فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۸۰۹۴۵۶

در پنل «استراتژی شرکت‌ها در شرایط کنونی و سال آینده» مطرح شد:

مهاجرت منابع انسانی مهمترین ریسک کسب و کارها

مهاجرت منابع انسانی مهمترین ریسک کسب و کارها

در پنل «استراتژی شرکت‌ها در شرایط کنونی و سال آینده» که در استیج نمایشگاه اینوتکس برگزار شد، مسعود طباطایی قائم‌مقام دیجی‌کالا، نیما قاضی، هم‌بنیانگذار علی بابا، و مهدی فروغی، مدیرعامل یکتانت پیرامون مسائل و چالش‌های استارتاپ‌ها در سال جاری و آینده پیش روی اکوسیستم استارتاپی ایران گفتگو کردند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مهاجرت منابع انسانی به‌ویژه طی یک سال اخیر، اکوسیستم استارتاپی ایران را با چالش‌های بی‌شماری مواجه کرده؛ تا جایی که این امر به مهم‌ترین ریسک کسب و کارها تبدیل شده است. نگاه دولت به این بخش که اصولا به دنبال رشد این فضا نیست هم ریسک دیگری برای استارتاپ‌ها محسوب می‌شود. در این میان، به نظر می‌رسد که در نظر گرفتن واقعیت‌ها و تعامل بین کسب وکارها به کاهش این ریسک‌ها کمک می‌کند.

مهاجرت منابع انسانی؛ بزرگترین ریسک کسب و کارها

ریسک‌های مهاجرت منابع انسانی را مدیران کسب‌وکارها نیز تایید می‌کنند. به گفته مسعود طباطبایی، قائم‌مقام دیجی‌کالا، در سال جدید چند ریسک بزرگ مقابل کسب‌وکارها قرار دارد و مهم‌ترین آنها مهاجرت است.

او در این باره ادامه داد: طی چند ماه اخیر مهاجرت خیلی بیشتر از قبل شده است و افراد زیادی تصمیم گرفتند که از کشور بروند. این مسئله، رقابت با بازارهای جهانی را سخت‌تر می‌کند.

قائم‌مقام دیجی‌کالا همچنین از کاهش قدرت خرید مردم به عنوان ریسک کسب‌ و کارها یاد کرد و گفت: برای کسب‌وکارهایی مثل دیجی کالا که کارشان ارائه خدمات آنلاین به مشتری است، افزایش تورم و کاهش قدرت خرید مردم می‌تواند تاثیر زیادی روی رشدش داشته باشند.

رویکرد کنترلی دولت، برای بازار خطرناک است

نیما قاضی، هم بنیانگذار علی بابا که یکی دیگر از افراد حاضر در این پنل بود، ضمن اشاره به اینکه شرایط کنونی به گونه‌ای است که هر لحظه امکان دارد یک اتفاق تازه رخ دهد، گفت: شرایط جهانی هم به همین گونه است. در چنین شرایطی پیش‌بینی بازار خیلی دشوار است. اما شاید بتوانیم درباره روندهایی که قصد داریم آنها را پی بگیریم، سخن بگوییم.

او ضمن تاکید بر اینکه مهم‌ترین مسئله‌ای که امروز استارتاپ‌ها و تجارت الکترونیک را تهدید می‌کند، نوع برخورد دولت با موضوعات اقتصادی و کلیت بازار است، گفت: دولت جدید مدتی است که نشان داده اعتقادی به سازوکار بازار نداشته و قصد کنترل آن را دارد. این رویکرد خیلی خطرناک است؛ چرا که در فضای تجارت الکترونیک ما قصد داریم بازار را به سمت شفافیت ببریم.

دیدگاه واقع‌گرایانه به کاهش ریسک کسب و کارها کمک می‌کند

مهدی فروغی، مدیرعامل یکتانت نیز در این پنل حاضر بود و پیرامون ریسک‌هایی که برای شروع یک کسب‌وکاری محتمل است، بیان کرد: وقتی یک کسب‌وکار قرار است شکل بگیرد، یکسری ریسک‌ها وجود دارد که کارآفرین باید آنها را فهرست کند و در نظر داشته باشد. اتفاقات اخیر نشان داد که بسیاری از این ریسک‌ها احتمال به وقوع پیوستن‌شان بیشتر شده است.

او با اشاره به اینکه امروزه کسب‌وکارها باید محتاطانه‌تر عمل کنند، گفت: سرمایه‌گذارها و سرمایه‌پذیرها باید به مسائل دید واقع‌گرایانه داشته باشند. به علاوه اینکه به جای نگاه بلندمدت داشتن به مسائل، چشم‌انداز میان‌مدت و حتی کوتاه‌مدت داشته باشند.

نیما قاضی، در ادامه درباره عملکرد دولت و چالش‌های پیش روی اکوسیستم استارتاپی اظهار کرد: از عملکرد و صحبت‌های دولت کنونی می‌توان فهمید که برایش اهمیتی ندارد این حوزه رشد کند یا نه.

ضمن اینکه شرایط تامین مالی نیز روزبه‌روز در حال بدترشدن است. این امر نشان می‌دهد که الگوگرفتن از اکوسیستم‌های موفق دنیا نیز دیگر کاربردی ندارد.

به گفته هم‌بنیانگذار علی بابا شرکت‌های بزرگ این روزها جای رشد کمتری دارند.

در ادامه این گفتگو، فروغی با اشاره به اینکه رشد سودآور در شرایط کنونی می‌تواند یکی از راه‌حل ها باشد، بیان کرد: کسب‌وکارهای مختلف می‌توانند رشد سودآور را در بازارهای خودشان شروع کنند. به نظر من با نگاه به فرصت‌هایی که وجود دارد، می‌توان کسب‌وکار را رشد داد.

او همچنین درباره تعامل بین اعضای اکوسیستم افزود: وقتی شرایط سخت می‌شود، تعامل بین اعضای اکوسیستم‌ساز نیز باید بالا برود.

برای کاهش ریسک کسب و کارها اکوسیستم با هم تعامل کند

تعامل، مسئله‌ای بود که هم‌بنیانگذار علی بابا نیز روی آن تاکید داشت. به عقیده او مدیران استارتاپ‌های بزرگتر باید به‌عنوان‌ منتور و کوچ به سایر کسب‌وکارها کمک کنند. او با اشاره به اینکه انجمن‌ها و تشکل‌ها می‌توانند به عنوان یک پل ارتباطی بین اکوسیستم و جامعه عمل کنند، رقابت منصفانه را عامل نجات‌دهنده اکوسیستم دانست.

و در پایان این پنل، مسعود طباطبایی خاطرنشان کرد: در یک اکوسیستم همه اعضا مهم هستند و بازدهی سیستم به عملکرد تک تک آنها بستگی دارد. نگهداری نیروهای کلیدی سازمان و جذب مجدد نیروهای ارزشمند می‌تواند کمک‌کننده باشد.

مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های مربوط به استارتاپ‌های ایران و جهان را در صفحه اخبار استارتاپ تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.