کد مطلب: ۴۴۶۳۷۴

افزایش قیمت موبایل چقدر واقعیت دارد؟

افزایش قیمت موبایل چقدر واقعیت دارد؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد در ایران طی ۳۹ روز اخیر با وجود اینکه بازارها کمتر از ۱۰ روز فعال بوده‌اند، اما طی همین مدت قیمت لوازم دیجیتال همانند موبایل به‌طور متوسط بین ۲۰ تا ۳۰ درصد و در برخی محصولات نیز تا ۴۰ درصد و بیشتر افزایش یافته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در این‌ خصوص برخی فعالان بازار، افزایش قیمت‌ها در این حوزه را به‌کاهش واردات و کاهش عرضه در این بازارها مرتبط می‌دانند، با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد درسال گذشته از ۱٫۵ میلیارد دستگاه گوشی ‌تلفن همراهی که درجهان به‌فروش رفته، یک‌درصد آن را (نزدیک به ۱۵ میلیون دستگاه) ایرانی‌ها وارد کرده‌اند.

رشد ۳۰ تا ۶۰ درصدی قیمت برخی محصولات سامسونگ

سامسونگ ازجمله برندهای پرطرفدار و پرفروش گوشی‌های تلفن همراه در کشورمان است. در هفت‌ماهه نخست سال ۱۳۹۸ سامسونگ با سهم ۵۱درصدی از واردات و ۵۲درصدی از مصرف در جایگاه اول گوشی‌های تلفن همراه مصرفی در ایران قرار داشته و پس از این برند، نوکیا به‌ترتیب با ۲۳ و ۲۰٫۶ و هوآوی با ۸٫۳ و ۹٫۲ درصد در جایگاه‌های دوم و سوم قرار دارند.

طبق بررسی های انجام شده در دوره ۳۹ روزه از ۲۸ اسفند سال گذشته تا ۷ اردیبهشت سال جاری قیمت Samsung Galaxy M20 با افزایش ۶۶ درصدی از حدود دومیلیون و ۲۵۰ هزار تومان به بیش از ۳٫۷ میلیون تومان رسیده است. محصول دیگر Samsung Galaxy M30s است که قیمت آن با افزایش ۵۵ درصدی در دوره مذکور، از ۲٫۹ میلیون تومان به حدود ۴٫۵ میلیون تومان رسیده است.

سومین محصول این برند که قیمت آن افزایش قابل‌توجهی در ۳۹روز اخیر داشته، Samsung Galaxy A30s است که قیمت آن با رشد ۳۱ درصدی از ۳٫۳ میلیون تومان در ۲۸اسفند سال‌گذشته به ۴٫۳میلیون تومان در ۷اردیبهشت رسیده است. همچنین در بین محصولات این گروه، چهار محصول دیگر نیز که جزئیات قیمت آنها در جدول ذکرشده، به ترتیب قیمت آنها رشد ۲۲ (دو محصول)، ۱۸ و ۱۰درصدی داشته‌اند.

نکته قابل‌توجه اینکه در گروه سامسونگ طی این مدت قیمت محصولات پرفروش بازار رشد عجیب‌وغریب بین ۳۱ تا ۴۰درصدی داشته و رشد قیمتی محصولات با قیمت بالاتر از ۱۰میلیون تومان، بین ۱۰ تا ۱۵درصد است. همچنین طبق آمارهای ذکرشده در جدول قیمت گوشی‌های موبایل، میانگین افزایش قیمت محصولات سامسونگ طی ۳۹روز اخیر ۳۲درصد بوده است که در نوع خود رشد شگفت‌انگیزی است.

افزایش ۲۹ درصدی قیمت‌های هوآوی

گفته شد که از لحاظ تعداد واردات و مصرف سامسونگ گوی رقابت را از سایر برندها ربوده و در جایگاه اول فروش و واردات گوشی همراه در ایران قرار دارد. اما طبق آمارهایی که فروشگاه آنلاین دیجی‌کالا منتشر کرده، در نیمه‌اول سال گذشته به‌لحاظ حجم فروش ریالی، هوآوی پرفروش‌ترین برند گوشی موبایل در دیجی‌کالا بوده و از سامسونگ در حجم فروش سبقت گرفته است.

مقایسه قیمت‌های ۷محصول از برند هوآوی در دوره ۳۹ روزه نشان می‌دهد در این گروه بیشترین افزایش قیمت مربوط به دومحصول Huawei Y6 2019 وHuawei Y9 Prime 2019 با ۵۰درصد رشد است. بر این اساس قیمت محصول اولی از ۱٫۸میلیون تومان در ۲۸اسفند به ۲٫۷میلیون تومان در روزهای اخیر رسیده و محصول دومی نیز طی این مدت از ۲٫۸میلیون تومان به ۴٫۲میلیون تومان در روز گذشته رسیده است.

در گروه هوآوی پس از دومحصول مذکور، قیمت Honor 8A نیز طی این مدت افزایش ۴۸درصدی داشته است.

رشد ۲۲ تا ۳۳ درصدی قیمت‌های شیائومی

سومین برندی که در این گزارش به‌بررسی تغییرات قیمت‌های آن پرداخته‌ایم، محصولات شرکت شیائومی است. گرچه آماری از سهم این برند در بازار ایران در دست نیست، اما شیائومی هفتمین برند پرفروش دیجی‌کالا در نیمه‌اول سال گذشته بوده و بین برندهای موبایلی، سهم ۴درصدی از کل ارزش فروش ریالی این فروشگاه را به‌خود اختصاص داده است.

مقایسه قیمت هفت محصول از این گروه نشان می‌دهد قیمت گوشی تلفن همراهXiaomi Redmi 8A این شرکت طی مدت ۳۹ روز اخیر با افزایش ۶۰ درصدی از دو میلیون تومان در ۲۸ اسفند به ۳٫۲ میلیون تومان در روزهای اخیر رسیده است. پس از این محصول، دومحصول دیگر یعنی Xiaomi Redmi 8 و Xiaomi Mi A3 به‌ترتیب با افزایش ۳۳ و ۲۳ درصدی، بیشترین افزایش قیمت را دربین هفت محصول بررسی شده، داشته‌اند.

رشد ۱۵درصدی قیمت‌های اپل

گوشی‌های موبایل اپل گرچه به‌لحاظ تعداد فروش، سهم قابل ملاحظه‌ای در مقایسه با سایر برندهای گوشی تلفن همراه ندارند، اما محصولات این برند به‌رغم اینکه به‌لحاظ قیمتی جزو گران‌ترین برندهای موبایلی هستند، با این حال جایگاه ویژه‌ای در میان گوشی‌بازهای حرفه‌ای دارند.

مقایسه تغییرات قیمت‌ها طی ۳۹ روز اخیر در گروه اپل نشان می‌دهد در بین هفت محصول بررسی شده در این گزارش، قیمت Apple iPhone 11 با افزایش ۲۲ درصدی از ۱۶ میلیون تومان به ۱۹٫۵ میلیون تومان رسیده است. پس از آن، دو محصول Apple iPhone XS و Apple iPhone 8 به‌ترتیب با ۱۹ و ۱۵درصد بیشترین افزایش قیمت را طی ۳۹ روز اخیر داشته‌اند.

همچنین قیمت چهار محصول دیگر این برند نیز به ترتیب ۱۱ و ۱۲ درصد و دومحصول نیز ۱۰ درصد افزایش یافته است. به‌طور میانگین میزان افزایش قیمت‌ها در هفت محصول این برند ۱۴ درصد طی ۳۹ روز بوده است.

افزایش ۱۱ درصدی قیمت‌های نوکیا

گروه نوکیا از برندهای پرطرفدار در ایران البته در بخش گوشی‌های فاقد سیستم‌عامل یا فیچرفون هستند. در این گروه به‌لحاظ محدویت دسترسی به قیمت‌های قبل از عید، فقط قیمت پنج محصول بررسی شده که نتایج آن نشان می‌دهد قیمت Nokia 7 Plus با افزایش ۲۶ درصدی در ۳۹ روز اخیر از ۲٫۷ میلیون تومان به ۳٫۴میلیون تومان رسیده است. پس از این محصول، قیمت Nokia 6 نیز با افزایش ۱۵ درصدی از ۲٫۳میلیون تومان در اواخر اسفند ۹۸ به ۲٫۳ میلیون تومان در روزهای اخیر رسیده است. سه محصول دیگر این برند نیز به‌ترتیب رشد ۶ و ۵درصدی داشته‌اند. درمجموع طی ۳۹ روز اخیر رشد قیمت‌ها در پنج محصول این برند ۱۱ درصد بوده است.

منبع: روزنامه فرهیختگان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.