۴ نفر از آنها بستری شدند.

با توجه به کاهش رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک (۱۵ درصد) و حفظ فاصله اجتماعی(کمتر از۴۰ درصد)، برخی از متخصصان بیماری‌های عفونی از احتمال شیوع موج نهم کرونا خبر می‌دهند که البته آغاز این موج در صورت توجه اساسی به اصول بهداشتی به خصوص در دید و بازدیدها و سفرهای نوروزی و تزریق دز یادآور واکسیناسیون مهار شدنی است.

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز چند روز پیش در حاشیه نشست هیات دولت گفت: از آنجا که شیوع بیماری کووید ۱۹ به آنفلوآنزا شباهت دارد، تا زمانی که ویروس کرونا وجود دارد، تزریق واکسن آن حداقل سالی یکبار باید انجام شود.

وی درباره امکان شیوع دوباره کرونا در سفرهای نوروزی افزود: ما آماده باشِ کامل داریم. یکی از کارهای مهم نوروزی مربوط به اورژانس کشور است که سال گذشته هم گزارش بسیار خوبی در این زمینه منتشر شده است.

بی توجهی به اصول بهداشتی، آغاز گر پیک نهم کرونا

حسین فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این زمینه گفت: بسیاری از مردم تزریق دز یادآور واکسن کرونا را فراموش کردند. با توجه به ۲ رقمی شدن مرگ و میر کرونایی، تقاضا می‌شود کسانی که ۶ ماه از آخرین دریافت واکسن آنها گذشته است، سریعتر به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.

وی تصریح کرد : این ایام مردم کمتر از ماسک استفاده می‌کنند و میزان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی بسیار کاهش یافته است. با توجه به آغاز سفرهای نوروزی ۱۴۰۲ از افرادی که دارای علائم سرماخوردگی هستند، درخواست می‌شود اصول بهداشتی را رعایت کنند و در مکان‌های بسته حتما ماسک بزنند و در جمع حاضر نشوند.

فرشیدی خاطرنشان کرد: با توجه به ۲ رقمی شدن آمار مرگ و میر کرونایی، رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و استفاده از ماسک در سفرها به خصوص در مکان‌های شلوغ و سربسته ضرورت دارد. اکنون در مرحله شیب ملایم موج کرونا هستیم و در صورت بی توجهی به اصول بهداشتی ممکن است شاهد پیک نهم هم باشیم.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    و سیعلم الذین ظلمو ای منقلب ینقلبونو آنان که ظلم و ستم کردند به زودی خواهند دانست که به چه کیفرگاهی باز می گردند