خبر مهم:

کد مطلب: ۶۱۶۹۶۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

خروج ۹۹ هزار میلیارد پول حقیقی از بورس/ بازدهی بازارها از مرداد ۹۹

خروج ۹۹ هزار میلیارد پول حقیقی از بورس/ بازدهی بازارها از مرداد ۹۹

از مرداد ۹۹ تا دی ۱۴۰۰، ۹۹ هزار میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شده است. شاخص کل حدود ۳۳ درصد افت داشته اما بازارهای دلار و طلا حدود ۲۰ درصد رشد کردند. مقایسه بازدهی بازارها و بورس چگونه است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، رونامه دنیای اقتصاد از خروج ۹۹ هزار میلیارد پول حقیقی از بازار سهام خبر داده است.

از مرداد ۹۹ که روند نزولی شاخص آغاز شد تا دی ۱۴۰۰ حدود ۹۹ هزار میلیارد نقدینگی از بازار خارج شده است که ۱۰ برابر کل درآمدهای نفتی ایران در سال گذشته است.

شاخص کل بورس از کانال دو میلیون تومان به یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد رسیده است. این شاخص از مرداد ۹۹ تا دی ۱۴۰۰ حدود ۳۳ درصد افت کرده است.

اما شرایط سایر بازارهای مالی در این مدت چگونه بود؟

رشد ۲۵ درصدی دلار

به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت دلار در بازار آزاد مرداد ۹۹ حدود ۲۲ هزار و ۳۰۰ تومان بود که پس از گذشت حدود ۱۷ ماه با ۲۵ درصد رشد به ۲۷ هزار و ۹۲۰ تومان رسید.

نرخ ارز آمریکایی در آذر و دی ماه ۱۴۰۰ به کانال ۳۰ هزار تومان رسید اما در نیمه دوم دی ماه با روند نزولی همراه شد و به مرزهای پایین‌تر رسید.

قیمت دلار در این ۱۷ ماه به دلایل مختلف نوسان‌هی زیادی را ثبت کرد اما در روزهای پایانی دی ۱۴۰۰ نسبت به نیمه مرداد حدود ۲۵ درصد رشد کرده است.

قیمت طلا چقدر افزایش داشت؟

قیمت طلا در بازار مرداد ۹۹ حدود یک میلیون و ۲۷ هزار تومان اعلام شده بود. طلا در دی ۱۴۰۰ یک میلیون و ۲۲۷ هزار تومان نرخ گذاری شد.

نرخ فلز گرانبها در این ۱۷ ماه حدود ۱۹ درصد رشد داشته است اما شاخص بورس حدود ۳۳ درصد کاهش را ثبت کرد.

افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت پراید

در بازار مرداد ۹۹ قیمت پراید ۱۱۱ حدود ۹۳ میلیون تومان بود که در دی ۱۴۰۰ به ۱۸۷ میلیون تومان رسیده است.

قیمت پراید در بازه زمانی مشابه رشد ۲۵ درصدی دلار و کاهش ۳۳ درصدی شاخص بورس، حدود ۱۰۰ درصد رشد کرده است.

می‌توان گفت خرید یک پراید در تابستان ۹۹ و فروش آن در دی ۱۴۰۰ برای دلالان بازار خودرو بیشتر از سهامداران بورس بازدهی مثبت را داشته است.

افزایش قیمت و معاملات مسکن

متوسط قیمت مسکن مرداد ۹۹ در شهر تهران برای هر متر مربع ۲۳ میلیون تومان بود که بر اساس آمار بانک مرکزی در آذر ۱۴۰۰ متوسط قیمت مسکن در تهران به ۳۲٫۹ میلیون تومان افزایش داشته است.

در برابر رشد ۱۰۰ درصدی قیمت پراید و افت ۳۳ درصدی بورس، متوسط قیمت مسکن در تهران حدود ۴۲ درصد رشد کرده است.

همچنین معاملات مسکن در مرداد ۹ هزار معامله ثبت شده است که تا دی ۱۴۰۰ با حدود هشت درصد رشد به ۱۰ هزار معامله نزدیک شده است.

نزول بورس و بازدهی مثبت دیگر بازارها

بازار سهام در بازدهی ۱۷ ماهه حدود ۳۳ درصد نزول شاخص را ثبت کرد در حالتی که بازارهای مالی دلار، طلا، مسکن و خودرو با افزایش قیمت و بازدهی مثبت همراه بودند.

این افزایش قیمت‌ها در دوره نزول شاخص بورس در حالی اتفاق افتاده است که در دوره اوج بازار سهام ۲۵ اقتصاددان در نامه‌ای مدعی تاثیر شاخص بورس بر تورم شده بودند.

حال با گذشت یک سال، همزمانی نزول شاخص و افزایش قیمت‌ها و بازدهی مثبت بازارها این سوال مطرح است که آیا بازار سهام همچنان در تورم و افزایش قیمت ۱۰۰ درصدی پراید موثر بوده است؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    «اصلاحاته نگران نباشید» حقوقی ها عرضه هاشونو با این سیاست انجام دادند وهمه سهامدارهارو به بازی گرفتند و زیان سهامدارهای حققیقی رو بیشتر کردند

  • ناشناس

    مملکتی که بورس اون که در حقیقت موتور محرکه ی اقتصاد آن‌ کشور هست به این روز و حال بیفته و سرمایه گذار ،بجای اینکه سرمایه اش را در بورس بیاورد و کمکی به تولید و کسب و کار کند ، به بازارهای موازی همچون دلار ، طلا، سکه ،خودرو ، ملک و …. ببره و اونجا سود ببره باید به این اقتصاد و مملکت …………………………………..
    آیا واقعا” نمی توانند جلوی سقوط بورس را بگیرند؟؟!!!!!!!!!!

  • پيمان

    آنهایی که خارج شدند سود بردند و کسانی که گول اساتید بلند مدتی گویان را خوردند بیش از نصف سرمایه شان بر باد سخنان این یاوه گویان اقتصاد خوانده اقتصاد نفهمیده رفت؛اینجا ایران است فقط دلالی و رانت و روباه صفتی جواب می دهد؛ برای امثال ما که به حرام و حلال و درستی و راستی اعتقا د داریم و پول را با زحمت و کد یمین و عرق جبین به دست می آوریم نه با دزدی و دلالی، چیزی در این شهر نیست .

  • ناشناس

    دولت اولین کاری که باید میکرد بورسووو درست میکرد ولی متاسفانه ازاول که اومد ریزشی کرد تا به الان بخدا قسم ما دست کم از اونی که خونشووو سیل زده نداریم اون خونشوو ازدست داده مام اینجا خونه ازدست داده داریم سرمایه ازدست داده داریم روانیست بخدا چه زندگیهایی که سر این بورس نابود نشد چه لطمهای روحی که به مردم نخورد الانم انقد سرمایشون ناچیز شده نمیتونن کاری کن

  • ناشناس

    موقعی ایران‌خودرو 25 هزار نیروی سفارشی و مازاد داره. دیگه خودتون ته قضیه رو بخونین. خبری از سود دهی نیست و فقط شرکتها جایی شدن برا استخدام نورچشمی ها از پول مردم و حرامخواری در کشور ایران متاسفانه رایج شده است.

  • ناشناس

    قطعا موثربوده نقدینگیهای سرگردان که درسال 98تا 99وارد بورس شدن وحباب گونه رشد کردن تورم الان رارقم میزنند ورکورد این قمارخانه دوسال دیگر آثار خود را دررشد تورم نشان میدهد

  • ناشناس

    توافق انجام شده فریب دللالان رانخوریید

    • ناشناس

      توافق انجام شده صددرصد بقیه اش بازی است الانم دارن چراغ خاموش سهم ها رو جمع میکنند مفت میخرن نمونه اش قاروم قیمتش زده ۱ ریال

  • ناشناس

    چرا دیگه رئیسی نیومد تو ساختمان بورس؟

  • بهنام

    تا زمانیکه بورس قرمزه و دلالان بدون دادن مالیات تو خودرو و مسکن و طلا هستند هرروز بدتر میشه و تورم بالاتر میره

  • ناشناس

    دولت انقلابی پوشالی وعده انتخاباتی یادتون رفته سه از کاندیدای انتخاباتی در بدنه دولت هستن ولی هیچ کاری نکردن فقط دروغ گفتن به خداپول این مردم ضعیف خوردن نداره بالاخره یکجای باید جوابش بدی