کد مطلب: ۵۴۸۹۲۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اولین مناظره، نتیجه انتخابات را تغییر داد؟ / انتخابات به دور دوم می‌رود؟

اولین مناظره، نتیجه انتخابات را تغییر داد؟ / انتخابات به دور دوم می‌رود؟

بعد از برگزاری اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری، نظرسنجی‌هایی برگزار شد که کدام نامزد برنده این دور مناظره بوده و برخی گمانه‌هایی مطرح کرده‌اند که احتمالا آرای برخی از کاندیداها در حال کاهش و آرای برخی دیگر در حال افزایش است. برخی هم از دو مرحله‌ای شدن انتخابات خبر داده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز، نتایج نظرسنجی‌ها بعد از اولین مناظره در چهار سایت خبری مختلف، متفاوت بود. براساس نتیجه نظرنسجی در سه سایت خبری، عبدالناصر همتی پیشتاز بوده و در یک سایت ابراهیم رئیسی.

البته نظرسنجی ایسپا قبل از مناظره نشان می‌داد که ابراهیم رئیسی پیشتاز است. اما چهره‌های سیاسی و فعالان این حوزه چه نگاهی به روند مبارزات انتخاباتی دارند و آیا مناظره، ترکیب برنده را تغییر داده است؟

عبدالرضا داوری ، مشاور رسانه‌ای سابق محمود احمدی‌نژاد که اخیرا از مدافعان سرسخت محسن رضایی است در توییتی نوشت: مناظره اول، طبقه متوسط را تحریک و نگران کرد. فقط همتی و رضایی می‌توانند آرای خاکستری و فراگیر این طبقه را به سبد خود سرازیر کنند. انتخابات ۲۸ خرداد به شدت پیش‌بینی ناپذیر شده است. شاید آیت الله رئیسی به دور دوم هم نرود.

جلیلی محبی، معاون مطالعات ‌حکمرانی‌ مرکز پژوهش‌های‌ مجلس‌ در توییتی نوشت: در نظرسنجی انجام شده بعد از مناظرات، تنها کسی که در آرا رشد داشته آقای محسن رضایی است و اگر همین روند ادامه پیدا کند، با آقای رییسی به دور دوم خواهند رفت.

جواد آرین‌منش، فعال سیاسی اصولگرا هم گفت: این مناظرات بر نظر کسانی که دیدگاه‌شان کاملا منفی بوده و نمی‌خواهند در انتخابات مشارکت کنند، تاثیری نخواهد داشت و چه بسا مناظره‌ها را نیز تماشا نکنند. احتمالا این مناظرات اقبال نظرسنجی‌ها به نامزدهایی مانند آقای همتی یا آقای مهرعلیزاده که برای مردم ناشناخته‌اند را افزایش خواهد داد.

علی احمدنیا، سردبیر سابق اصلاحات نیوز نوشت: به طرز عجیبی رای محسن رضائی در حال افزایش و رای رئیسی در حال کاهش است!

انتخابات به دور دوم نمی‌رود؟

اما حمیدرضا ترقی، فعال سیاسی اصولگرا در گفتگو با ایسنا گفت: با توجه به این که موقعیت رئیسی در میان نامزدها به لحاظ پایگاه اجتماعی جلوتر است و فاصله قابل توجهی یا سایر نامزدها دارد، فکر نمی‌کنم بابت خورد شدن آرا جای دغدغه و نگرانی وجود داشته باشد. حتی اگر نامزدهای اصولگرا هم کنار نروند باز هم آرا به سمت رئیسی خواهد آمد. البته او گفته بود که انتخابات به هیچ عنوان به دور دوم نمی‌رسد.

محمد عطریانفر، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران هم با دفاع از همتی گفته همتی موفق‌ترین نامزد و البته مظلوم‌ترین در مناظره بود. آقای رضایی در این گفت‌وگو بسیار سطحی رفتار کرد، آقای زاکانی نماد خشونت بود، آقای رئیسی از موضع بالا حرف می‌زد، آقای جلیلی سعی می‌کرد خود را حزب‌اللهی‌ترین نامزد معرفی کند، آقای قاضی‌زاده‌هاشمی منصف‌ترین نامزد در صحنه بود، آقای مهرعلیزاده خود را بااخلاق‌ترین و با تجربه‌تر از دیگران نشان داد.

اما در مقابل برخ معتقدند که این مناظره به مشارکت مردم اضافه نکرده و حتی خروجی مطلوبی نداشت. از آن جمله محمدعلی ابطحی، فعال اصلاح‌طلب نوشت:
تموم شد مناظره اول. خیلی مشارکت اضافه نکرد تا مناظره بعدی.

پروانه سلحشوری نوشت: بازنده بزرگ این مناظرات مردم ایران بودند که سطح ریاست‌ جمهوری تا این حد تقلیل داده شد. اساسا این مناظره نبود بلکه یک مشاجره سخیف بود.

پناهیان هم نوشته بود: دیشب حالم از دیدن مناظره بد شد! رجال سیاسی مذهبی ما اینها هستند؟! سخنی که با واکنش عباس عبدی، فعال سیاسی مواجه شد و او هم در پاسخ گفت: بله رجال سیاسی و مذهبی شما با گزینش شورای نگهبان همین‌ها هستند. آیا تازه متوجه شدید؟

مصباحی مقدم هم گفت: مناظره چندان معنا پیدا نمی کرد. آنجایی بیشتر خودش را به سمت مناظره نشان می داد که منازعه شکل می‌گرفت، آنجا بیشتر به مناظره شباهت داشت وگرنه مثل این است که کنکوری برگزار کرده اند و از هرکسی یک سؤال جداگانه‌ای می پرسند.

آخرین گزارش و تحلیل‌های انتخاباتی را در صفحه انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    😐

  • ناشناس

    موفق ترین همتی بود

  • ناشناس

    انشاالله رییسی می شود

  • ناشناس

    به هیچکدوم رای نمیدم اینا دلسوز مردم نیستند اینو چهال سال ثابت کردند

  • ناشناس

    همشون وعده وعید میدن ولی عمل نمیکنن رای نمیدم

  • ناشناس

    ازبس دروغ شنیدیم دیگه رای نمیدیم

    • من انقلابی ام

      خوشم میاد اونایی که به آقای روحانی رای دادن و 8سال کشور رو با خاک یکسان کردن، حالا واسه اینکه بگن بی تقصیریم، هی داد میزنن تو انتخابات شرکت نمیکنیم، خو شرکت نکن، ما شرکت میکنیم و ان شاءالله آقای رییسی خادم ملت و رییس جمهور همه ایرانی ها خواهد بود