کد مطلب: ۳۱۵۲۴۷

بحران پناهجویان آمریکای مرکزی چقدر جدی است؟

بحران پناهجویان آمریکای مرکزی چقدر جدی است؟

در حالی که کاروانی از هزاران پناهجوی آمریکای لاتین که بیشتر آنها ساکنان هندوراس هستند روز یکشنبه وارد شهری در مرز مکزیک و گواتمالا شد، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا از آغاز روند قطع و کاهش جدی کمک‌های آمریکا به سه کشور آمریکای مرکزی خبر داده است.

سالانه 500 هزار نفر از مردم آمریکای مرکزی به ویژه‌ کشورهای هندوراس، السالوادور و گواتمالا به دلیل خشونت سازمان‌یافته و فقر شدید از کشور خود فرار می‌کنند. به‌رغم شرایط فاجعه‌باری که این منطقه دارد، ایالات متحده و مکزیک بیش از آنکه به حمایت از آنها بپردازند تلاش‌های خود را بر بازداشت آنها متمرکز کرده‌اند.

به گزارش تجارت‌ننیوز، در سال 2016، دو کشور السالوادور و هندوراس به ترتیب رتبه دوم و چهارم را به لحاظ نرخ قتل و مرگ‌ومیر ناشی از خشونت به خود اختصاص داده‌اند.

در حالی که کاروانی از هزاران پناهجوی آمریکای لاتین که بیشتر آنها ساکنان هندوراس هستند روز یکشنبه وارد شهر تاپاچولا مکزیک در مرز این کشور با گواتمالا شد، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا از آغاز روند قطع و کاهش جدی کمک‌های مالی آمریکا به هر سه کشور آمریکای مرکزی خبر داده است.

او مهاجران را متهم می‌کند که به شکل غیرقانونی به آمریکا وارد می‌شوند؛ این در حالی است که بسیاری از کسانی که با این کاروان راهی آمریکا هستند، به دنبال دریافت پناهندگی‌اند.

پناهجویان اما می‌گویند که از تعقیب، فقر و خشونت از کشورهایشان فرار می‌کنند. میزان جرم و جنایت در هندوراس به شدت بالاست و گفته شده بسیاری از این خانواده‌ها قبل از آنکه برای خروج از کشورشان تصمیم بگیرند، ناچار شده‌اند بیش از چهار بار محل زندگی خود را تغییر دهند.

دولت هندوراس نیز این بحران تصدیق کرده و برآورد می‌کند این کشور حدود 200 هزار آواره داخلی دارد. اگرچه آمار غیررسمی این رقم را حدود نیم میلیون نفر تخمین زده است.

از سوی دیگر، به دنبال سخت‌گیری‌های تیم ترامپ، تعداد زیادی از مهاجران این سه کشور که از وضعیت قانونی برخوردار نبوده‌اند، پس از ورود به آمریکا درخواست پناهندگی آنها رد شده و ناچار شده‌اند به کشور خود بازگردند.

ترامپ همچنین در توئیتر خود اعلام کرد که کمک مالی به کشورهای آمریکای مرکزی را کاهش خواهد داد. بر اساس گزارش آژانس توسعه بین‌المللی، ایالات متحده آمریکا سال گذشته میلادی، بیش از 245 میلیون دلار به گواتمالا، 175 میلیون دلار به هندوراس و 115 میلیون دلار به السالوادور کمک کرده است. این در حالی است که کاهش این کمک مالی شرایط زندگی بسیاری از مردم این مناطق را بدتر می‌کند.

یکی از وعده‌های اصلی انتخاباتی دونالد ترامپ پیش از ریاست‌جمهوری، مقابله با مهاجرت غیرقانونی بود. با نزدیک شدن انتخابات میان‌دوره‌ای این انتظار وجود دارد که برخی از کرسی‌های کنگره به دست دموکرات‌ها بیفتد. آمارها نشان می‌دهد که 15 درصد از رای‌دهندگان معتقدند که مهاجرت در حال حاضر مهم‌ترین مساله آمریکاست.

مخالفت ترامپ با ورود پناهجویان آمریکای مرکزی و مخالفت او در این زمینه با دموکرات‌ها دقیقا همان موضوعی است که حامیانش به آن توجه ویژه‌ای دارند.

منبع: MSF

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.