کد مطلب: ۳۹۵۵۳۲

مروری بر روزنامه‌های ‌چهارشنبه ۳۰ مرداد ماه ۱۳۹۸

جزئیاتی از بازداشت مدیرعامل ایران خودرو / یوم‌الحساب خودروسازان

جزئیاتی از بازداشت مدیرعامل ایران خودرو / یوم‌الحساب خودروسازان

اخبار و حواشی صنعت خودروسازی کشور طی روزهای اخیر به روزنامه‌های کشور نیز رسیده، به نحوی که روزنامه‌های «جام جم» و «جمهوری اسلامی» از رسیدگی به تخلفات در این صنعت خبر داده‌اند. روزنامه‌های «خراسان» و «جوان» به بازداشت مدیرعامل ایران‌خودور پرداخته‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، یکی از موضوعاتی است که برخی از روزنامه‌ها در صفحه اول خود به آن پرداخته‌اند برکناری مدیرعامل ایران‌خودرو به علت گرانی عمدی و بدون هماهنگی قیمت‌ها است.

در این خصوص روزنامه «جام جم» از تیتر یوم‌الحساب خودرو سازان استفاده کرده و این طور شروع کرده است که دوره شش ساله مدیریت هاشم یکه‌زارع در شرکت ایران‌خودرو در حالی با دستگیری وی به اتمام رسید که صحبت‌های مختلفی در مورد دلایل این موضوع مطرخ شده است.

این گزارش در ادامه با اشاره موضوعاتی از قبیل بدقولی به مشتریان، علاقه به فرانسوی‌ها، سواستفاده از تفاوت قیمت کارخانه و بازار و دپوهای به مشکلات این خودروساز اشاره کرده است.

در این روزنامه ذکر شده است که گرانی چند برابری قیمت خودروهای تولید داخل از اوایل سال گذشته تاکنون که با خلف وعده‌های طولانی در تحویل خودرو به خریداران همراه بوده قطعا مهم‌ترین مساله صنعت خودسازی ایران محسوب می‌شود. در این مدت شاهد آن بودیم که تصمیمات ستاد تنطیم بازار، وزارت صنعت و سازمان حمایت برای کنترل بازار خودرو و تاثیر آنچانی نداشته است. در نتیجه این مسائل از ابتدای سال جاری اخبار زیادی در زمینه ورود دستگاه قضایی به پرونده گرانی خودرو و رسانه‌ها منتشر شده تا این که رئیس قوه قضاییه در تیر ماه نسبت به تغییر قیمت و زمان تحویل کالا هشدار داد که حکایت از عزم جدی این قوه در برخورد با خودروسازان خاطی داشت.

این گزارش سپس به موضوع دستگیری هاشم یکه‌زارع پرداخته اما در انتها این موضوع را مطرح می‌کند که سخنگوی دولت دلیل برکناری مدیرعامل ایران‌خودرو را افزایش عمدی و بذدون هماهنگی قیمت محصولات این شرکت اعلام کرده است؛ اما به گمان کارشناسان این افدام بسیار با تاخیر انجام شده به این سبب که کمتر کسی است که از وضعیت آشفته این بازار که با بالارفتن قیمت‌ها رخ نمود بی‌خبر باشد. آشفتگی قیمتی‌ای که به عقیده آگاهان بخش کوچکی از آن به تحریم‌های ظالمانه عیله کشورمان برمی‌گردد اما سهم عمده آن حاصل مدیریت نامناسب رد صمعت خودروسازی کشور بوده است.

«جام جم» در حاشیه این گزارش خود آورده است که معمولا هرگاه بحص انتقاد از شرکت‌های خودروساز مطرح می‌شود، مسوولان دولتی می‌گویند این شرکت‌ها خصوصی هستند اما اعلام برکناری مدیرعامل ایران خودرو از سوی سخنگوی دولت نشان داد که باید باور کنیم این شرکت‌ها همچنان دولتی هستند.

روزنامه «جمهوری اسلامی» نیز از تیتر «رسیدگی ویژه به تخلفات خودروسازان» برای پرداخت به این موضوع استفاده کرده است.

در این گزارش به اظهارات غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه در خصوص بازداشت مدیرعامل ایران‌خودرو پرداخته که وی با تایید بازداشت مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو، درباره دستگیری و بازداشت «هاشم یکه زارع» و دستور ویژه رئیس دستگاه قضا برای بررسی تخلفات شرکت‌های خودروساز هم، توضیحاتی ارائه کرد.

در این اظهارات سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره تخلفات شرکت‌های خودروساز مانند افزایش قیمت‌ها، تحویل با تاخیر خودروها و اخبار مطرح شده مبنی بر هزینه طراحی صندوق عقب پژو 206 گفت: بارها اعلام شد هر جا مواجه با وقوع اعمال مجرمانه شویم به ویژه جایی که جمع زیادی از شهروندان ما از اعمال مجرانه متضرر می‌شوند، بدون هیچ گونه اغماضی و در اسرع وقت اقدامات قضای را انجام می‌دهیم. برخی مسائلی که عنوان کردید ممکن است واجد وصف مجرمانه نباشد یا در صلاحیت تعزیرات باشد اما در ارتباط با مسائل کیفری این موضوع، ورود کرده‌ایم.

روزنامه «جوان» با تیتر « بازداشت «مخصوص» در جاده قدیم» اینگونه به استقبال این خبر رفته که دولت همچنان تلاش می‌کند فساد گسترده‌ای را که در خودروسازی‌ها اتفاق افتاده، عادی جلوه دهد، در‌حالی‌که شنیده‌ها حاکی از آنست که حدود ۱۰ هزار خودرو در سایپا بدون اینکه تولید شود، صورتجلسه شده و در گروه خودروسازی ایران‌خودرو نیز فساد ارزی اتفاق افتاده است.

این روزنامه نیز همانند روزنامه جام جم به موضوع اعلام برکناری از سوی سخنگوی دولت را مطرح کرده است که این موضوع را اصولاً باید هیئت مدیره این شرکت اعلام می‌کرد. به‌عبارت دیگر این امر نشان می‌دهد که هنوز تکلیف خودروسازان با دولت مشخص نیست و همچنان نخ خودروسازان به دولت وصل است.

در گزارش ذکر شده است که اما در مقابل این اطلاع‌رسانی از سوی دولت که بدون توجه به معاونان ایران‌خودرو و دو تابعیتی بودن برخی از مدیران ایران‌خودرو دلیل برکناری را تنها گرانی عنوان کرده است.

روزنامه «خراسان» نیز با اشاره به برکناری یکه‌زارع به علت گران‌فروشی از این تیتر استفاده کرده است« برکناری و بازداشت مدیرعامل ایران خودرو به دلیل گران‌فروشی و گزارش ضابطان قضایی».

در این گزارش به روند برکناری و دستگیری هاشم یکه‌زارع پرداخته شده و همچنین ذکر شده است که مدیرعامل سابق ایران خودرو براساس گزارش‌هایی که ضابطان به مرجع قضایی داده بودند، تحت تعقیب قرار گرفت و اقدامات اولیه دیشب انجام شد و تحت نظر بوده و دو نفر دیگر از این مجموعه هم بازداشت هستند؛ ولی به لحاظ این که شب عید بود تحقیقات ناقص است‌.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.