کد مطلب: ۳۲۲۶۹۵

ارزش واقعی سهام عدالت چقدر است؟

ارزش واقعی سهام عدالت چقدر است؟

طبق آخرین اطلاعیه سازمان خصوصی‌سازی، ارزش سهام عدالت یک خانواده پنج نفره مشمول سهام عدالت که تخفیف نداشتند و مبلغی به حساب سازمان خصوصی‌سازی واریز نکرده‌اند، حدود ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است اما معاون اول رئیس‌جمهور امروز این مبلغ را ۱۳ تا ۱۴ میلیون تومان اعلام کرد.

در مراحل اولیه آزادسازی سهام عدالت که اواخر سال ۱۳۹۵ آغاز شد، توسط سازمان خصوصی‌سازی رسما اعلام شد که شرکت‌های سرمایه‌پذیر بابت سود سهام عدالت از سال ۱۳۸۵ مبلغ ۵۳۲ هزار تومان به سازمان خصوصی‌سازی پرداخته‌اند و این سازمان این مبالغ را به حساب خزارنه واریز کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، سازمان خصوصی‌سازی در آن زمان مشمولان را آزاد گذاشت تا بتوانند تا سقف یک میلیون تومان ارزش سهام عدالت خود را بالا ببرند؛ یعنی مشمولان می‌توانستند تا سقف ۴۶۸ هزار تومان به حساب سازمان خصوصی‌سازی واریز کنند و صاحب سهام عدالتی به ارزش یک میلیون تومان شوند. همچنین دهک‌های پایین درآمدی از تخفیف بهره بردند و بدون پرداخت مبلغی، صاحب یک میلون تومان سهام عدالت شدند. بر این اساس، یک خانواده پنج نفری که تخفیفی نداشتند و مبلغی هم واریز نکرده بودند، صاحب دو میلیون و ۶۶۰ هزار تومان سهام عدالت شدند.

طی مدت اخیر در پی افزایش قیمت دلار بازار سهام هم تاثیر بسزایی از بازار ارز پذیرفت و قیمت بسیاری از سهم‌ها نسبت به ابتدای سال ۱۳۹۷ چند برابر شد. در این میان ارزش سهام عدالت نیز افزایش یافت؛ به طوریکه در مهر ماه امسال سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد که در شرایط موجود با توجه به رشد ارزش شرکت‌ها همراه با رکوردشکنی‌های نماگر اصلی بازار سهام، اگر سهام عدالت آزادسازی شود کسانی که سابقا یک میلیون تومان سهام عدالت داشتند، در حال حاضر ارزش سهام‌شان به بیش از چهار میلیون تومان رسیده که در یک خانواده پنج نفری حدود ۲۲ میلیون تومان برآورد می‌شود.

این در حالی است که امروز اسحاق جهانگیری - معاون اول رئیس‌جمهور - در مراسم تکریم و معارفه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن اعلام تقدیم لایحه‌ای به مجلس مبنی بر اینکه صاحبان سهام عدالت می‌توانند این سهام را واگذار کنند، گفت: اگر مشمولان بتوانند سهام خود را بفروشند امروز سهم دو میلیون تومانی حدود ۱۳ تا ۱۴ میلیون تومان ارزش دارد.

در نتیجه احتمال قوی این است که منظور معاون اول رییس جمهوری کف ارزش سهام عدالت برای یک خانواده پنج نفره بوده است؛ به این ترتیب که هر خانواده پنج نفره مشمول سهام عدالت اگر مبلغی به حساب سازمان خصوصی سازی واریز نکرده باشند دو میلیون و ۶۶۰ هزار تومان سهام عدالت خواهند داشت که ارزش آن طبق اطلاعیه مهر ماه سازمان خصوصی‌سازی حدود ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان می‌شود که معاون اول رئیس جمهور این رقم را ۱۳ تا ۱۴ میلیون تومان بیان کرده است.

طبق اعلام سازمان خصوصی‌سازی، ارزش مقطع واگذاری ۴۹ شرکت حاضر در پرتفوی سهام عدالت ۲۶۶ هزار و ۳۶۳ میلیارد ریال است که با توجه به رشد اخیر شاخص بورس و افزایش قیمت سهام شرکت‌ها در بازار سرمایه، ارزش روز پرتفوی سهام عدالت مشمولان درحال حاضر ۱۱۶۰ هزار و ۸۸ میلیارد ریال برآورد می‌شود.

منبع:ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.