کد مطلب: ۶۲۱۷۱۱

آمریکا و ایران در آستانه توافق هستند؟

آمریکا و ایران در آستانه توافق هستند؟

هماهنگ‌کننده خاورمیانه کاخ سفید با اشاره به مذاکرات وین گفت: ایران و آمریکا در آستانه بازگشت به توافق هسته‌ای هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز، آمریکا و ایران در مذاکرات وین به توافق می‌رسند؟

آنطور که باشگاه خبرنگاران جوان گزارش داده، «برت مک‌گورک» هماهنگ‌کننده خاورمیانه کاخ سفید، با اشاره به مذاکرات وین، مدعی شد که ایران و آمریکا در آستانه بازگشت به توافق هسته‌ای قرار دارند.

نشریه آکسیوس با بیان آن‌که این خوش‌بینانه‌ترین بیانیه دولت آمریکا تا به امروز است، نوشت که هماهنگ‌کننده خاورمیانه کاخ سفید مدعی است که «آمریکا و ایران در تیررس یک توافق احتمالی قرار دارند»، اما این مقام کاخ سفید نمی‌خواهد آن را به چالش بکشد.

البته برت مک‌گورک توضیحی برای این ادعای خود ارائه نکرده است.

این مقام کاخ سفید علیرغم این خوش‌بینی نسبی از آمادگی آمریکا برای شکست مذاکرات وین خبر داد و مدعی شد: « مذاکرات وین به نقطه اوج نزدیک شده است و آمریکا به زودی متوجه خواهد شد آیا ایران آماده است تا به پایبندی کامل به توافق هسته‌ای برسد و شرایط واشنگتن را بپذیرد یا خیر.»

برت مک‌گورک همچنین مدعی شد: « دولت بایدن همچنان بر بازگرداندن توافق سال ۲۰۱۵ متمرکز است و تمایلی به توافق کوتاه مدت ندارد. خروج از توافق هسته‌ای در دولت پیشین ما را در بحران هسته‌ای قرار داد.»

هماهنگ‌کننده خاورمیانه کاخ سفید در بخشی دیگر با اشاره به مسائل سوریه مدعی شد: «سپاه پاسداران برای اسرائیل تهدید محسوب می‌شود و ما از اسرائیل برای هرگونه اقدام دفاعی حمایت می‌کنیم. ما به ایران هشدار دادیم که از نیروهایمان در برابر هر تهدیدی دفاع خواهیم کرد.»

پیشتر از این مقامات دولت بایدن در ادعا‌های خود پایان ژانویه یا ابتدای فوریه را به عنوان ضرب‌الاجل غیررسمی برای مذاکرات وین تعیین کرد‌ه‌اند.

همچنین در هفته‌های اخیر مقامات آمریکایی و اروپایی مدعی شده‌اند که پیشرفت در مذاکرات وین کم و بسیار کند بوده است.

یک مقام ارشد آمریکایی که در مذاکرات وین شرکت داشت هفته گذشته در ادعا‌های خود به نشریه آکسیوس مدعی شد که ایران باید راه دیپلماسی را سریعتر پیش‌گیرد یا برنامه هسته‌ای کندتر پیش‌روی داشته باشد تا فضای کافی برای توافق فراهم شود.

در حال حاضر هشتمین دور مذاکرات احیای توافق برجام در وین اتریش درحال برگزاری است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.