کد مطلب: ۲۵۸۰۵۰

افزایش قیمت نفت طرح مالیاتی کویت را متوقف کرد

افزایش قیمت نفت طرح مالیاتی کویت را متوقف کرد

کویت بیشترین وابستگی به نفت را در میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس دارد. کاهش مداوم تولید در فضای قیمت پایین نفت روی فاینانس عمومی تاثیر گذاشته، همچنین رشد اخیر قیمت‌های نفت، فوریت نیاز به درآمدهای مالیاتی را کمتر کرده است.

پارلمان کویت با اشاره به عدم آمادگی فنی و لجستیکی، تایید کرد که زمان معرفی مالیات بر ارزش افزوده را مورد بازبینی قرار خواهد داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در این بین، عناس خالد الصالح، معاون نخست‌وزیر، وزیر دارایی و وزیر نفت موقت کویت اظهار کرد که اجرای مالیات غیرمستقیم بر کالاهای منتخب مانند دخانیات، نوشیدنی‌های انرژی‌زا و گازدار طبق برنامه پیش خواهد رفت. انتظار می‌رود این طرح ماه اکتبر در پارلمان مورد بررسی قرار گیرد.

در ابتدا شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس توافق کرده بودند مالیات بر ارزش افزوده ۵ درصدی و همچنین مالیات غیرمستقیم را تا سال ۲۰۱۸ اجرا کنند. با این حال تا این تاریخ این مالیات تنها در عربستان سعودی و امارات متحده عربی اجرا شده است.

در حالی‌که هیچ اعلام رسمی از سوی عمان، بحرین یا قطر صورت نگرفته است، انتظار می‌رود هر سه کشور معرفی مالیات بر ارزش افزوده را به سال ۲۰۱۹ موکول کنند.

توقف اجرای مالیات بر ارزش افزوده در پی افزایش قیمت نفت

کویت در منطقه خلیج فارس یکی از قوی‌ترین فاینانس‌های دولتی را دارد اما از سوی دیگر، بیشترین وابستگی به نفت را در میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس دارد و هیدروکربن حدود ۶۰ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌دهد. کاهش مداوم تولید در فضای قیمت پایین نفت (۲۸ دلار در هر بشکه در سال ۲۰۱۶ و متوسط ۵۰ دلار در هر بشکه در سال ۲۰۱۷) روی فاینانس عمومی تاثیر گذاشت و باعث شد مقامات دولت اصلاحات مالیاتی را برای تقویت موقعیت مالی خود بررسی کنند.

با این حال رشد اخیر قیمت‌های نفت، فوریت نیاز به درآمدهای مالیاتی را کمتر کرد. قیمت‌های نفت جهان حدود ۲۰ درصد طی ماه‌های نخست سال ۲۰۱۸ افزایش یافت و بیش از ۴۰ درصد طی ۱۲ ماه گذشته افزایش داشته است.

اما اقتصاد کویت با به تاخیر افتادن اصلاحات ممکن است نسبت به نوسانات آتی آسیب‌پذیر شود و باعث شود برخی پیشنهاد کنند این سیاست نباید به تغییر شرایط بازار هیدروکربن متمایل شود.

با وجود بالا رفتن قیمت‌های نفت، احیای وضعیت مالی کویت از ضررهای قبلی مدتی طول خواهد کشید. طبق اعلام صندوق بین‌المللی پول، کویت همچنان نیازمند فاینانس برای پوشش کسری مالی خود است که ۱۶.۷ میلیارد دلار یا ۱۳.۵ درصد تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۱۸ محاسبه شده است.

طبق برآورد خزانه‌داری دولتی، انتظار می‌رود معرفی مالیات غیرمستقیم ۶۶۳ میلیون دلار درآمد و مالیات بر ارزش افزوده، دو میلیارد دلار درآمد برای خزانه دولت به همراه بیاورد که معادل حدود ۱.۶ درصد از تولید ناخالص داخلی است.

به‌علاوه کویت به ۱۰۰ میلیارد دلار فاینانس ظرف پنج سال آینده برای مشارکت در صندوق نسل‌های آینده خود نیاز دارد. اکنون که مالیات بر ارزش افزوده به تاخیر افتاده است، این کشور باید به دنبال گزینه‌های دیگری برای تهیه فاینانس باشد.

تامین منابع درآمد غیرنفتی

در حالی که اقتصاد نسبت به نوسانات قیمت کالا آسیب‌پذیر است، رشد اقتصاد غیرنفتی پیوسته رو به افزایش است که نشان می‌دهد برنامه‌های تنوع سازی کویت همچنان پیش می‌رود.

اقتصاد غیرنفتی این کشور سال گذشته ۳.۳ درصد رشد کرد و دولت قصد دارد مشارکتش را امسال افزایش دهد که تا حد زیادی از طریق افزایش سرمایه‌گذاری خصوصی و مشارکت خارجی در انجام پروژه‌های توسعه بزرگ خواهد بود.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.