خبر مهم:

کد مطلب: ۴۳۷۳۲۸

تجارت‌نیوز بررسی کرد:

افت ۲۱ درصدی قیمت نفت در یک هفته / طلای سیاه چه می‌شود؟

افت 21 درصدی قیمت نفت در یک هفته / طلای سیاه چه می‌شود؟

علی‌رغم بهبود 5 درصدی قیمت نفت در معاملات روز جمعه، بازار طلای سیاه در هفته دوم مارس بیش از 21 درصد افت کرد. از مهم‌ترین دلایل این کاهش، جنگ نفتی عربستان و افت تقاضا تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا است.

با آغاز جنگ نفتی عربستان سعودی در واکنش به مخالفت روسیه برای تمدید توافق کاهش، قیمت نفت از اولین روز از معاملات هفته جدید میلادی با افت مواجه شد؛ تا جایی که روز دوشنبه در ساعات ابتدایی معاملات، نفت برنت با 30 درصد افت به حدود 30 دلار در هر بشکه رسید.

به‌گزارش تجارت‌نیوز ، این در حالی است که پیش از آن قیمت نفت به‌ازای 45.27 دلار معامله می‌شد.

در روزهای بعد هم بازار نفت به روند نزولی خود ادامه داد و در نهایت، روز جمعه با افت قابل توجهی مواجه شد که بازارهای سهام در آمریکا و دیگر کشورها را هم تحت تاثیر قرار داد.

در نهایت اما پس از برگزاری کنفرانس خبری دونالد ترامپ قیمت نفت و بازار سهام بهبود یافت.

رئیس‌جمهور آمریکا در این کنفرانس اعلام کرد، آمریکا از قیمت پایین نفت بهره می‌برد و ذخایر استراتژیک نفت خام خود را پُر می‌کند.

تا ساعات پایانی معاملات روز جمعه قیمت هر بشکه نفت خام برنت به 35.44 دلار به‌ازای هر بشکه رسید. علی‌رغم بهبود قیمت اما در مجموع بازار نفت برنت در هفته گذشته 21.7 درصد کاهش یافت.

گفته می‌شود، این اولین اقدام رئیس‌جمهور آمریکا برای پُر کردن ذخایر استراتژیک نفت آمریکاست. آخرین بار جورج دبلیو بوش پس از حملات یازدهم سپتامبر در سال 2001 دستور به پر کردن ذخایر استراتژیک داده بود.

نمودار زیر روند هفتگی قیمت نفت را در هفته دوم مارس نشان می‌دهد:

قیمت نفت

افت 21.7 درصدی نفت برنت در هفته دوم مارس 2020

درحالی‌که طی هفته‌های گذشته تقاضا تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا به‌شدت کاهش یافته، شروع جنگ قیمت از سوی عربستان ضربه دیگری به این بازار وارد کرد.

از اواخر سال 2016، کشورهای تولیدکننده اوپک به رهبری عربستان سعودی و متحدان غیراوپکی آنها به رهبری روسیه، تولید روزانه خود را با هدف ایجاد تعادل در بازار و افزایش قیمت‌ها کاهش داده‌اند.

این توافق تا پایان مارس (ماه جاری میلادی) در جریان است، اما پس از آن کشورها می‌توانند به میزان دلخواه نفت تولید کنند.

پیش‌بینی سایمِن واتکینس، تحلیلگر حوزه انرژی و نویسنده این است که قیمت نفت به روند نزولی خود ادامه داده و باز هم سقوط خواهد کرد. او معتقد است: سطوح حمایتی بعدی برای نفت برنت به‌ترتیب، ۱۷ دلار و ۹ دلار است. با این حال او می‌گوید: در صورت توافق بر سر کاهش تولید، قیمت نفت به بیش از ۵۵ دلار بازمی‌گردد.

برای مطالعه کامل مصاحبه اینجا کلیک کنید.

جدیدترین اتفاقات مربوط به نفت را می‎توانید در سلسله اخبار قیمت نفت تجارت‌نیوز ملاحظه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.