کد مطلب: ۴۰۰۸۵۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آینده قیمت خودرو / ارزانی ماشین در راه است؟ / چند نشانه از کاهش احتمالی قیمت‌ خودرو

آینده قیمت خودرو / ارزانی ماشین در راه است؟ / چند نشانه از کاهش احتمالی قیمت‌ خودرو

وزیر صنعت‌، معدن و تجارت از انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی برای تقویت تولید خبر داده، قوه قضاییه به موضوع بحران خودرو ورود کرده، فعالان بازار خودرو از بحران تقاضا در بازار خودرو طی سال آینده سخن گفته‌اند و حرکت لاک‌پشتی کاهش قیمت در بازار خودرو آغاز شده است. آیا این روند تداوم خواهد یافت؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، با وجود روند نزولی تولید خودرو در چند وقت اخیر اتفاقاتی رخ داده که موجب شده فعالان بازار خودرو از ارزانی قیمت خودرو در آینده سخن بگویند.

هرچند آمارها از کاهش ۲۷ درصدی تولید خودروهای سواری در پنج ماهه نخست امسال حکایت دارند اما اخیرا وزیر صنعت‌، معدن و تجارت اعلام کرد: توافقی میان خودروسازان و قطعه سازان حاصل شده که طی آن تفاهم‌نامه‌ای به ارزش ۸۵ میلیون یورو منعقد شده است تا قطعاتی که از خارج وارد می‌شوند در داخل ساخته شود.

رضا رحمانی خاطرنشان کرد: همچنین تفاهم دیگری در حال آماده شدن است و طی آن نهایتا در یک برنامه سه ساله تا سال ۱۴۰۰ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار از قطعات مورد نیاز صنعت خودروسازی در داخل ساخته خواهد شد.

خبر وزیر صنعت از دو توافق خودرویی درحالیست که اخیرا قوه قضاییه نیز به موضوع بحران خودرو ورود کرده است. پس از بازداشت برخی مدیران خودرویی، هفته گذشته دادستان تهران بازدید سرزده‌ای از یکی از پارکینگ‌های خودروسان داشت و پس از این بازدید عنوان کرد: ادعای سایپا و ایران‌خودرو درباره ترخیص نشدن خودروهای تولیدی به علت نبود قطعات قابل بررسی است. اگر این موضوع به لحاظ نقص قطعه باشد به سراغ قطعه‌سازان نیز خواهیم رفت.

پس از این بازدید، رسانه‌ها تیتر زدند «ورود داستانی تهران به ماجرای خودروهای ناقص خودروسازان» و علاوه بر این به نقل از خودروسازان گزارش شد که در روزهای آینده خودروهای ناقص تکمیل و به مشتریان تحویل خواهد شد.

احتمال تحویل خودروهای داخلی ناقص به بازار درحالیست که در بخش خودروهای خارجی نیز همچنان شش هزار خودرو در گمرک بلاتکلیف مانده است. دبیر واردکنندگان خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز از دپوی ۶ هزار خودرو خارجی در گمرکات خبر داده و از تلاش‌هایی سخن گفته که اگر به مانند نوبت قبلی منجر به نتیجه شود احتمالا بتواند در بازار تاثیرگذاری خود را نشان داد.

به گفته مهدی دادفر، در تجربه قبلی آزادسازی خودروهای دپو شده در گمرک قیمت خودرو خارجی در بازار بین ۲۰ تا ۳۰ درصد ارزان شد.

علاوه بر این، وقوع بحران تقاضا در بازار خودرو تا سال بعد نیز محتمل است. اخیرا دنیای اقتصاد در این مورد گزارش داد: با وجود اینکه گمان می‌رفت پس از افزایش قیمت‌ها تقاضا برای خودرو به شدت افت کند اما این اتفاق روی نداد و پیش‌بینی می‌شود بازار خودرو در سال آینده به سمت بحرانی جدی در تقاضا برود و خودروسازان با مشکل فروش مواجه شوند.

این اتفاقات در حالیست که به نظر می‌رسد روند کاهش قیمت در بازار خودرو آغاز شده است. محمدرضا نجفی‌منش، دبیر انجمن قطعه‌سازان به تجارت‌نیوز گفته است: قیمت خودروهای تولید داخل قطع به یقین در نیمه دوم سال ارزان‌تر خواهد شد. حباب 30 درصدی قیمت خودروها در بازار شکسته خواهد شد.

همچنین سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو در پاسخ به این سوال که قیمت خودرو به کجا می‌رود؟ اظهار کرده است: بازار خودرو در رکود کامل قرار دارد و افرادی که نیاز به خودرو دارند خرید خود را انجام می‌دهند. اما به طور کلی تعداد معاملاتی که در این زمینه صورت می‌گیرد بسیار کم است و قیمت‌ها با شیب کند رو به کاهش است. وضعیت قیمت‌ها برای تمامی خودروهای داخلی، وارداتی و مونتاژی یکسان و در حال کاهش است.

با توجه به حرکت لاک‌پشتی کاهش قیمت در بازار خودرو و نشانه‌هایی مبنی بر تدوام ارزانی در بازار خودرو آیا تولیدکنندگان خودرو می‌توانند با تغییر روند فعلی تولید، کمکی به کاهش قیمت خودرو کنند؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلام نخرید تا ارزون بشه یه کارگر چقدر باید پس انداز کنه که ۴۵ میلیون بده پول پرایدی که هیچی نداره تازه با متعلقاتش میشه ۵۰میلیون بنظرم ۵۰ میلیونو بذاره سپرده ۸۰۰ میدنش هرجا خواست اقا وار با تاکسی بره بهتره

  • عارف

    یعنی از خداوند منان برای هموطنان عزیزم صبر و خوشبختی آرزو میکنم، ای کاش قیمت ماشین تو ایران مثل بیشتر کشورهای همسایمون ارزون قابل دسترس بود تا راحت میتونستیم ماشین بخریم آخه کجای دنیا ماشین اینهمه گرونه که خریدش بشه رویای محال!

  • ناشناس

    در دنیای تکنولوژی مرزها درنوردیده،شرکتهای چند ملیتی حتی در کشورهای غیر همسو از لحاظ سیاسی نمونه بارز این ادعاست،اما متاسفانه در کشور ما فضای گلخانه ای به بهانه حمایت از تولید داخل و..سالهاست که بر خودروسازی سایه افکنده و برروی این فضای بسته گلخانه ای دیوار محصور تحریم بیش از بیش رفاه و امنیت مارو نشانه رفته و هرروز بدتر از دیروز،هیچ اینده روشنی برای ملت وجود نداره،ماشبنهای ده دوازده هزار دلاری با قیمتهای چند صد میلیونی از شگفتهای روزگار سیاه ماست.اختلاف عمیق طبقاتی حاصل تمام ماجراست،اری ارزو و افسوس تنها واژگان اشنای جوانان ما…

  • ناشناس

    کسی خودرو نمی خرد با ای حرفها انقدر گفتید تا پراید ۵میلیونی را۴۰ملیون به این ملت قالب کردید الان هرکسی یک خودرو دارد ایا میشود این خودروها را دور انداخت نه پس خودرو پیراهن نیست من تا خودرو خودم را نفروشم خودرو نمتوانم بخرم پس بدانید خداوند جای حق نشست انتقام مظلوم را از شما خواهد گرفت منتظر ان روز باشید ا
    اول هیچ واخرهم هیچ

  • ناشناس

    خدا وکیلی ارزونش کنید به در به دری کار میکنیم تو این وضع پول یک ماشین در میاریم میریم بخریم هوفی میکشنش بالا من که دیگه خسته شدم اخه اگه یک کارگر چندی درا مد داره

  • ناشناس

    یاحقوقارو سه برابر کنید یا قیمتا رو نصف کنین عقلتون برسه به این چیزا

  • ناشناس

    قیمت خودرو راه حل منطقی دارد آن هم اینکه سهمیه بندی بنزین عادلانه شود کسی یک خودرو دارد با کسی که دهها خودرو برای بازار سیاه انبار کرده فرق داشته باشد
    1- اگر بحث یارانه هست یک خودرو از هر کس یارانه بگیرد ازخودرو دوم وبه بعد مالیات وعوارض مضاعف دریافت گردد تا عدالت رعایت شود.
    2-خریداران نخرند چرا که قیمت عادلانه نیست پراید بالاتراز 35میلیون وپژوبیش از 45میلیون نه معقول است نه منطقی .
    3-مردم به فکر تقویت قدرت پول ملی باشید چرا که پایین آوردن ارزش پول ملی راخودرو سازان شروع کرده ودیگر ان ادامه دادند البته مسئولین اقتصادی دراین خصوص باید پاسخگو باشند

  • ناشناس

    خداروشکربعضی ازماایرانی هاتازوربالا سرمون نباشه دینداررنیستیم دهدارودرنظرنمیگیریم مثل شرکت های خودروسازآفرین بر آقای رئیسی خداحفظت کنه

  • ناشناس

    ماشین اف ام روباوام۲۰درصدوفروش طلای خانم وفروش زمین خریدم بعد۴۳میلیون ضررازشریکم خریدم ۲۷۰فروختمش مدل۸۶حالاشده۱/۵میلیلردبیچاره شدم خداوکیلی شما قضاوت کنید

  • ناشناس

    در صورتی پراید ۱۴۰ ملیون ارزش داره که ۱۳۰ ملیون تو داشبردش پول نقد باشه تمام:)خداوندگار به همه ما رحم کند