کد مطلب: ۳۶۹۷۳۷

ولید هلالات، تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز پیش‌بینی کرد:

بازدهی بورس در امسال از دلار بیشتر خواهد بود

بازدهی بورس در امسال از دلار بیشتر خواهد بود

ولید هلالات پیش‌بینی کرد: اگر ریسک‌ها به شدت افزایش پیدا نکنند و شرایط مانند حال حاضر باشد به نظر من بازدهی سهام از دلار خیلی بالاتر خواهد بود.

ولید هلالت، تحلیلگر اقتصادی، در گفتگو با تجارت‌نیوز در خصوص تاثیر پایان یافتن معافیت‌های نفتی ایران بر بازار سرمایه گفت: به نظر من پایان معافیت‌ها یک سیگنالی از سمت آمریکا است مبنی بر اینکه ریسک‌ در حال افزایش بوده و فشارها نیز در حال بیشتر شدن هستند.

وی افزود: بازار سرمایه هم قطعا از ریسک‌ها تاثیر می‌گیرد و این اتفاق می‌تواند باعث پایین آمدن P&E بازار شود و می‌تواند بر صادرات محصولات پتروشیمی، فلزی و معدنی در آینده اثرگذار باشد.

وی در این خصوص گفت: این یک پالس منفی است به این معنا که آمریکا بهای بیشتری به کشورهای امارات و عربستان می‌دهد و این امر می‌تواند بر بازار ایران تاثیر منفی داشته باشد و جو روانی بازار را تخریب و نگاه بلندمدت و سرمایه‌گذاری بلندمدت به بازار را تبدیل به نگاه نوسان‌گیر و کوتاه‌مدت کند.

به گفته این کارشناس در بازار سرمایه سال گذشته بازدهی دلار 160 درصد، بازدهی طلا 180 درصد و بازدهی بورس در حد 80 درصد بود.

هلالات درباره وضعیت بورس در سال جاری و آیا اینکه امسال می‌تواند از دلار و سکه پیشی بگیرد؟ گفت: اگر ما فرض کنیم که ریسک‌ها به شدت افزایش پیدا نکنند، در آن صورت بازدهی بازار سهام از بازدهی سایر بازارها بیشتر خواهد بود.

وی اضافه کرد: علت بالا بودن بازدهی طلا از دلار این نکته است که بازار سکه در واقع سهولت معامله دارد اما بازار ارز قاچاق محسوب می‌شد.

این تحلیلگر افزود: در طرف مقابل وقتی ریسک‌ها بالا می‌رود عموم سهامداران از خرید سهام دوری می‌کنند و به سمت بازار ارز می‌روند. بنابراین این باعث می‌شود یک گپ بازدهی داشته باشند.

هلالات همچنین خاطرنشان کرد: اگر ریسک‌ها به شدت افزایش پیدا نکنند و شرایط مانند حال حاضر باشد به نظر من بازدهی سهام از دلار خیلی بالاتر خواهد بود.


وی در مقایسه وضعیت بورس، دلار و سکه در سال جاری خاطرنشان کرد: سکه یک کالا است اما در سهام، ما 500 نوع نماد داریم.

همچنین گفت: اگر ما انتخاب آگاهانه‌ای در سهام داشته باشیم به سبب اینکه شرکت‌ها تقسیم سود دارند به نظر من بازدهی سهام از بازارهای دیگر قطعا بالاتر خواهد بود.

وی افزود: مهم این است که یک انتخاب درست در سهام داشته باشیم چون به فصل مجامع و تقسیم سود هم نزدیک هستیم باید یادآوری کنم ما در بازارهای موازی مانند ارز و سکه سود سرمایه‌ای داریم و این نوع بازارها تقسیم سود ندارند.

هلالت در پیش‌بینی وضعیت بورس و دلار در سال 98 و اینکه کدام یک از نمادها بیشترین تاثیر را می‌پذیرند گفت: با توجه به اینکه ما در شرایطی هستیم که بازار ما عمدتا از رشد دلار می‌تواند نوسانات مثبت بگیرد و اینکه بازار سهام ما بر اساس دلار هشت هزار تومانی معامله می‌شود تصور من این است که شرکت‌هایی که درآمدها و سود آنها به دلار وابسته است بیشترین بازدهی را خواهند داشت.

او همچنین خاطرنشان کرد: گروه پتروشیمی، فلزی، معدنی و پالایشگاه‌ها به همراه هلدینگ‌های خود قاعدتا می‌توانند بیشترین بازدهی را داشته باشند.

وی در خصوص توصیه به آن دسته از سهامدارانی که به تازگی به بازار سهام وارد شده‌اند گفت: سعی کنند که از طریق صندوق‌ها و سبدهای سرمایه‌گذاری اقدام کنند چون بازار سهام در حال حاضر بیش از هر زمانی نیازمند افراد با تجربه و حرفه‌ای است.

همچنین افزود: آنها باید بتوانند واقعیت‌ها را در لحظه تحلیل کنند چون شرایط فعلی به شدت در حال تغییر است و از آن جهت به نظر من آنها باید سرمایه خود را به صندوق‌ها و سبدهای سرمایه‌گذاری بسپارند.

وی اضافه کرد: اگر این دسته از سهامدارن قصد معامله شخصی دارند بهتر است بر روی سهم‌هایی معامله کنند که شرکت‌های بزرگی هستند و سابقه زیادی در بورس داشته و تقسیم سودهای بالایی دارند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • من

    اتفاقا دلار بیشتر خواهد بود
    بازار سهتم که کلاهبرداریه هر روز اول صبح رشد میکنه بخرن ۴ دقیقه آخر وقت سرمایه مردم پودر میشه