فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۶۴۸۹۰۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

جدی‌ترین شوخی تاریخ! / چرا ارز دیجیتال مردم؟ / دوج‌کوین یک دلاری می‌شود؟

جدی‌ترین شوخی تاریخ! / چرا ارز دیجیتال مردم؟ / دوج‌کوین یک دلاری می‌شود؟

دوج‌کوین برای یک شوخی به وجود آمد اما حالا یکی از جریان‌های اصلی بازار رمزارزها است. در چند روز گذشته بعد از مدت‌ها به خبرهای خوب واکنش نشان داد و ۳۰ درصد رشد کرد. حالا این سوال پیش می‌آید که دوج‌کوین هنوز یک میم‌کوین است یا به تفسیر ایلان ماسک ارز دیجیتال مردم؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، نقل قولی معروف در زبان انگلیسی وجود دارد که ترجمه تحت‌الفظی آن این می‌شود که «سرنوشت کنایه را دوست دارد». فبل نایت، بنیانگذار ناکی هم در کتاب کفش باز (شرح شکل‌گیری نایکی) به این نقل قول اشاره می‌کند و می‌گوید: ایده‌های در ظاهر مسخره تبدیل به کارهای بزرگ می‌شوند.

ناف دوج‌کوین را هم با شوخی و کنایه بریدند. از همان اول او را میم‌کوینی بی‌پشتوانه و ارز دیجیتالی بی‌هدف خطاب کردند اما هیچ تخریبی توان یاری مقابله با دوج‌کوین را نداشت. حالا دوج‌کوین در رتبه دهم بازار رمزارزها قرار دارد و یکی از پرنفوذترین ارزهای دیجیتال میان مردم و شرکت‌های خصوصی است. حالا برخی می‌گویند دوج‌کوین جدی‌ترین شوخی تاریخ بود.

مهم‌ترین حامیان دوج‌کوین

مارک کوبان: بازیکن سابق بسکتبال که حالا دیگر یک تاجر تمام عیار است از اولین حامیان دوج‌کوین بود. او همان ابتدا دوج‌کوین را در باشگاه دالاس ماوریکس پذیرفت. بعدها پای دوج‌کوین به فروشگاه‌های کوبان هم باز شد و از زمان پذیرش دوج‌کوین فروش فروشگاه‌ها افزایش زیادی داشت. البته این هم بی‌تاثیر نبود که کسانی که دوج‌کوین پرداخت می‌کردند تخفیف ویژه می‌گرفتند. مارک کوبان در مصاحبه‌ای در مورد دوج‌کوین گفت: این ارز پتانسیل زیادی برای تبدیل شدن به رمزارز مردم دارد.

ایلان ماسک: همیشه یک سر ماجرای دوج‌کوین به ایلان ماسک می‌رسد. او در سال ۲۰۲۱ اعلام کرد که ارزهای دیجیتال دوج‌کوین، بیت‌کوین و اتریوم ارزهای مورد علاقه او هستند. توئیت‌های او بارها دوج‌کوین را پامپ کرده و در بسیاری از موارد باعث ریزش این ارز شده است.

تسلا: اگرچه تسلا هم مستقل از ایلان ماسک نیست اما این شرکت هم پرداخت‌های دوج‌کوین را بعد از نظرسنجی ایلان ماسک پذیرفت. ۷۷ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی ماسک پرداخت‌های دوج‌‍‌کوین را پذیرفتند و ماسک گفت دوج‌کوین رمزارز مردم است.

اسپیس‌ایکس: این شرکت هم قول داده که در چند ماه ابتدایی سال ۲۰۲۲ دوج‌کوین را به ماه بفرستد. این شرکت ماهواره‌ای به نام DOGE.1 طراحی کرده که تمام هزینه آن با دوج‌کوین پرداخت شده است. لیست حامیان دوج‌کوین بسیار بلند است و برای همین صرفا به مهم‌ترین آن‌ها پرداختیم.

ارز دیجیتال مردم

چرا حامیان دوج‌کوین می‌گویند که دوج‌کوین ارز دیجیتال مردم است؟ چون ارزان است؟ چون عرضه زیادی دارد؟ یا چون یک شوخی است و با نماد یک سگ عرضه شده است؟ اگر منطقی باشیم هیچ کدام از این دلیل‌ها برای مردمی بودن کافی نیست. میم‌کوین ارزان و با عرضه در گردش بالا زیاد داریم اما چرا دوج‌کوین ارز مردم است؟

اولین دلیل که لقب ارز مردم را به دوج‌کوین می‌دهند این است که هزینه تراکنش این ارز برخلاف سایر ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین و اتریوم به نسبت پایین‌تر است. دومین موضوع سرعت تراکنش است. دوج‌کوین ارز دیجیتالی بسیار سریع است و این می‌تواند در تراکنش‌های روزمره کمک زیادی کند. سومین مورد جامعه کاربری زیاد دارد و توسط شرکت‌های زیادی به عنوان ابزار پرداخت پذیرفته شده است.

دوج‌کوین برای این ارز دیجیتال مردم است چون مردم از این ارز دیجیتال بیشتر استفاده می‌کنند. وقتی می‌گوییم دوج‌کوین ارز دیجیتال مردم است یعنی مردم این ارز دیجیتال را بیشتر از سایر ارزهای دیجیتال به عنوان ابزار پرداخت استفاده می‌کنند.

طعنه‌آمیزتر از اینکه دوج‌کوین برای شوخی با ارزهای دیجیتال به وجود آمد این است که او همه ارزها دیجیتال را پشت سر گذاشت. حتی ارزهای دیجیتالی که بلندپروازی زیادی و پروژه‌های خوبی داشتند. به نظر می‌رسد که دوج‌کوین دیگر یک شوخی نیست، بلکه ارز دیجیتالی برای پرداخت‌های آینده است.

پیش‌بینی بلندمدت دوج‌کوین

پیش‌بینی از قیمت دوج‌کوین زیاد است. علاوه بر این، پیش‌بینی‌ها بسیار با هم متفاوتند. اما تجربه نوسان‌های ناگهانی دوج‌کوین نشان داده که خیلی نمی‌توان به پیش‌بینی از این ارز دیجیتال آن هم در بلندمدت اعتماد کرد. برخی از سایت‌های خبری خارجی عقیده دارند دوج‌کوین تا سال ۲۰۲۵ پتانسیل رشد تا ۰/۷۳ دلار را دارد. با توجه به قیمت این روزها دوج‌کوین این یعنی رشد ۵۰۰ درصدی تا سه سال دیگر.

کارشناسان خارجی سال ۲۰۲۲ را سال خوبی برای دوج‌کوین نمی‌دانند. پیش‌بینی می‌شود این ارز دیجیتال تا پایان سال ۲۰۲۲ تا محدوده قیمتی ۳۰ تا ۴۰ سنت رشد کند.

موضوع داغ در مورد دوج‌کوین این است که برخی انتظار دارند این ارز دیجیتال به یک دلار برسد. بیایید منطقی باشیم. با توجه تعداد دوج‌کوین‌های در گردش یک دلار شدن دوج‌کوین زیاد محتمل نیست. حداقل در چند سال آینده. عرضه در گردش دوج‌کوین ۱۳۲۶۷۰۷۶۴۳۰۰ عدد است. پس اگر قرار باشد دوج‌کوین یک دلاری شود یعنی باید ارزش بازاری حدود ۱۳۲ میلیارد دلار داشته باشد که فعلا بعید است.

آخرین اخبار رمزارزها را در صفحه ارز دیجیتال تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

تیترِ یک

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار