کد مطلب: ۳۶۰۵۰۱

عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفتگو با تجارت‌نیوز پاسخ داد:

آینده قیمت خودرو چه می‌شود؟

آینده قیمت خودرو چه می‌شود؟

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگر نظارت و کنترل بر بازار خودرو دقیق و مدون باشد، با توجه به افزایش تیراژ تولید خودرو در سال 98 و خرید خودرو به عنوان کالای مصرفی، نباید افزایش قیمتی در بازار خودرو در سال 98 داشته باشیم.

ولی ملکی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با تجارت‌نیوز در پاسخ به این سوال که آیا قیمت خودرو در سال 98 گران‌تر می‌شود، گفت: قیمت خودرو تابع عوامل مختلفی است، اولین عامل این است که براساس قانون عرضه و تقاضا زمانی که عرضه خودرو در بازار افزایش پیدا ‌کند، قیمت خودرو یا ثابت می‌ماند یا اینکه کاهش پیدا خواهد کرد، بنابراین با توجه به اینکه افزایش تولید خودرو در سال 98 محتمل است، قیمت خودرو در سال 98 یا ثابت می‌ماند یا کاهش خواهد یافت.

نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دومین عامل این است که ضرورت دارد گرایش پول‌های سرگردان یا نقدینگی به بازار خودرو که به صورت کاذب ایجاد شده است، کمتر شود، به‌طوری که دست دلالان و سودجویان باید از بازار خودرو کوتاه شود.

صنعت خودرو

ملکی تاکید دارد که خودروهای پیش‌فروش‌شده در زمان مقرر خود به مردم تحویل شوند و خرید خودرو تنها باید به عنوان کالای مصرفی باشد.

وی ادامه داد: زمانی که دیگر به بازار خودرو به عنوان کالای سرمایه‌ای نگاه نشود و تقاضای کاذب و حبابی در بازار خودرو کاهش پیدا کند، بدون شک قیمت خودرو در بازار کاهش خواهد یافت، اما اگر حجم تولید کاهش پیدا کند و همچنان تقاضای کاذب برای خودرو در بازار وجود داشته باشد، قیمت خودرو افزایش پیدا خواهد کرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: سومین عامل بعد نظارتی است، اگر نظارت و کنترل بر بازار خودرو دقیق و مدون باشد، با توجه به افزایش تیراژ تولید خودرو در سال 98 و خرید خودرو به عنوان کالای مصرفی، نباید افزایش قیمتی در بازار خودرو در سال 98 داشته باشیم.

ملکی تایید کرد: منظور از نظارت این است که خودروهای پیش‌فروش‌شده در زمان مقرر خود به مردم تحویل شوند و خرید خودرو تنها باید به عنوان کالای مصرفی باشد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: همچنین در حال حاضر بیش از 13 هزار خودروی خارجی دپوشده در گمرکات کشور داریم که ترخیص این خودروها باعث کاهش قیمت خودروهای خارجی در بازار می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • امیر

    بااین اتفاقاتی که اول سال افتاده وسیلی که توچنداستان باعث خرابی وخسارت شده ودولت مجبوربه تامین خسارت هستش دیگه نمیتونه به خودروسازهاتسهیلات بده پس بنابراین خودروسازها مجبورن خودشون ی کاری کنن همه اینایعنی اینکه درسال۹۸مطمعن باشیدقیمت خودرودوباره افزایش داره شک نکنید

  • ناشناس

    بااین اتفاقاتی که اول سال افتاده وسیلی که توچنداستان باعث خرابی وخسارت شده ودولت مجبوربه تامین خسارت هستش دیگه نمیتونه به خودروسازهاتسهیلات بده پس بنابراین خودروسازها مجبورن خودشون ی کاری کنن همه اینایعنی اینکه درسال۹۸مطمعن باشیدقیمت خودرودوباره افزایش داره شک نکنید

  • ناشناس

    تا دست دلالان […] در میدان هست همین کاسه همین اش تا میتوانید گران کنید چون خودرو ها عالی هستن از لحاظ کیفیت مهکمی تو دنیا حرف اول میزند ههههههههه کاش قیمت پراید صد میلیون بشه

  • خان اوغلان خدایی. تحلیلگر اقتصاد سیاسی

    برخلاف ادعاهای مبنی بر کاهش مقطعی قیمت خودرو نوسان قیمت خودرو در 6 ماهه اخیر به صورت 3 گام جلو یک گام عقب صورت گرفته است. از بهمن1397 تا تیر 1398 قیمت خودرو حدود 30درصد افزایش را نشان می دهد برای مثال خودرو جک اس 3از 145میلیون در ان مقطع به 190میلیون افزایش یافته است این در حالی است که قیمت دلار از حدود 11هزار و دویست در بهمن 97 به 1320 یعنی 20درصدافزایش یافته است.بنابراین افزایش قیمت خودرو در این مقطع حدود 10درصد بیش از نرخ ارز است.شاید شرکت های خودرو با سواستفاده از ضعف مدیریت و اخد تسهیلات وام به ظاهر 10درصدی حدود 10درصد مابه التفاوت نرخ ارز و خودرو را نیز در راستای کسب سود محاسبه و بازار خودرو را به این نحو از طریق تحریک تقاصای کاذب تحت تاثیر قرار دهند.عدم شفافیت درهزینه و درآمد و رانت های تسهیلاتی از مهم ترین معضلات این صنعت در ایران محسوب می شود که پیامدهای آن به صورت تاثیرگداری در تورم و اتلاف نقدینگی در تولید وابسته به قطعات موثر می باشد.

  • ناشناس

    سلام بخدا دوستان واژه ای پیدا نمیشه بگم انگار خوابیم هنوز، چطور ممکنه ظرف مدت یه سال ماشین سه برابر بشه بعد آقایان میگن بیست درصد تورم یا سی در صد جرات ندارن بگویند سیصد یا چهارصد در صد تورم در بازار خودرو و مسکن داشتیم خدا به داد جوونی برسه که قصد داره ازدواج کنه مگه میشه با این حقوق ناچیز خانه اجاره کرد یا یه ماشین حتی پراید بخره و کار کنه باهاش کجای دنیا چنین چیزی هست من موندم تو زندگی چکار کنم دیگه خدا خودش کمک کنه مردم تو رو خدا صف نکشید واسه این ماشینهای بی کیفیت