کد مطلب: ۸۱۲۷۵۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد؛

بازدهی بازارها در اردیبهشت ۱۴۰۲ / توقف دسته‌جمعی بازارهای سرمایه‌ای در دومین ماه سال

بازدهی بازارها در اردیبهشت 1402 / توقف دسته‌جمعی بازارهای سرمایه‌ای در دومین ماه سال

بازارهای مالی و سرمایه‌ای امسال شروع خوبی نداشتند. غیر از بورس که در فروردین‌ماه رشد مناسبی را تجربه کرد و بیش از 18 درصد بالا رفت، بازدهی دیگر بازارها چنگی به دل نمی‌زد. طی اردیبهشت هم در بر همین پاشنه چرخید و اغلب بازارها متوقف شدند یا بازدهی منفی ثبت کردند. به ویژه بورس مسیر عوض کرد و با عقبگرد جدی مواجه شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سرمایه‌گذاران بازارهای مالی و سرمایه‌ای در اردیبهشت‌ماه، روزهای خوبی را از سر نگذراندند. طی ماه گذشته بورس تن به اصلاحی عمیق داد، رشد انواع سکه متوقف شد و حتی سکه‌های بهار آزادی و نیم‌سکه، کانال عوض کردند. طلای 18 عیار هم منفی شد و دلار در آخرین روز توانست اندکی رشد کند تا در پایان این ماه، بازدهی مثبت بسیار ضعیفی را ثبت کرده باشد.

بازدهی بازارها در اردیبهشت 1402

اصلاح عمیق بازار سهام

بازار سهام که فروردین‌ماه را با شگفتی پشت سر گذاشته بود، در اردیبهشت‌ماه مسیر متفاوتی را در پیش گرفت و تن به اصلاحی عمیق داد. از نیمه اردیبهشت‌ماه، شاخص کل بورس تنها طی پنج روز 12.5 درصد از رشد قبلی خود را از دست داد و به کف کانال 2.2 میلیون واحدی رسید.

طی روزهای بعد شاخص کل از اصلاح اندکی فاصله گرفت اما روند خود تا پایان اردیبهشت‌ماه را پر افت و خیز طی کرد. شاخص کل بورس در پایان این ماه، بازدهی منفی 0.9 درصدی را ثبت کرد و از دو میلیون و 324 هزار واحد در نخستین ساعت معاملاتی ماه، تا سطح دو میلیون و 302 هزار واحد کاهش ارتفاع داد.

شاخص هم‌وزن اما در پایان این ماه، بازدهی مثبت بر جای گذاشت؛ اگرچه بازدهی 0.43 درصدی را نمی‌توان چندان امیدوارکننده دانست. شاخص هم‌وزن نیز بخش بزرگی از رشد خود را در جریان اصلاح عمیق بازار از دست داد و در نهایت از سطح 760 هزار و 754 واحد در آخرین روز فروردین‌ماه به 764 هزار واحد در پایان اردیبهشت‌ماه رسید.

شاخص کل فرابورس هم به تبع بازار سهام، در اردیبهشت‌ماه با اصلاح مواجه شد؛ به این ترتیب شاخص کل این بازار از سطح 29 هزار و 207 واحد در پایان فروردین‌ماه به سطح 28 هزار و 900 واحد در پایان اردیبهشت‌ماه رسید و بازدهی منفی 0.9 درصدی را ثبت کرد.

بازدهی بازارها در اردیبهشت 1402

توقف دلار

قیمت دلار هم در اردیبهشت‌ماه با افت و خیزهای زیادی همراه بود. این بازار به دلیل فشارهای بانک مرکزی و اجرای طرح یکپارچه فروش خودرو، از معامله‌گران خالی شده بود.

رفت و برگشت دلار در این ماه میان قیمت‌های 50 تا 52 هزار تومان در نهایت، بازدهی مثبت 0.38 درصدی را برای این ارز به دنبال داشت. به این ترتیب دلار در حالی که در آخرین روز فروردین‌ماه روی قیمت 51 هزار و 700 تومان بسته شده بود، در آخرین روز اردیبهشت‌ماه به قیمت 51 هزار و 900 تومان رسید.

حرکات نوسانی در بازار طلا و سکه

بازار طلا و سکه اردیبهشت‌ماه را پرافت و خیز پشت سر گذاشت. در این ماه قیمت سکه بهار آزادی و نیم‌سکه به کانال پایین‌تر سقوط کرد و تنها قیمت سکه امامی بود که بازدهی مثبت داشت.

بازدهی بازارها در اردیبهشت 1402

در این ماه سکه امامی با ثبت بازدهی 0.36 درصد از قیمت 31 میلیون و 586 هزار تومان به قیمت 31 میلیون و 701 هزار تومان رسید. سکه امامی، بازدهی مثبت را مدیون معاملات و افزایش قیمت دو روز پایانی ماه است. چرا که بازدهی سکه امامی تنها طی یک هفته پایانی اردیبهشت منفی 3.8 درصد بود. با این حال رشد قیمت طی روزهای 30 و 31 اردیبهشت‌ماه کمک کرد تا سکه امامی در نهایت دومین ماه سال را با بازدهی مثبت به پایان برساند.

سکه بهار آزادی اما در این ماه از 28 میلیون و 483 هزار تومان به کانال پایین‌تر سقوط کرد و با قیمت 27 میلیون و 897 هزار تومان به معاملات در این ماه پایان داد. به این ترتیب بازدهی سکه بهار آزادی در این ماه منفی 2.06 درصد بود.

نیم‌سکه نیز در اردیبهشت‌ماه مسیر سکه بهار آزادی را طی و کانال عوض کرد. نیم‌سکه با بازدهی منفی هشت درصدی از قیمت 18 میلیون و 800 هزار تومان در پایان فروردین به 17 میلیون و 300 هزار تومان در پایان اردیبهشت رسید.

ربع سکه نیز اردیبهشت‌ماه را در حالی به پایان برد که با ثبت بازدهی منفی 2.3 درصدی از قیمت 11 میلیون و 670 هزار تومان فاصله گرفت و روی قیمت 11 میلیون و 400 هزار تومان توقف کرد.

سکه گرمی هم از قیمت 6 میلیون و 900 هزار تومان در پایان فروردین به قیمت 6 میلیون و 800 تومان در پایان اردیبهشت رسید و منفی 1.45 درصد افت کرد.

مثقال طلا هم در این ماه از قیمت 11 میلیون و 283 هزار تومان به قیمت 11 میلیون و 109 هزار تومان رسید و بازدهی منفی 0.94 درصدی ثبت کرد.

اگرچه روند بازارها در اردیبهشت‌ماه منفی بود اما تمامی بازارها از آخرین روز این ماه، مسیر صعودی تازه‌ای را آغاز کردند. به این ترتیب موج صعودی جدیدی از ابتدای خردادماه پیش روی بازارها قرار گرفته است. آیا این روند تا پایان ماه ادامه‌دار خواهد بود؟

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار طلا و ارز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.