کد مطلب: ۷۶۲۵۱۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد؛

بازدهی بازارها در بهمن‌ ماه / هجوم سرمایه های خرد به سوی بازارهای سفته‌بازانه

بازدهی بازارها در بهمن‌ ماه / هجوم سرمایه های خرد به سوی بازارهای سفته‌بازانه

بهمن‌ماه را می‌توان ماه تلاطم بازارهای مالی و سرمایه‌ای دانست. ماهی که طی آن بازارهای سفته‌بازانه به شدت داغ شدند اما بازار سهام به عنوان پشتیبان تولید و اقتصاد مولد با عقبگرد جدی مواجه بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بهمن داغ بازارهای مالی بالاخره به پایان رسید در حالی که تمامی انواع سکه کانال عوض کردند و دلار نیز پنج پله بالا رفت تا در آستانه ورود به پله نهم کانال 40 هزار تومانی قرار بگیرد. به این ترتیب قیمت دلار تا لحظه تنظیم این گزارش بازدهی 12.26 درصدی یک ماهه را ثبت کرد.

در این میان بازارساز نتوانست قیمت‌ها را تعدیل کند و حتی تا آخرین ساعات معاملاتی واپسین روز بهمن‌ماه، قیمت در تمامی بازارها در حال رشد بود. در همین حال قیمت‌ها در بازار فردایی دلار نیز خبر از احتمال قرار گرفتن این ارز در قله‌های جدید می‌دهد.

این در حالی است که تمامی شاخص‌های بازار سهام در بهمن‌ماه با افت مواجه بودند و بازدهی منفی ثبت کردند. همچنین در حالی که بازارهای ارز، طلا و سکه شاهد ورود پول بودند، بازار سهام خروج بیش از 11 هزار میلیارد تومانی پول حقیقی را تجربه کرد.

بازدهی بازارها در بهمن ماه

درخشش طلای 18 عیار

در بهمن‌ماه قیمت طلا (18 عیار) با رشد مواجه بود؛ به نحوی که از دو میلیون و 33 هزار و 500 تومان در ابتدای بازگشایی بازارها در بهمن‌ماه به دو میلیون و 262 هزار تومان در سی‌ام همین ماه رسید. به این ترتیب طلای 18 عیار بازدهی 11.25 درصدی را در یازدهمین ماه سال ثبت کرد.

سکه و فتح کانال‌های جدید

انواع سکه در بهمن‌ماه سقف‌های جدیدی زدند و وارد کانال‌های تازه‌ای شدند. به این ترتیب بازار سکه در این ماه به طور کامل بازدهی مثبت ثبت کرد.

قیمت سکه امامی که معاملات این ماه را در رقم 23 میلیون و 649 هزار تومان آغاز کرده بود، تا سی‌ام همین ماه به 28 میلیون و 900 هزار تومان رسید و بازدهی 21.2 درصدی ثبت کرد.

سکه بهار آزادی هم که با قیمت 22 میلیون و 197 هزار تومان، معاملات بهمن‌ماه را آغاز کرده بود تا سی‌ام بهمن‌ماه به 26 میلیون و 901 هزار تومان رسید و بازدهی 21.2 درصدی را ثبت کرد.

در همین حال قیمت نیم سکه هم در بهمن‌ماه با رشد مواجه بود و از قیمت 13 میلیون و 800 هزار تومان در ابتدای بازگشایی معاملات بهمن‌ماه به 15 میلیون و 500 هزار تومان در آخرین معاملات این ماه رسید تا به این ترتیب به بازدهی 12.3 درصدی دست یابد.

گفتنی است قیمت ربع سکه هم با وجود تلاش‌های بانک مرکزی برای کنترل بازار از طریق حراج ذخایر طلای کشور و عرضه بورسی این نوع سکه، با رشد مواجه بود و طی بهمن‌ماه بازدهی 9.4 درصدی ثبت کرد؛ به نحوی که از قیمت 9 میلیون و 500 هزار تومان در ابتدای بازگشایی معاملات بهمن‌ماه به 10 میلیون و 400 هزار تومان در واپسین روز این ماه رسید.

در آن سوی بازار اما قیمت سکه گرمی تنها یک درصد رشد داشت و از پنج میلیون تومان در ابتدای بهمن‌ماه به پنج میلیون و 50 هزار تومان در پایان این ماه رسید.

بازدهی طلا و سکه در بهمن ماه

افت 56 درصدی ارزش معاملات خرد در بازار سهام

بازار سهام یکی از بدترین دوران خود را در بهمن‌ماه امسال پشت سر گذاشت؛ دوره‌ای سرشار از حاشیه‌سازی برای بازار سرمایه و ناشران که منجر به افزایش ریسک سرمایه‌گذاری و خروج پول حقیقی از این بازار شد.

از چالش عرضه خودرو در بورس کالا گرفته تا حاشیه‌سازی‌های بانک مرکزی برای دلار نیمایی، همه و همه اندک اعتماد سرمایه‌گذاران به آینده بورس را هم از بین برد تا این بازار بر خلاف بازارهای موازی، در بهمن‌ماه عقب‌نشینی کند.

بازدهی بازار سهام در بهمن ماه

طی بهمن‌ماه بازار سهام در تمامی روزهای معاملاتی، خروج پول حقیقی یا به عبارت دیگر تغییر مالکیت از حقیقی به حقوقی را تجربه کرد. به نحوی که در طول 19 روز معاملاتی بهمن‌ماه، 11 هزار و 246 هزار میلیارد تومان پول حقیقی از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی خارج شد.

نکته مهم و بارز در این ماه کاهش دوباره ارزش معاملات خرد بود؛ به نحوی که اگرچه در آخرین روز دی‌ماه ارزش معاملات خرد به 9 هزار و 599 میلیارد تومان رسیده بود اما تا پایان بهمن‌ماه این روند، شتاب نزولی به خود گرفت و در آخرین روز ماه به چهار هزار و 156 میلیارد تومان رسید تا افت 56.7 درصدی را ثبت کند!

در این بازه یک ‌ماهه، شاخص کل بورس 9.22 درصد کاهش یافت تا از ارتفاع یک میلیون و 689 هزار و 144 واحد در نخستین ساعت معاملاتی بهمن‌ماه به سطح یک میلیون و 533 هزار و 366 واحد در سی‌ام همین ماه برسد.

شاخص هم‌وزن نیز که بیانگر وضعیت شرکت‌های کوچک و متوسط است در این ماه 9.4 درصد عقبگرد داشت و از ارتفاع 526 هزار و 187 واحد در شروع معاملات بهمن‌ماه به 476 هزار و 719 واحد در سی‌ام همین ماه برسد.

پیش بینی بازارها

آن طور که متغیرهای کلان اقتصادی نشان می‌دهند، خبری از کاهش قیمت در بازارها نیست. در همین حال به دلیل رشد تورم و چشم‌انداز تورمی، تقاضای سفته‌بازانه در بازارهایی نظیر طلا، سکه و دلار که نقدشوندگی بیشتری دارند، بالا رفته که خود به صورت دومینووار موجب رشد دوباره قیمت‌ها می‌شود.

به این ترتیب در صورتی که دولت و مجموعه اقتصادی تصمیم‌گیر کشور برای تغییر وضعیت اقتصاد و خروج جدی از این بحران چاره‌ای نیاندیشند، تلاطم بازارها در آستانه سال نو، افزایش خواهد یافت.

در این میان اما به نظر می‌رسد بزرگترین مانع برای برون‌رفت از بحران اقتصادی، عدم پذیرش بحران از سوی دولت و سیاست‌گذاران است؛ بر همین اساس هم بوده است که طی مدت اخیر دولت تنها به درمان‌های سطحی روی آورده و سیاست‌هایی نظیر ارزپاشی را در پیش گرفته به نحوی که حالا بانک مرکزی با معضل کمبود منابع ارزی روبرو شده است.

اما آیا این سیاست وصله و پینه اقتصادی ادامه خواهد داشت و می‌تواند ورق بازارها را در سال جدید برگرداند؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.