کد مطلب: ۳۹۱۴۷۰

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با تجارت‌نیوز:

بعید می‌دانم استخراج بیت کوین در کشور قانونی شود

بعید می‌دانم استخراج بیت کوین در کشور قانونی شود

محمد حسن‌نژاد با بیان برخی نگرانی‌ها درباره فعالیت‌های مربوط به رمز ارز عنوان کرد: بعید می‌دانم استخراج بیت کوین در کشور قانونی شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نیمه دوم سال 96 شورای عالی مبارزه با پولشویی فعالیت در حوزه ارز دیجیتال را ممنوع کرد و گمرک نیز مانع از ورود پردازشگر‌های بلاکچین‌ها به کشور شد، اما با توجه به اینکه ماینینگ ارز دیجیتال با پردازشگر برق تفاوت چندانی نداشت، عملا این دستگاه‌ها وارد کشور شدند و صاحبان این دستگاه‌ها اقدام به استخراج ارز دیجیتال از جمله بیت کوین با استفاده از برق خانگی یا برق یارانه‌ای صنعتی، کشاورزی می‌کردند و اگر هم دستگاه‌های نظارتی و قوه قضائیه مزارع بیت کوین را کشف می‌کردند دستگاه‌های تولید‌کننده بیت‌کوین را جمع آوری و ضبط کرده و به استخراج‌ کنندگان لقب قاچاقچی می‌دادند.

اما در ماه‌های پایانی سال 97 پیش‌نویس طرح ساماندهی ارز دیجیتال در کمیسیون اقتصادی دولت تهیه و سپس تصویب شد و هم اکنون این مصوبه منتظر بررسی و تصویب در هیات دولت بود که شب گذشته در هیات دولت با استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری شده موافقت شد.

بر اساس مصوبه کمیسیون اقتصادی دولت ماینینگ ارز دیجیتال به عنوان یک صنعت محسوب شده و به همین جهت وزارت صنعت باید مسئول صدور مجوز برای تولید ارز دیجیتال در کشور باشد.

همچنین کمیسیون اقتصادی دولت ماینینگ ارز دیجیتال را به رسمیت شناخته است، بنابراین برای واردات دستگاه‌های ماینینگ دیگر ممنوعیتی وجود ندارد.

همچنین در مصوبه کمیسیون اقتصادی دولت آورده شده است که استفاده از برق برای تولید ارز دیجیتال در زمان پیک مصرف ممنوع است و متوسط نرخ صادراتی برق به کشورهای همسایه باید مبنای قیمت‌گذاری بهای مصرفی برق در صنعت ارز دیجیتال باشد.

به عقیده برخی از کارشناسان از مزایای استخراج بیت کوین این است که می‌توان از گاز ارزان قیمتی که نمی‌توانیم صادر کنیم برق تولید کرده و سپس از این برق برای استخراج ارزهای دیجیتال استفاده کنیم تا در این اوضاع اقتصادی و تحریم‌ها علاوه بر ارزآوری، اشتغال هم برای جوانان ایجاد شود، اما از تهدیدهای ارزهای دیجیتال می‌توان به احتمال کاهش ارزش پول ملی و خروج ارز و نگرانی از اتلاف سرمایه مردم اشاره کرد.

علی رغم اینکه وضعیت رمز ارزها در حال مشخص شدن است اما مجلس قانونی مصوب کرده بود که در این قانون تکالیف بهره‌برداران غیرمجاز از آب، برق و غیره نیز مشخص شده است.

سوالی که مطرح می‌شود این است که موضع مجلس نسبت به رسمیت شناخته شدن استخراج بیت کوین چیست؟

محمد حسن‌نژاد، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: فعلا در هیچ جای کشور استخراج بیت کوین قانونی نیست. موضع مجلس قانون است و تا زمانی که قانونی در این رابطه مصوب نشده مجلس موضعی در این حوزه ندارد.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: معتقدم استخراج بیت‌ کوین عملکرد غیرقانونی و غیرمنطقی دارد و فعالیت در این حوزه را قبول ندارم، زیرا بنزین و گازوئیل ارزان قیمت به نیروگاه داده می‌شود تا نیروگاه برق ارزان قیمت را به مردم دهد و عده‌ای هم از این برق ارزان قیمت یا صرفه‌جویی در هزینه برق برای خود بیت کوین استخراج کنند. بعید می‌دانم که استخراج بیت کوین در کشور قانونی شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.