فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۱۷۴۰

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

۴۰ درصد ایرانیان توانایی مالی برای رفتن به سفر ندارند

40 درصد ایرانیان توانایی مالی برای رفتن به سفر ندارند

در چند سال اخیر که پلتفرم‌ها جای خود را بر گوشی‌های موبایل پیدا کرده‌اند، حوزه گردشگری و سفر هم بی نصیب از این ماجرا نبوده و در کشور پهناوری مانند ایران سهم خوبی را نصیب خود کرده‌اند. اما با این وجود طبق گزارش‌های منتشر شده حدود نیمی از ایرانیان توانایی مالی رفتن به سفر را ندارند.

به گزارش تجارت نیوز،

استارتاپ «جاباما»، فعال در حوزه گردشگری آنلاین اخیرا گزارشی منتشر کرده که به ابعاد مختلف گردشگری آنلاین در ایران پرداخته است.

حدود نیمی از مردم ایران نمی‌توانند به سفر بروند

گزارش «جاباما» پیش از هر چیز به میزان سفر در بین ایرانیان اشاره کرده و تاثیر عوامل اقتصادی بر کاهش یا افزایش سفر را بررسی کرده است. در این گزارش آمده که 40 درصد مردم ایران توانایی مالی رفتن به سفر ندارند و در حال حاضر، سفر بیش از هر زمان دیگری برای ایرانیان غیر قابل دسترس است. علاوه بر این، نرخ متوسط اشغال اقامتگاه‌های ایران در سال کمتر از 50 درصد است. یعنی در حالی که نیمی از مردم ایران امکان رفتن به سفر ندارند، اقامتگاه‌های ایران نیز نیمی از سال مشتری ندارند.

جاباما با استناد به گزارش مرکز آمار ایران ادعا کرده است که با وجود اینکه نرخ تورم میانگین سالانه 41 درصد بوده، میانگین تورم سالانه هتل در مقایسه با سال گذشته 50 درصد افزایش داشته که در برخی از ماه‌ها به بالای 80 درصد هم رسیده است. از سوی دیگر تورم میانگین سالانه در بازار اقامتگاه‌های غیر هتلی در سال 1402 در مقایسه با سال گذشته حدود 30 درصد بوده است.

همچنین با وجود جاذبه‌های و مکان‌های گردشگری زیاد در ایران، این گزارش نشان می‌دهد که از بین نزدیک به 50 هزار شهر و روستا در ایران، تنها 30 شهر بیش از 80 درصد از سهم سفر در مقصدهای گردشگری را به خود اختصاد داده‌اند.

24 هزار میلیارد تومان بازار مالی اقامتگاه در ایران

آمارهای منتشر شده در گزارش عملکرد سال 1402 جاباما نشان می‌دهد که اندازه بازار اقامتگاه‌ در ایران 24 هزار میلیارد تومان است که نسبت به سال قبل خود رشد 1.33 برابری داشته است. تعداد کل رزرو بازار اقامتگاه در سال 1402 بیش از 7 میلیون رزرو اعلام شده و متوسط مبلغ هر رزرو حدود 3میلیون 250هزار تومان بوده است.

از سوی دیگر رشد تعداد میزبانان نسبت به سال گذشته 2 برابر شده و همین مسئله و عاملی مانند تورم اعلام 30 درصدی باعث رشد 3 برابری درآمد میزبانان نسبت به سال گذشته شده است. همچنین از میان میزبانان فعال بیشترین سهم برای استان مازندران با 35 درصد بوده است. گیلان با 26 درصد در جایگاه دوم، البرز با 8 درصد در جایگاه سوم، تهران با 6 درصد در جایگاه چهارم، اصفهان با 5 درصد در جایگاه پنجم است.

336699

از بین استان‌های جنوبی، هرمزگان با 3.5 درصد و  فارس با 3 درصد در میان 10 استان با بیشترین تعداد میزبانان فعال قرا دارند. پس از این دو استان، خراسان رضوی و استان گلستان با رقم مشابه 2.5 درصد استان‌های بعدی این رده‌بندی هستند. نکته قابل توجه گزارش جاباما این است که در شهر رامسر تعداد 3872 اقامتگاه وجود دراد.

اخبار حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.