کد مطلب: ۱۷۰۴۴۲

افزایش ۴۰ درصدی واردات برنج به دلیل کنترل قاچاق است

افزایش ۴۰ درصدی واردات برنج به دلیل کنترل قاچاق است

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزایش حدود ۴۰ درصدی واردات برنج در هفت‌ماهه نخست امسال را ناشی از کنترل واردات غیررسمی و قاچاق این محصول دانست و گفت: در پنج‌ماهه باقی‌مانده امسال واردات برنج کنترل می‌شود، اما تاکنون واردات کیوی نداشته‌ایم.

علی‌اکبر مهرفرد در حاشیه افتتاحیه دومین نمایشگاه بین‌المللی محصولات پروتئینی حلال و صنایع وابسته، اظهار کرد: دلیل افزایش واردات برنج در هفت‌ماهه نخست امسال این بوده که واردات غیررسمی کنترل شده و در ماه‌های بعدی امسال بازار را کنترل و پایش می‌کنیم که در این زمینه کنترل نامحسوس واردات، کنترل برنج داخلی و حمایت از تولید داخلی مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی افزود: هم‌اکنون در فصل ممنوعیت واردات برنج به سر می‌بریم، اما یکی از مهم‌ترین مسائلی که باعث آسیب‌پذیری تولید این محصول استراتژیک می‌شود، مخلوط کردن برنج‌های داخلی و خارجی توسط افراد سودجو بوده است که باید بیش از پیش به آن توجه کرد، اما در مورد قاچاق برنج اطلاع دقیقی ندارم و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید در مورد کشفیات خود و این مسئله اظهار نظر کند.

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر ادعای کمیسیونر اتحادیه اروپا در زمینه واردات میوه، اظهار کرد: واردات میوه به کشور اتفاق نیفتاده است و تنها تعاونی‌ها و اتحادیه‌های استان‌های شمالی از جمله گیلان و مازندران با یک شرکت نیوزلندی جهت توسعه بازار کیوی تفاهم‌نامه‌ای امضاء کرده‌اند اما تاکنون وارداتی انجام نشده است.

وی گفت: در زمینه تولید سیب درختی وضعیت مناسبی داریم و سازمان مرکزی تعاون روستایی از حدود یک ماه گذشته خرید تضمینی آن را به قیمت ۳۵۰ تا ۳۶۰ تومان به ازای هر کیلوگرم سیب درختی درجه سه آغاز کرده است. ضمن اینکه برای حمایت از صادرات سیب به واردکنندگان موز تسهیلات و مشوق‌های صادراتی به منظور توسعه صادرات این محصول باغی داده می‌شود.

مهرفرد ادامه داد: علت کاهش صادرات سیب در سال جاری این بود که سال گذشته سال نیاور برای سیب بود و در چندماهه نخست امسال سیبی نداشتیم که صادر کنیم.

وی گفت: با توجه به افزایش روزافزون جمعیت در جهان، تقاضا برای غذا نیز در حال افزایش است و پتانسیل‌های ایران برای صادرات انواع محصولات کشاورزی و صنایع غذایی می‌تواند در منطقه و بازارهایی مانند عراق، آسیای میانه، افغانستان، روسیه و غیره توسعه یابد.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.