کد مطلب: ۴۲۵۰۸۶

فشار به ايران بر انتقال جعبه سياه به اوكراين

فشار به ايران بر انتقال جعبه سياه به اوكراين

با گذشت حدود دو هفته از حادثه تلخ سقوط هواپيمای اوكراينی در آسمان ايران كه به مرگ 176 سرنشين اين هواپيما منجر شد، وزير راه و شهرسازي ايران برای رايزنی با همتای خود به اوكراين سفر كرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی صبح دیروز، دوشنبه ۳۰ دی‌ماه به ‌منظور تقدیم نامه رسمی تسلیت و همدردی رییس‌جمهور كشورمان و ابراز همدردی و تسلیت صمیمانه دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران وارد كی‌یف، پایتخت اوكراین شد.

وزیر راه و شهرسازی كشورمان پس از ورود به كی‌یف، با پریستایكو، وزیر امور خارجه اوكراین دیدار و در خصوص همكاری‌های دوطرفه و همه‌جانبه، پیگیری همكاری‌های مشترك و همچنین پیگیری مسائل مرتبط با سانحه سقوط هواپیما گفت‌وگو كرد. دیدار با رییس‌جمهور اوكراین و مذاكره با او نیز یكی دیگر از برنامه‌های عصر روز گذشته اسلامی در كی‌یف بود.

هرچند وزارت راه و شهرسازی جزییاتی از مذاكرات دو طرف در جریان این سفر ارایه نكرده اما به نظر می‌رسد این سفر به منظور آغاز مذاكرات میان دو طرف برای حل و فصل پرونده این پرواز انجام شده است. با توجه به اینكه ستاد كل نیروهای مسلح ایران اعلام كرد كه علت سقوط این هواپیما، شلیك اشتباه سامانه پدافند هوایی بوده و ایران مسوولیت این حادثه را بر عهده خواهد گرفت، احتمالا در فرآیند پرداخت غرامت نیز ایران حضور خواهد داشت و بر اساس اظهارات كارشناسان صنعت هوایی، مذاكره با دولت اوكراین و توافقی كه دو دولت در این زمینه انجام می‌دهند، مشخص خواهد كرد كه این میزان غرامت چقدر خواهد بود و چگونه پرداخت می‌شود.

در كنار موضوع غرامت، دیگر مساله‌ای كه در روزهای گذشته بحث درباره آن ادامه داشته، موضوع بررسی فنی این حادثه و نحوه جمع‌بندی آن است. بر اساس قوانین سازمان جهانی هوانوردی (ایكائو)، ایران به عنوان كشوری كه سقوط در آن اتفاق افتاده، مسوول بررسی این حادثه است و اینكه فرآیند بررسی به چه شكلی دنبال شود و نتیجه به چه طریق اعلام شود را ایران تعیین خواهد كرد.

با توجه به پیدا شدن دو جعبه سیاه هواپیمای سقوط كرده، در صورتی كه امكانات فنی لازم در ایران وجود داشته باشد، این جعبه‌ها در ایران بازخوانی خواهند شد، اما در غیر این صورت امكان ارسال آنها به كشور دیگری وجود دارد. در این بین با توجه به اینكه هیچ اجبار قانونی وجود ندارد، مقصد احتمالی جعبه‌های سیاه مشخص نیست و هر چند اوكراین به عنوان كشور ذی‌نفع در این حادثه اولویت دارد اما باز هم تصمیم نهایی را ایران خواهد گرفت. با وجود صراحت مقررات بین‌المللی در این رابطه، در روزهای گذشته فشارهایی از سوی برخی دولت‌ها برای اجبار ایران به ارسال جعبه‌های سیاه به خارج از كشور آغاز شده است.

فرانسوا فیلیپ شامپاین گفته: «جعبه سیاه باید به جایی فرستاده شود كه تجربه برای بازخوانی آن وجود دارد و به صورت شفاف این امر را انجام دهند». پیش از این نیز نخست‌وزیر كانادا گفته بود: فرانسه یكی از معدود كشورهایی است كه توانایی خواندن اطلاعات جعبه‌های سیاه را دارد كه این جعبه‌ها به ‌شدت آسیب دیده است.

با وجود این فشارهای بین‌المللی ایران اعلام كرده كه خود در این زمینه تصمیم خواهد گرفت، اما در این بین برخی اظهارات متناقض در سازمان هواپیمایی كشوری باعث شده جهت نهایی این تصمیم نامشخص باشد.

حسن رضایی‌فر، مدیركل بررسی سوانح سازمان هواپیمایی كشوری دو روز قبل اعلام كرد: بازخوانی جعبه سیاه هواپیمای اوكراینی 737 با توجه به جدید بودن آن نیازمند تجهیزات مدرن و خاصی است. فهرست این نرم‌افزارها را به مسوولان مربوطه ارایه دادیم تا اگر می‌خواهند بازخوانی جعبه سیاه در داخل كشور انجام شود، این نرم‌افزارها را تهیه و خریداری‌ كنند تا عملیات بازخوانی در كشور انجام شود از سوی دیگر فهرست یك‌سری تجهیزات و برنامه‌های لازم برای نصب كابل‌ها و دانلود و همچنین بازسازی را ‌به مسوولان ارایه داده‌ایم تا خریداری شو‌د و همزمان در حال مذاكره با برخی متخصصان داخلی هستیم تا با این تمهیدات بازخوانی جعبه ‌سیاه در كشور انجام شود.

این صحبت‌ها در حالی به نقل از او منتشر شده كه پیش از این برخی رسانه‌ها باز هم به نقل از وی از نهایی شدن تصمیم برای انتقال جعبه‌های سیاه به خارج از ایران خبر داده‌ بودند.

هر چند با توجه به كنوانسیون شیكاگو، هیچ كشور خارجی نمی‌تواند ایران را مجبور به ارسال جعبه‌های سیاه به خارج از كشور كند، اما با توجه به افزایش حساسیت‌ها در این رابطه به نظر می‌رسد سازمان هواپیمایی كشوری باید به زودی تصمیم نهایی خود را در این زمینه اعلام كرده و بازخوانی اطلاعات جعبه‌های سیاه را آغاز كند.

منبع: اعتماد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

تیترِ یک

آخرین اخبار