کد مطلب: ۳۴۰۷۰۹

موگرینی:

اروپا برای سازوکار مالی ویژه ایران درسال ۲۰۱۹ تلاش می‌کند

اروپا برای سازوکار مالی ویژه ایران درسال 2019 تلاش می‌کند

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: تلاش اروپا برای حفظ برجام از مهمترین رویدادهای سال 2018 است و کار برای ایجاد سازوکار ویژه مالی در سال 2019 ادامه دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یادداشتی با عنوان "12 موضوعی که با خود به سال 2019 می بریم"در وبلاگ رسمی خود، تلاش های این اتحادیه برای حفظ برجام را یکی از مهمترین مسائل سال 2018 توصیف کرد که در سال جدید نیز ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت ماه سال جاری، نوشت: چند دقیقه پس از آن، من از طرف دیگر کشورهایی که برای این توافق مذاکره کرده بودند، بر تصمیم جامعه بین المللی برای حفظ این توافق و اجرای آن تاکید کردم.

موگرینی تصریح کرد: با گذشت دو سال و نیم از امضای توافق هسته ای با ایران، این توافق همچنان کار می کند و ماهیت صرفا غیرنظامی برنامه هسته ای ایران را تضمین کرده است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به نشست وزیران خارجه 1+4 در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک اشاره کرد و یادآور شد: کشورهای اروپایی (از آن زمان) مقدمات ایجاد مکانیسمی برای تداوم تجارت مشروع شرکت هایمان با ایران را آغاز کردند.

موگرینی همچنین تاکید کرد که تلاش برای ایجاد این مکانیسم که در ایران با عنوان سازوکار مالی ویژه اروپا شناخته می شود، در سال 2019 نیز ادامه خواهد داشت.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیشتر نیز در مصاحبه ای به مناسبت سال نو میلادی بر پایبندی این اتحادیه بر اجرای برجام تاکید کرد.

ترامپ اردیبهشت ماه از برجام خارج شد و بازگشت تحریم های هسته ای علیه ایران را اعلام کرد. این اقدام محکومیت جامعه جهانی از جمله هم پیمانان اروپایی واشنگتن را به دنبال داشت و طرف های دیگر این توافق برای تداوم اجرای آن وارد گفت وگو با ایران شدند.
از جمله موارد مهمی که تاکنون برای تقویت روابط تجاری تهران و اروپا مورد بررسی قرار گرفته، تشکیل یک نظام پرداختی مستقل از اقتصاد آمریکا است.

چندی پیش، «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان در این رابطه تاکید کرد تقویت خودمختاری اروپا با ایجاد کانال های پرداخت مستقل از ایالات متحده و تاسیس نهاد مالی اروپایی و نظام سوئیفت بدون وابستگی، کاملا ناگزیر و ضروری است.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.