کد مطلب: ۴۰۰۶۳۴

اکونومیست ۱۴ سپتامبر چه موضوعاتی را بررسی کرد:

از مشکلات اتحادیه گمرکی اروپا تا تغییر استراتژی اپل

از مشکلات اتحادیه گمرکی اروپا تا تغییر استراتژی اپل

اکونومیست در تازه‌ترین شماره خود در چهاردهم سپتامبر به دو موضوع لزوم بازار واحد اروپا و تغییر استراتژی اپل برای درآمدزایی پرداخته است.

برخلاف سایر پیمان‌ها بازار واحد اروپا یک توافقنامه کاملا اقتصادی است و منشا آن به معاهدات امضاشده در دهه ۱۹۵۰ و تشکیل اتحادیه اروپا باز می‌گردد. هدف از این توافقنامه‌ در آن زمان نزدیک‌تر کردن دو اقتصاد فرانسه و آلمان با یکدیگر بود تا به این‌ ترتیب از وقوع جنگ جلوگیری شود. این ادغام اقتصادی به‌تدریج عمیق‌تر شد و در نهایت در سال ۱۹۹۳، اتحادیه گمرکی مورد نظر که در آن قرار بود مرزها برای تجارت برداشته شود، ایجاد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اکونومیست اما در سرمقاله شماره منتشرشده در چهاردهم سپتامبر، به این موضوع اشاره می‌کند که در دهه اخیر اهمیت بازار واحد اروپا کاهش یافته است.

همچون بسیاری از اقتصادهای ثروتمند جهان، اروپا هم به‌جای ساخت کالا به سوی ارائه خدماتی از جمله بانکداری، رایانش ابری وی آورده و این‌ خدمات حدودا سه‌چهارم از تولید ناخالص داخلی اتحادیه اروپا را تشکیل می‌دهد.

برداشتن موانع تجاری و وضع قوانین برای بخش خدمات در مقایسه با تولید در اتحادیه اروپا به‌مراتب سخت‌تر است، بسیاری از آیین‌نامه‌های مربوط به این بخش بسیار قدیمی است و باید به‌روزرسانی شوند.

طرفداران آزادسازی تجاری در بخش خدمات بر این باور بودند که این اقدام می‌تواند منجر به افزایش ۰٫۸ تا ۱٫۸ درصدی تولید ناخالص داخلی در اتحادیه اروپا شود. این هدف اما هیچ‌گاه محقق نشد.

اگر قرار بود اروپا به یک بازار واحد واقعی تبدیل شود، بنگاه‌های مستقر در آن باید افزایش سرمایه‌گذاری در داخل اروپا را به خارج از این منطقه ترجیح می‌دادند؛ یعنی همان کاری که شرکت‌های فناوری در آمریکا انجام می‌دهند. با وجود نقایصی که وجود دارد اما شرکت‌ها تمایل بیشتری به سرمایه‌گذاری در خارج از مرزهای اروپا دارند.

داده‌های موسسه مورگن استنلی نشان می‌دهد، شرکت‌های اتحادیه اروپا در سال ۱۹۹۷ تقریبا سه‌چهارم از درآمد خود را در مناطق ثروتمند اروپا کسب کردند. این رقم امروز به کمتر از نصف کاهش یافته است.

همچنین هر چه اندازه شرکت‌ها در اروپا بزرگ‌تر می‌شود، تعهد آنها برای فروش در داخل مرزهای اروپا در مقایسه با مرزهای داخلی کشور خودشان کمتر می‌شود.

کمیسیون اروپا همچنان در تلاش برای تقویت بازار واحد است. در سال‌های اخیر بروکسل بر ایجاد پیوندها در برخی بخش‌های خاص از جمله انرژی و بازار سرمایه با درجات متفاوتی از موفقیت متمرکز شده اما این اقدامات کافی به نظر نمی‌رسد.

نویسنده در پایان با اشاره به جدایی بریتانیا از اروپا و جنگ‌های تجاری بر لزوم سلامت بازار واحد اروپا و اهمیت آن برای اقتصاد این منطقه تاکید می‌کند.

تغییر استراتژی اپل برای افزایش درآمد

اکونومیست در گزارش دیگری به کاهش جذابیت موبایل‌های هوشمند در مقایسه با یک دهه گذشته و تغییر استراتژی‌ کمپانی اپل برای افزایش فروش پرداخته است.

آخرین مراسم رونمایی از آیفون 11 و محصولات جدید اپل در دهم سپتامبر با سال‌های گذشته متفاوت بود.

کمپانی اپل اعلام کرد قصد دارد با فروش آیفون‌های قدیمی با قیمت کمتر از ۷۰۰ دلار، کاربرانی را که تمایل به خرید آیفون‌های جدید ندارند، برای خرید مدل‌های قدیمی تشویق کند.

تغییر استراتژی اپل و روی‌آوری به ارائه و فروش خدمات هم قابل توجه است. طیف این خدمات گسترده است و شامل همه چیز از تمدید ضمانت‌نامه‌ها تا تاسیس فروشگاه‌های اختصاصی اپل برای بازی‌های ویدئویی (اپل آرکید) و راه‌اندازی شبکه پخش فیلم و سریال به نام اپل تی‌وی پلاس می‌شود.

به عقیده اکونومیست، این یک استراتژی کاملا منطقی و حساب‌شده است. دست کاربران و مشتریان اپل بسته است. کاربران دیگر رقبای اپل که از سیستم‌عامل اندروید بهره می‌برند، گزینه‌های زیادی دارند. این رقابت موجب می‌شود ازآنها کاهش قیمت‌ها نفع ببرند.

اما کابرانی که اکوسیستم اپل را ترجیح می‌دهند، حتما باید آیفون خریداری کنند؛ و این در حالی است که قیمت بالاترین مدل آیفون ۱۱ پرومکس هزار و ۴۴۹ دلار است. به این ترتیب، به‌طور موقت حاشیه سود اپل قابل توجه خواهد بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.