کد مطلب: ۴۴۲۵۳۴

بررسی اثرات بیماری کرونا بر عملکرد صنایع بورسی

بررسی اثرات بیماری کرونا بر عملکرد صنایع بورسی

با خروج کرونا از مرزهای چین و ورود آن به اقتصاد های مطرح جهان شاهد ریزش سنگین شاخص‌های مالی در بیشتر کشورها بودیم، ریزشی که اگرچه دست بسیاری از سرمایه‌گذاران را به سادگی از سود کوتاه کرد اما برنده‌هایی از جمله صنایع دارویی نیز داشت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، جهان که از سال ۱۹۱۸ یک بیماری با چنین سرعت تکثیری را به خود ندیده بود، از ترس افزایش آمار تلفات و بیشتر شدن فشار بر کادر درمان بسرعت رویه های روزمره اجتماعی را به حالت تعلیق در آورد و با به خانه فرستادن نیروی کار در قالب طرح‌های گوناگون قرنطینه، عملاً بخش مهمی از کسب و کارها را به تعطیلی کشاند.

شنای خلاف جهت در صنایع دارویی

همین امر سبب شد تا با خروج کرونا از مرزهای چین و ورود آن به اقتصاد های مطرح جهان شاهد ریزش سنگین شاخص‌های مالی در بیشتر این کشورها باشیم؛ ریزشی که اگرچه دست بسیاری از سرمایه گذاران را به سادگی از سود کوتاه کرد اما برنده هایی نیز داشت.

از جمله این برند‌ه‌ها می توان به صنایع دارویی اشاره کرد. اگرچه این صنایع در حال حاضر توانایی فنی و صنعتی لازم را برای تولید یک داروی مؤثر جهت مهار کرونا ندارند اما به سبب تولید داروهای مختلف و افزایش تقاضا در محیط های بیمارستانی با رشد فروش مواجه شده‌اند.

ایران نیز از کشورهایی است که در طول ماه‌های اخیر با این بیماری تازه وارد دست به گریبان بوده و بسیاری از واحدهای تجاری و صنعتی آن به دلیل افزایش نگرانی ها از شیوع بیماری تعطیل شده‌اند.

تعطیلی مورد بحث اگرچه گستره وسیعی از فعالیت‌های اقتصادی را شامل می شد اما از همان ابتدا صنایع دارویی شوینده و غذایی را به دلیل آنکه تأمین کننده نیازهای اساسی جامعه هستند دربرنگرفته است.

این رویکرد سبب شده تا با وجود تعلیق درآمدزایی سایر صنایع شاهد شدت گرفتن تولید و فروش شرکت هایی باشیم که نیازهای اساسی و اولیه کشور را تأمین می کنند. دراین میان تولیدات صنعت دارویی از آن رو که تأثیر مستقیمی بر فعالیت کادر درمان دارند و بسیاری از مردم نیز به منظور پیشگیری و حفظ سلامتی خود به تولیدات آن نیازمند هستند وضعیت متفاوتی نسبت به سایر صنایع فعال دارد. همین امر سبب شده تا تولیدکنندگان مواد دارویی این روزها شرایط متفاوتی را در بورس تهران شاهد باشند.

افزایش تقاضا در بازار داخلی

حمید میرمعینی کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سؤال مبنی بر آنکه در بازار سرمایه به عنوان نماینده بخش صنعت ایران، شیوع ویروس کرونا برچه صنایعی تأثیر بیشتری داشت، گفت: تأثیر ویروس کرونا در بازار سرمایه ایران با آنچه در ابتدا در بازارهای مالی جهان رخ داد، متفاوت است. هرچند این بیماری به دلیل توقف صادرات بر روی برخی صنایع اثرداشت، اما درمجموع به دلیل حجم سنگین نقدینگی درکشور و رشد نرخ ارز همچنان شاخص های بازار سرمایه ایران روند صعودی داشته است.

وی درباره صنایعی که از شیوع کرونا در بازار سهام سود برده‌اند، گفت: در کنار صنایعی که به دلیل کاهش صادرات با سهامداران کمتر مواجه شدند، برخی صنایع تولیدکننده ملزومات مردم نیز در دوران کرونا رونق گرفتند. البته رونقی که در این صنایع ایجاد شد، آنقدر چشمگیر نیست که باعث تحرک در کل بازار سرمایه و اقتصاد ملی شود. چرا که اقتصاد کشور یک چرخه به هم پیوسته است و تمام بخش‌ها بر روی هم اثر می‌گذارند و به هم متصل هستند. در واقع بخش‌های اقتصادی در یک زنجیره به هم اتصال دارند.

بنابراین هرچند برخی صنایع بهره‌مند شده‌اند اما در مجموع تأثیر چندانی در اقتصاد نخواهد داشت. میزان رونق صنایعی که تحت آثار مثبت قرار گرفته‌اند، آنقدر چشمگیر نیست که بتواند روی تمام بازار تأثیر بگذارد. اما جدای از اثر واقعی رونق نسبی این صنایع بر بازار و اقتصاد، طی هفته‌های اخیر سهامداران اقبال بیشتری برای خرید سهام این شرکت‌ها از خود نشان داده‌اند.

میرمعینی ادامه داد: دراین شرایط برخی صنایع مانند ارتباطات میزان فروش شرکت‌ها افزایش یافته است. دراین شرایط میزان استفاده مردم و کسب و کارها هم از تلفن و هم اینترنت افزایش یافته است و این باعث بهبود وضعیت این شرکت‌ها و صنعت شده است.

همچنین صنعت دارو نیز در دوران کرونا مورد اقبال سهامداران قرار گرفته است چرا که شرکت‌های داروسازی یکی از بخش‌هایی هستند که نه تنها فعالیت خود را کاهش نداده‌اند بلکه ارتقا داده‌اند. از سوی دیگر میزان نیاز مراکز درمانی و بیمارستانی و همچنین مردم به تولیدات این شرکت‌ها افزایش یافته است.

درکنار آن شرکت‌هایی که در زمینه تولید اقلام بهداشتی مانند ماسک، ژل و محلول‌های ضدعفونی کننده و دستکش فعالند نیز در دوره شیوع کرونا با رونق مواجه شده‌اند. به دلیل نیاز شدیدی که مراکز درمانی و مردم به این محصولات دارند، علاوه بر افزایش تولید این واحدها قیمت‌ها نیز با رشد همراه بوده و به سودآوری آنها منجر شده است. صنایعی که محصولات شوینده تولید می‌کنند نیز یکی از صنایعی هستند که این روزها با افزایش شدید تقاضا مواجه شده‌اند.

حد خوشبینی

همچنین در این راستا مجتبی شهبازی کارشناس بازار سرمایه و مدیر معاملات یکی از کارگزاری‌های فعال در بازار سهام در خصوص میزان تقاضا در شرکت‌های دارویی را طی روزهای اخیر مثبت ارزیابی کرد و گفت: در روزهای گذشته تقاضا در دو گروه نمادهای شوینده و دارویی به مراتب بیشتر از قبل بوده است. به نظر می‌رسد که شیوع کرونا سبب شده این روزها سرمایه گذاران با دید بهتری نسبت به این صنایع نگاه کنند و به دلیل بهبود جو روانی بازار سهام دارویی موجود در پرتفوی خود را افزایش دهند.

با این حال باید توجه داشت که خوشبینی فعالان بازار به نمادهای دارویی ممکن است همسویی چندانی با مؤلفه‌های بنیادی نداشته باشد.

از سوی دیگر مهدی رضایتی به مؤلفه‌های بنیادی مؤثر بر صنعت دارو اشاره کرد و گفت: طی ماه‌های اخیر همسو با تغییرات رخ داده در بازار سهام قیمت نمادهای دارویی رشد قابل توجهی را شاهد بوده است. به طوری که بسیاری از نسبت‌ها ازجمله نسبت P/E که نسبت قیمت به سود را مشخص می‌کند، هم اکنون در اوج سقف تاریخی آن یعنی حدود ۲۴ واحد قرار دارد. چنین رقمی در هیچ دوره‌ای مشاهده نشده است. این نسبت حکایت از آن دارد که در ۱۲ ماه گذشته عملکرد شرکت به گونه‌ای بوده که قیمت هر سهم در آن ۲۴ برابر سودآوری آن است.

در مورد نسبت قیمت به فروش نیز در چند ماه اخیر شاهد افزایش نرخ ها بودیم که این امر هم اکنون نسبت یادشده را به حدود ۵ رسانده است. براین اساس می‌توان گفت که هر دو نسبت در حال حاضر در سطح بسیار بالایی قرار دارد و اگر قرار باشد تعدیل یا تغییری در قیمت‌ها رخ دهد، بدون شک باید شاهد دگرگونی در سودآوری آنها باشیم یا شرایطی رخ دهد که در آن قیمت خود سهام کاهش یابد و نسبت‌های یادشده را تعدیل کند.

منبع: روزنامه ایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.