کد مطلب: ۷۲۲۳۸۰

تجارت‌نیوز در گفت‌وگو با علی رضاپور بررسی کرد؛

دوپینگ دلار به پشتوانه سیاست‌های فدرال‌ رزرو/ سرکوب دارایی‌های ریسکی ادامه دارد

دوپینگ دلار به پشتوانه سیاست‌های فدرال‌ رزرو/ سرکوب دارایی‌های ریسکی ادامه دارد

علی رضاپور، تحلیلگر بازارهای مالی بین‌المللی معتقد است تداوم سیاست انقباضی (هاوکیش) فدرال‌رزرو، دلار را در برابر دیگر ارزها بیش از پیش تقویت خواهد کرد و حتی می‌تواند آن را به شاخص ۱۲۰ برساند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، فدرال‌رزرو در نشست اخیر خود نرخ بهره را برای ششمین مرتبه متوالی افزایش داده است. این البته چهارمین مرتبه پیاپی است که فد نرخ بهره را به میزان ۰.۷۵ درصد بالا می‌برد و بدین ترتیب سیاست انقباضی خود برای کنترل نرخ تورم را شدت می‌بخشد.

بر اساس آخرین داده‌های اقتصاد آمریکا، این کشور در ماه سپتامبر با تورم ۸.۲ درصدی روبرو بوده است؛ این عدد در قیاس با ماه اوت که نرخ تورم آمریکا در سطح ۸.۳ درصد قرار داشت، کاهش داشته اما همچنان با هدف تورمی فدرال رزرو که سطح ۲ درصدی است فاصله بسیار زیادی دارد. از همین رو پیش‌بینی می‌شود سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی آمریکا تا حصول نتیجه دلخواه و کاهش شتاب رشد قیمت‌ها ادامه داشته باشد.

این سیاست البته آثار زیادی بر بازارهای مالی داشته به نحوی که پس از هر مرحله افزایش نرخ بهره، بازارهای سهام، کریپتو، طلا و ارز با نوسانات زیادی مواجه شده‌اند. اکنون این سوال مطرح است که تداوم این سیاست چه اثری بر دلار خواهد داشت و در مقابل، دارایی‌های ریسکی در کدام مسیر حرکت خواهند کرد. علی رضاپور تحلیلگر بازارهای مالی بین‌المللی در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز به این سوالات پاسخ داده است.

امیدواری اشتباه به پایان سیاست‌های انقباضی

به گفته رضاپور، از ماه اکتبر به بعد بازارهای مالی با چند سخنرانی تقریبا «داویشی» اعضای فدرال رزرو روبرو بودند و امیدوار شدند که به گام پایانی افزایش نرخ بهره نزدیک می‌شویم. این کارشناس بازارهای مالی بین‌المللی عنوان کرد: سیگنال پایان سیاست انقباضی افزایش نرخ بهره از اظهارات لائل برینارد شروع شد و مری دالی هم تقریبا دو هفته قبل اعلام کرد که گام افزایش نرخ بهره را باید کاهش دهند؛ به این ترتیب بازارهای مالی با امید پایان گام افزایش نرخ بهره توانست رشد را تجربه کند. وی افزود: در واقع بازار گمان می‌کرد از آنجا که نرخ بهره فدرال رزرو برای چهارمین بار متوالی ۰.۷۵ درصد رشد کرده است طبیعتا این گام کاهش پیدا می کند؛ اما این امید اشتباه بود.

خطای دید مارکت

رضاپور در پاسخ به این پرسش که مارکت بر چه اساسی به این روند امیدوار شده بود بیان کرد: امید بازار بر این پایه استوار شده بود که به دلیل آنکه نرخ بهره با سرعت بسیار زیادی با گام‌های ۰.۷۵ درصدی به ۴ درصد رسیده، در این سطح دیگر فدرال‌ رزرو نمی‌تواند ۰.۷۵ درصد دیگر نرخ را افزایش دهد و در نتیجه اینکه گام افزایش نرخ بهره کاهش پیدا کند، طبیعی است.

نوسان بازارها همزمان با جلسات فدرال‌رزرو

این کارشناس بازارهای مالی بین‌المللی اظهار کرد: در بیانیه فد، جملات «داویشی» مانند اینکه گام افزایش نرخ بهره را کاهش می دهیم دیده شد و بیان کردند که اثر این سیاست‌ها لگ زمانی دارد و زمان می‌برد تا تاثیر آن بر مارکت دیده شود؛ به این ترتیب مارکت بعد از بیانیه فدرال رزرو دلار ضعیف را پرایس کرد و دارایی های ریسکی و طلا رشد کردند.

وی افزود: اما بعد از سخنرانی جروم پاول مبنی بر اینکه مهم این نیست که ما سرعت را کاهش می‌دهیم بلکه مهم این است که ما داریم فکر می‌کنیم در چه عددی قرار بگیریم و در حال حاضر انتظار داریم بالاتر از نرخی قرار بگیریم که در جلسه سپتامبر انتظار داشتیم، بازار با جملات بسیار هاوکیش (انقباضی) روبرو شد؛ این اظهارات تقریبا آب پاکی را روی دست تمام افرادی ریخت که انتظار داشتند در یک یا دو جلسه آینده به نقطه پیوت یا توقف افزایش نرخ بهره برسیم.

تقویت دلار در برابر ارزها

رضاپور در بررسی اثر تداوم سیاست افزایش نرخ بهره فدرال رزرو بر ارزش دلار بیان کرد: در نتیجه اظهارات هاوکیش پاول، دلار به شدت قوی شد؛ بر همین مبنا می‌توان گفت از اینجا به بعد دلار می‌تواند در مقابل تمام ارزهای دیگر رشد کند و شاید دیدن شاخص ۱۲۰ برای دلار دور از دسترس نباشد. وی اضافه کرد: البته برخلاف ترند کلی که دلار خواهد داشت در روز جمعه شاهد آن بودیم که شایعه بازگشایی افتصاد چین، باعث شد دلار آمریکا یکی از بدترین روزهای خود را به ثبت برساند.

فشار بر دارایی‌های ریسکی

این تحلیلگر بازارهای مالی بین‌المللی اضافه کرد: در مقابل تقویت دلار، تمامی دارایی های ریسکی تحت فشار نزولی قرار می‌گیرند. رضاپور افزود: در واقع پیام پاول بسیار واضح بود؛ او اعلام کرد که هنوز کاهشی در تورم دیده نشده و در رشد دستمزدها هم افتی ندیده‌ایم. اما نکته مهمتری که آقای پاول به آن اشاره کرد این بود که مسیر سافت لندینگ بسیار باریک شده است؛ یعنی تا حدودی رکود را قبول کردند که این هم برای دارایی های ریسکی خوب نیست.

مارکت در انتظار نرخ بهره ۵ درصدی

رضاپور بیان کرد: بازارها بعد از اعلام بیانیه بازارها انتظار داشتند که پاول هم اندکی داویش باشد اما در واقع پاول با لحن هاوکیش خود، بازارها را غافلگیر و شگفت‌زده کرد. اظهارات صریح پاول مانند اظهارات او در نشست جکسون هول بود؛ در جکسون هول هم پاول در سخنان خود همین سیگنال را داد و بازارهای مالی نرخ بهره بالاتری را برای برای اواسط سال بعد پرایس کردند. وی عنوان کرد: مارکت حتی نرخ بهره بالای ۵ درصد را برای سال بعد پرایس کرده است.

خبرهای بیشتر در حوزه اقتصاد جهان را اینجا بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.