کد مطلب: ۴۰۰۲۹۷

همتی خبر داد:

ارتباط بانکی ایران و روسیه بدون نیاز به سوئیفت برقرار شد

ارتباط بانکی ایران و روسیه بدون نیاز به سوئیفت برقرار شد

رئیس کل بانک مرکزی از ارتباط بانکی دو کشور ایران و روسیه از طریق پیام رسان روسی و سپام بانک مرکزی ایران(غیرسوئیفت) خبر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در صفحه اینستاگرامی خود نوشت: در جریان مذاکرات 25 شهریور 98 روسای جمهور ایران و روسیه، در کنار مباحث مهم سیاسی، در خصوص توسعه و ارتقای روابط اقتصادی و تجاری دو کشور و نیز روابط بانکی دو کشور بحث‌های مهمی انجام گرفت.

وی در ادامه اظهار کرده، طرفین به سقوط تدریجی نقش دلار در روابط اقتصادی جهان، بخاطر سیاست‌های خود آمریکا، اشاره و بر انجام مبادلات تجاری بر مبنای پول ملی دو کشور تاکید کردند.

همتی افزوده، در این دیدار اعلام کردم ارتباط بانکی دو کشور از طریق پیام رسان روسی و سپام بانک مرکزی ایران(غیرسوئیفت) برقرار شده است و امکان استفاده از این سیستم برای مبادلات تجاری بین کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا، می‌تواند به توسعه مبادلات تجاری بین کشورهای عضو اتحادیه کمک شایانی بکند.

وی ادامه داده، در این دیدار عزم جدی رئیس جمهور روسیه برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور در زمینه‌های مختلف، کاملا مشهود بود.

رئیس کل بانک مرکزی در پایان بیان کرده، با توجه به توافقنامه‌ها و مذاکرات در جریان، شاهد ارتقای روابط اقتصادی دو کشور خواهیم بود.

گفتنی است، سپام ( SEPAM)، سامانه پیام‌رسانی الکترونیکی مالی است که کارکردی شبیه به سوئیفت دارد و به سفارش بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از سوی شرکت خدمات انفورماتیک به منظور استفاده در شرایط تحریم ایران از سوی سوئیفت تهیه شده تا جایگزین سوئیفت برای ادامه روابط بانکی شود.

این سیستم به عنوان پیام رسانی بانکی و یک زیرساخت حیاتی تبادلات ارزی کشور و همین‌طور تبادلات بین بانکی را مدیریت می‌کند و با پروتکل سوئیفت تطابق کامل دارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.