کد مطلب: ۴۱۵

احتمال اصلاح تعرفه واردات کالاهای اولویت ۱۰ در سال آینده

احتمال اصلاح تعرفه واردات کالاهای اولویت 10 در سال آینده

رییس کل گمرک ایران با اشاره به این‌که هنوز تعرفه‌ی واردات خودرو در سال 1393 مشخص نشده است، گفت: دولت به دنبال کاهش هرچه بیشتر تعرفه واردات خودروهای هیبریدی و کم مصرف است. مسعود کرباسیان در مراسم امضای تفاهم‌نامه با سازمان ملی استاندارد با اشاره به این‌که جلسات کارشناسی تعیین تعرفه واردات خودرو در سال

رییس کل گمرک ایران با اشاره به این‌که هنوز تعرفه‌ی واردات خودرو در سال 1393 مشخص نشده است، گفت: دولت به دنبال کاهش هرچه بیشتر تعرفه واردات خودروهای هیبریدی و کم مصرف است.

مسعود کرباسیان در مراسم امضای تفاهم‌نامه با سازمان ملی استاندارد با اشاره به این‌که جلسات کارشناسی تعیین تعرفه واردات خودرو در سال آینده هم‌چنان ادامه دارد، گفت: پیشنهادات برای تعرفه واردات خودرو در سال آینده متنوع است، اما دولت از کاهش هرچه بیشتر تعرفه واردات خودروهای کم‌مصرف و هیبریدی حمایت می‌کند.

او با اشاره به درآمد 70 هزار میلیارد ریالی گمرک ایران در 11 ماهه‌ی امسال در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره‌ی این‌که آیا فکر نمی‌کنید ترخیص کالاهای اولویت 10 با تعرفه دو برابری در نهایت به تشدید قاچاق منجر شود توضیح داد: سال بعد باید تعرفه واردات این دسته از کالاها منطقی شود، چرا که افزایش قیمت تمام شده کالاهای وارداتی به دلیل تعرفه بالا در نهایت باعث قاچاق آنها می‌شود.

کرباسیان تاکید کرد: قاچاق ریشه اقتصادی دارد و در همین راستا احتمال اصلاح تعرفه واردات کالاهای اولویت 10 در سال آینده نیز وجود دارد.

رییس کل گمرک ایران با اشاره به این‌که اعتقادی به لفظ کالای لوکس ندارم، افزود: اولویت‌بندی کالاهای وارداتی و ممنوعیت واردات آنها خلاف قوانین برنامه است.

این مقام مسوول در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایسنا مبنی بر این‌که چه‌طور حجم عظیمی از کالاهای قاچاق از طریق مرز بانه وارد کشور می‌شوند و هیچ نظارتی هم روی آنها وجود ندارد اظهار کرد: هیچ یک از این کالاها از گمرک رسمی وارد نمی‌شود. بهتر است این سوال را از مسوولان مربوطه بپرسید.

به گفته‌ی وی در دنیا دیگر فصل کسب درآمد از گمرک گذشته و مالیات بر ارزش افزوده جایگزین آن شده است‌، به‌طوری که درآمد حاصل از مالیات بر ارزش افزوده چندین برابر درآمد گمرک است.

او با اشاره به جمع‌آوری سیستم صدور پروانه‌های کاغذی ترخیص گفت: این سیستم در حال الکترونیکی شدن است.

رییس کل گمرک ایران هم‌چنین آزاد‌سازی واردات کالاهای اولویت 10 را متناقض با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نداشت و گفت: اتفاقا این کار باعث شفاف‌سازی در تجارت، مقابله با فساد و رونق تولید داخل می‌شود.

به گفته وی بعد از صدور مصوبه‌ی دولت در زمینه‌ی آزاد‌سازی واردات کالاهای اولویت 10 حدود 8000 کانتینر کالا که در بندر خرمشهر دپو شده بود، ترخیص و وارد کشور شد.

کرباسیان افزود: در حال حاضر 70 درصد واردات کشور تحت پوشش گمرک الکترونیکی قرار گرفته و در این گمرک‌ها کار اظهار از راه درست انجام می‌شود و مبادله اسناد نیز الکترونیکی است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.