کد مطلب: ۴۱۹۱۷۳

با اتوبوس به سفر برویم یا قطار؟

با اتوبوس به سفر برویم یا قطار؟

آمار نشان می‌دهد که سهم اتوبوس‌ها از تصادفات جاده‌ای 1.2 درصد است. در مقابل، چنین آماری برای سوانح ریلی بسیار کمتر از این اعداد و ارقام است؛ به‌طوری‌که این وسیله نقلیه یکی از امن‌ترین راه‌های برای سفر شناخته می‌شود.

شاید زمانی که سال‌ها پیش، مهندسان اولین خطوط ریلی راه‌آهن را در میان کویرها، دشت‌ها و دره‌ها نصب می‌کردند، هیچ‌کس فکر نمی‌کرد که این واگن‌های بی‌ادعا نه‌تنها بتوانند سالیان متمادی در زُمره برترین وسایل نقلیه باقی بمانند، بلکه عملا به یکی از امن‌ترین راه‌های سفر تبدیل شوند.

آیا تا به حال پیش از سفر به این سوال برخورد کرده‌اید که بهترین وسیله‌ حمل‌ونقل برای شما چیست؟ بسته به مسافت و نوع تردد می‌توان از راه‌های مختلفی برای رفت‌وآمد استفاده کرد. خودروی شخصی یا اتوبوس، قطار یا هواپیما… اما شما بهترین وسیله حمل‌ونقل چطور انتخاب می‌کنید؟

آمار نشان می‌دهد که سهم اتوبوس‌ها از تصادفات جاده‌ای 1.2 درصد است. در مقابل، چنین آماری برای سوانح ریلی بسیار کمتر از این اعداد و ارقام است؛ به‌طوری‌که این وسیله نقلیه در کنار هواپیما، یکی از امن‌ترین راه‌های برای سفر شناخته می‌شود. راه‌آهن، به‌عنوان شریانی که از سال‌ها پیش شهرها و کشورها را به هم مرتبط ساخته است، از جایگاه مهمی در رشد و توسعه بزرگ‌ترین شهرهای جهان دارد. اگر می‌خواهید بلیط قطار خود را آنلاین رزرو نمایید اینجا را کلیک کنید.

1234567

چرا قطار جزء بهترین وسایل نقلیه برای سفر است؟

استفاده از قطار مزایای زیادی دارد اما از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کاهش آمار کشته و مجروحان در سفر اشاره کرد. در حقیقت، مسئله ایمنی یک موضوع مهم در تعین بهترین وسایل نقلیه به شمار می‌آید. همچنین، اگر به آلودگی محیط‌زیست اهمیت می‌دهید، باید گفت قطارها به نسبت اتوبوس و حمل‌ونقل جاده‌ای آلودگی بسیار کمتری ازنظر صوتی یا محیط‌زیستی ایجاد می‌کنند. از آنجا هم که در سوخت این وسایل نقلیه قدیمی از بنزین استفاده نمی‌شود، طبعی آلودگی کمتری را به هوا گسیل می‌کند.

حمل کالاهای حساس یا خطرناک و قابل اشتعال نیز به‌وسیله قطارها از امنیت بسیار بالایی برخوردار است و این اهمیت استفاده از قطارها را نشان می‌دهد. با در نظر گرفتن تمامی این عوامل، در عین ناباوری هزینه استفاده از قطارها نیز بسیار پایین‌تر از روش‌های دیگر است. علاوه بر این، میزان باری که می‌توانید در سفر با قطار همراه خود ببرید بسیار بیشتر از روش‌های دیگر است. به‌طوری‌که در داخل کوپه می‌توانید باری به وزن 30 کیلوگرم را با خود ببرید. اگر هم باری که به همراه دارید بیش از 30 کیلوگرم وزن دارد یا ابعاد آن بیش از 75 سانتی‌متر است، تنها کافی است آن را به قسمت بار بسپرید.

برای سپردن بار به واگن ویژه حمل بار، باید تا 45 دقیقه پیش از زمان سوارشدن به‌قطار برای تحویل بار خود مراجعه نمایید. البته برای انتقال بار با قطار هم محدودیت‌هایی وجود دارد و وزن بسته تحویلی به واگن حمل بار نباید بیشتر از 2 متر طول و 200 کیلوگرم وزن داشته باشد. با این اوصاف، ممکن است سوالی در ذهن شما شکل بگیرد که:

اگر بار همراهم بیش از میزان مجاز باشد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

بر اساس قوانین در صورتی‌ که میزان بار همراه شما بیش از مقدار مجاز باشد، به ازای هر 100 کیلومتر بابت هر بسته مبلغ 2000 ریال در قبض مسافر اعمال می‌شود.

یکی از دیگر نکاتی که حتما در زمان سفر با قطار باید به آن توجه کنید، مسئله‌ بسته‌بندی است. به خاطر داشته باشید که اگر قصد دارید تا بسته یا باری را به قسمت بار در قطار بسپارید، لازم است تا حتما آن را به‌خوبی بسته‌بندی کنید تا بسته‌ها در طی مسیر از مقاومت کافی برای حفاظت از محتویات داخلی داشته باشند.

نحوه استرداد بلیط قطار

برای سفر با قطار معمولا از قبل برنامه‌ریزی می‌کنیم. جزییات سفر را با دقت کنار هم می‌چینیم و همه‌چیز را تخمین می‌زنیم. بلیط قطار را تهیه می‌کنیم و مشغول کارهای دیگر می‌شویم اما همیشه همه‌چیز طبق روال پیش نمی‌رود. گاهی اتفاقی می‌افتد که ناچار مجبور هستیم تا سفرمان را لغو کنیم یا به تاخیر بی اندازیم. در این صورت چه اتفاقی برای هزینه‌ای که پرداخت کرده‌ایم می‌افتد؟

برای اینکه هنگام کنسلی بلیط قطار هر دو سمت یعنی هم مسافر و هم شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ضرر کم‌تری را تجربه کنند، قوانینی برای شرایط مختلف وضع شده است. استرداد بلیط قطارهای مسافربری در کلیه مراکز فروش بلیط، در تمامی ساعات کاری و در ایستگاه راه‌آهن امکان‌پذیر است.

اگر تا یک ساعت بعد از صادر شدن بلیط قصد داشته باشید تا بلیط را برگردانید، در مرکز صادرکننده کل بهای بلیط به شما برگشت داده می‌شود. البته این در صورتی‌ است که قطار حرکت نکرده باشد و همچنان در ساعات کاری به سر ببرید. اگر قبل از ساعت ۱۲ روز قبل حرکت قطار بلیط را بازگردانید، ۹۰ درصد بهای بلیط به شما پرداخت می‌شود. از ساعت ۱۲ روز قبل از حرکت تا سه ساعت پیش از حرکت قطار ۷۰ درصد بهای بلیط به شما برگردانده خواهد شد. از سه ساعت مانده به حرکت تا لحظه حرکت قطار می‌توانید تا ۵۰ درصد از مبلغ کل بلیط را پس بگیرید ؛ اما اگر قطار حرکت کرده باشد، استرداد بلیط قطار ممکن نیست و هیچ هزینه‌ای به شما پرداخت نخواهد شد.

آمار نشان می‌دهد سالانه بیش از 25 میلیون نفر برای سفر از قطار استفاده می‌کنند و جالب است بدانید که مسافران از حدود یک دهه قبل، می‌توانند بلیط‌های قطار را به‌صورت اینترنتی تهیه کنند. از آنجا که خرید اینترنتی بلیط قطار یک‌راه حل سریع و ساده است و از همه نظر بر خرید حضوری بلیط برتری دارد، مسافران از بدو فعالیت وب‌سایت گردشگری الی گشت از این سرویس برای انجام سریع و راحت کارهایی ازجمله خرید بلیط قطار استفاده می‌کنند. با تمام اوصافی که ذکر کردیم، قطعا قطار یکی از بهترین روش‌های سفر است و نسبت به‌وسیله‌ نقلیه‌ای مانند اتوبوس برتری‌های زیادی دارد.

654rewd

در این مقاله، به مزایای سفر با قطار پرداختیم و آن را با دیگر وسایل نقلیه به‌خصوص اتوبوس مقایسه کردیم. از نظر آماری امنیت قطار را تصریح کردیم و از قوانینی گفتیم که در سفر با قطار باید بدانید. شما برای خرید بلیط قطار می‌توانید به وب‌سایت مجموعه گردشگری الی گشت مراجعه نمایید و یک خرید راحت و سریع را تجربه کنید.

تلفن تماس الی گشت: 0218540

ایمیل: info@eligasht.com

آدرس: تهران، خیابان بهشتی، خیابان خالد اسلامبولی، کوچه 23، پلاک 7

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.