کد مطلب: ۵۰۶۴۴۱

افزایش بزرگ مالیات در ۱۴۰۰ + جدول

افزایش بزرگ مالیات در ۱۴۰۰ + جدول

در تغییرات اعمال شده کمیسیون تلفیق مجلس در لایحه بودجه ۱۴۰۰ مجموعا ۳۰۰ هزار میلیارد تومان به منابع درآمدی دولت اضافه شده است. این میزان ناشی از تغییر ۳۳ قلم از منابع درآمدی دولت بوده است.

به گزارش تجارت نیوز ، در تغییرات اعمال شده کمیسیون تلفیق مجلس در لایحه بودجه ۱۴۰۰ مجموعا ۳۰۰ هزار میلیارد تومان به منابع درآمدی دولت اضافه شده است. این میزان ناشی از تغییر ۳۳ قلم از منابع درآمدی دولت بوده است.

کمیسیون تلفیق در مجموع ۳۳ قلم درآمدی دولت را تغییر داده است. این تغییرات در مجموع حدودا ۳۰۰ هزار میلیارد تومان به منابع درآمدی دولت اضافه کرد.

مجموع بخش‌های درآمدی دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۰، نزدیک به ۵۰۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود. کمیسیون تلفیق با تغییراتی که در بخش‌های درآمدی اعمال کرد. این رقم را به ۸۰۰ هزار میلیارد تومان رساند که مابه‌التفاوت آن نزدیک به ۳۰۰ هزاز میلیارد تومان محاسبه می‌شود.

اما مهمترین بخش‌ها در این تغییرات اعمال شده چه بودند؟

تغییرات مهم بخش های مالیاتی در لایحه بودجه

در بخش‌های مالیاتی آمار نشان از رشدهای محسوس داشته است. در همین راستا مالیات بر انواع خودروهای سواری از ۹۰۰ میلیارد تومان با ۶۳۳ درصد افزایش به ۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

در آمد حاصل از مالیات بر واحدهای مسکونی خالی نیز از ۲۰۰ میلیارد تومان ده برابر شده و به ۲ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

مالیات بر ارزش افزوده در این جدول در لایحه بودجه ۶۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود، که کمیسیون تلفیق با ۳۳٫۳ درصد افزایش به ۸۸ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان تغییر داد.

در این بین «عوارض خروج مسافر از مرز های کشور» نیز از هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان حدود ۶۰۰ میلیارد تومان اضافه شده و به هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

scaled

«حقوق ورودی خودرو» و «بهره مالکانه و حقوق دولتی معادن» نیز دیگر بخش‌های تغییر یافته درآمدهای دولتی بودند.

در این خصوص «حقوق ورودی خودرو» با ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان افزایش از ۲ هزار میلیاردتومان به ۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان رسیده و ۱۱۵ درصد افزایش پیدا کرد.

این درصد تغییر برای «بهره مالکانه و حقوق دولتی معادن» ۱۵۰ درصدی بوده و این رقم را از ۴ هزار میلیارد تومان در لایحه به ۱۰ هزار میلیارد تومان مصوب کمیسیون تلفیق رساند.

scaled

بخشی از تغییرات ناشی از تعدیل نرخ ارز

در بخش‌های نفتی نیز تغییرات به این شکل بود، در ابتدا درآمد حاصل از پیش‌فروش نفت از این لایحه توسط کمیسیون حذف شده و منابع حاصل از صادرات نفت ۹٫۱۵ درصد افزایش پیدا کرد.

این رقم در لایحه بودجه ۱۵۳ هزار میلیارد تومان بوده که در نهایت به ۱۶۷ هزار میلیارد تومان رسید. «منابع حاصل از صادرات منابع میعانات گازی» نیز از ۳۸ هزار میلیارد تومان با رشدی ۴۷ درصدی به حدود ۵۶ هزار میلیارد تومان رسید.

باتوجه به تعدیل ارز ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی کمسیون تلفیق می‌توان تغییرات در این دو بخش را ناشی از تغییر نرخ دلار دانست.

از مهمترین بخش‌های دیگر تغییر یافته در کمیسیون تلفیق می‌توان به «واگذاری باقیمانده سهام دولت در بانکها و بیمه ها» اشاره کرد. این بخش بیش از ۱۰۰ برابر شده و از ۱۰۰ میلیارد تومان ۱۰ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان رسید.

1

منبع: اقتصاد‌ ‌نیوز

آخرین اخبار مرتبط با اقتصاد جهان را در صفحه تجارت نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    در مورد مسکن، شخصی که فقط یک ویلا به ارزش مثلا 100 میلیارد یا بالا تر دارد هیچ مالیاتی نمی دهد اما اگر یک نفر دو آلونک داشته باشد که قیمت جمعی آنها مثلا 3 میلیارد شود، بایت اون یکی که مثلا خالیست باید مالیات دهد!!! چقدر عادلانه است؟ مصداق دزدی از قشر ضعیفتر.

  • جواد

    مچکریم کاش کمی بیشتر میکردین آیندگان همیشه به شما افتخار خواهند کرد