خبر مهم:

کد مطلب: ۶۶۷۷۹۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

افزایش نرخ بهره آمریکا فاجعه اقتصادی به بار می‌آورد؟/ پیامدها برای بازارها

افزایش نرخ بهره آمریکا فاجعه اقتصادی به بار می‌آورد؟/ پیامدها برای بازارها

فدرال رزرو آمریکا به تازگی نرخ بهره خود را ۰٫۷۵ درصد دیگر افزایش داد. با توجه به اثری که این اتفاق بر بازار آمریکا و البته بازارهای جهانی می‌گذارد، سی‌ان‌ان در گزارشی عواقب این اقدام را شرح می‌دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سال گذشته، هنگامی که اقتصاد آمریکا در حال بهبود خود از بحران کرونا بود، فدرال رزرو نرخ بهره خود را در حد صفر نگه‌داشت و اجازه داد تا در طول دو سال، ذخیره نقدینگی به یک حباب ۴۰ درصدی برسد. همچنین هنگامی که بازار سهام و مسکن در بحران فرو رفت، فدرال رزرو با خرید اوراق قرضه خزانه‌داری و اوراق قرضه با پشتوانه رهنی تزریق نقدینگی با بازار را ادامه داد.

به نقل از سی‌ان‌ان ، اما حالا که تورم آمریکا به حد بالایی رسیده است اقدامات فدرال رزرو در سیاست انقباضی درست مانند سیاست انبساطی، سخت‌گیرانه است. افزایش ۷۵ واحدی نرخ بهره به جای ۲۵ واحد معمول آن، قدم اصلی در اعمال سیاست پولی انقباضی است. اکنون بانک مرکزی آمریکا می‌خواهد با بازپرداخت اوراق قرضه در زمان سررسید آنها، حجم زیادی از نقدینگی را از بازار خارج کند.

پیامدهای افزایش نرخ بهره چیست؟

حرکت فدرال رزرو به سمت اتخاذ سیاست‌های انقباضی و افزایش نرخ بهره می‌تواند منجر به رکود اقتصادی شود. یکی از دلایل آن این است که این کار باعث می‌شود حبابی که سال گذشته در بازار دارایی و اعتبار ایجاد شد، بترکد. از آغاز سال ۲۰۲۲، قیمت سهام تقریبا ۲۵ درصد و قیمت اوراق قرضه حدود ۱۱ درصد کاهش یافت. بازار رمزارزها نیز در حال سقوط است و بیت‌کوین از روز جمعه یک چهارم ارزش خود را از دست داد. اتریوم نیز یک سوم ارزش خود را از دست داده است.

این کاهش ارزش‌ها، منجر به هزاران میلیارد دلار ضرر در خانوارها شد. طبق قانون «شست» فدرال که هر یک دلار ضرر مالی خانواده‌ها، ۴ سنت از هزینه‌های آنها را کاهش می‌دهد، نزول ارزش دارایی‌ها می‌تواند از هزینه‌های مصرف‌کننده و قدرت خرید مردم بکاهد. کاهش قدرت خرید مردم آخرین چیزی است که اقتصاد آمریکا در حال حاضر به آن نیاز دارد. به خصوص زمانی که قدرت خرید، با وجود قیمت‌های بالای بنزین و مواد غذایی از قبل پایین آمده است.

همچنین تقاضای مسکن با وجود افزایش هزینه وام مسکن کاهش می‌یابد. در همین حال بسیاری از بازارهای در حال ظهور، در پرداخت بدهی‌های خود به بن بست رسیده‌اند. زیرا افزایش نرخ بهره باعث می‌شود سرمایه از اقتصاد آنها به خارج بازگردانده شود، که این خود فشار زیادی بر واحد پول آنها وارد می‌کند.

فدرال رزرو باید پیش از آغاز سیاست‌های انقباضی‌تر به عواقب این کار و اثر آن بر بازارهای شکننده مالی بیاندیشد. در غیر این صورت در تاریخ از این بانک مرکزی به عنوان هدایت‌کننده اقتصاد آمریکا به سمت رکود و آزاد کننده زنجیر تورم یاد می‌کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.