خبر مهم:

کد مطلب: ۵۳۵۹۱۴

در گفتگوی تجارت‌نیوز با عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی تهران مطرح شد:

واردات اولین محموله واکسن کرونا، اول خرداد / ایران واکسن کرونا را از دلالان می‌خرد؟

واردات اولین محموله واکسن کرونا، اول خرداد / ایران واکسن کرونا را از دلالان می‌خرد؟

عضو کمیسیون سلامت اتاق بازرگانی تهران گفت: اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، اولین محموله واکسن کرونا در هفته اول خرداد وارد ایران می‌شود. ۱۰۰ هزار دوز واکسن آسترازنکا که به صورت آزمایشی وارد می‌شود. اما بخش خصوصی توان واردات چه مقدار واکسن را دارد و از کدام نوع؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، ناصر ریاحی، عضو اتاق بازرگانی تهران و رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو در یک برنامه لایو اینستاگرامی با تجارت‌نیوز گفت: بخش خصوصی تاکنون نه موفق به واردات واکسن کرونا شده و نه حتی ثبت‌سفارش واکسن کرونا انجام شده است. به گفته ریاحی بخش خصوصی واکسن را از تولیدکننده اصلی نمی‌خرد بلکه باید آن را از عمده‌فروشانی بخرد که در سطح دنیا فعالند و مشتری آنها هم زیاد است.

او در پاسخ به این سوال که آیا خرید واکسن از عمده‌فروشان به معنای خرید واکسن از بازار سیاه است گفت نه این به معنای خرید از بازار سیاه نیست. اما عمده‌فروشانی در دنیا وجود دارند که واکسن را از تولیدکننده می‌خرند و سپس می‌فروشند.

او گفت: اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، هفته اول خرداد ۱۰۰ هزار دوز واکسن کرونا وارد می‌شود. اما واکسن وارداتی چیست؟ به گفته ریاحی،‌بخش خصوصی قرار است دو نوع واکسن وارد کند، یکی از آنها آسترازنکا است و نوع دیگر آن اسپوتنیک روسیه است. ما ترجیج می‌دهیم واکسن آسترازنکا را وارد کنیم. چون هم قیمت آن کمتر است و هم نگهداری آن یخچالی است و آسانتر است. اما سعی می‌کنیم از هر دو نوع وارد کنیم.

به گفته ریاحی بخش خصوصی احتمالا تا هفته اول خرداد ۱۰۰ هزار دوز واکسن را به صورت آزمایشی وارد می‌کند و اگر مشکلی وجود نداشته باشد، محموله‌های بزرگتری وارد می‌کند.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران درباره قیمت این واکسن‌ها گفت: قیمت واکسن آسترازنکا بین ۵ تا ۶ یورو و واکسن اسپوتنیک ۱۰ تا ۱۲ یورو است. این قیمت هم بستگی به قیمت روز ارز دارد و البته با ارز نیمایی محاسبه می‌شود.

واردات ۲۵۰ هزار دوز واکسن

ریاحی با بیان اینکه اگر همه چیز خوب پیش برود بخش خصوصی می‌تواند هفته‌ای ۲۵۰ هزار دوز واکسن وارد کند، ادامه داد: برآورد ما از واردات واکسن کرونا برای بخش صنایع ۶ میلیون دوز بود اما اگر سایر بخش‌ها برای کارشان نیاز به واکسن داشته باشند، شرکت‌ها می‌توانند طبق روال عادی واکسن وارد کنند. تزریق این واکسن‌ها زیر نظر ستاد مقابله با کرونا و وزرات بهداشت انجام می‌شود.

او ادامه داد: ما می‌توانیم یک ماهه ۶ میلیون دوز واکسن وارد کنیم اما شرایط نگهداری واکسن‌ها و ظرفیت جذب آن را نداریم.

رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو گفت: دولت حدود ۱۷ میلیون دوز واکسن کوواکس ثبت‌نام کرده بود. ایران سهمیه کواکس را سریع‌تر می‌توانست خریداری کند اما دولت نتوانست پول انتقال دهد و نتوانست واکسن کواکس را وارد کند.

اما واکسیناسیون کل جمعیت به چه مقدار منابع نیاز دارد؟ به گفته ریاحی ما برای واکسیناسیون کل جمعیت‌ به ۲ میلیارد دلار پول نیاز داریم. اگرچه این رقم بسیار کم است اما دولت فعلا در تنگنای مالی است.

ریاحی ادامه داد: شاید اگر بخش خصوصی از ابتدا برای خرید واکسن کرونا وارد می‌شد، می‌توانست بهتر عمل کند هرچند ما هم مشکل انتقال ارزی داریم. ما با ارز نیمایی برای واردات واکسن اقدام کردیم.

او درباره فروش واکسن کرونا در ناصرخسرو گفت: شرایط نگهداری واکسن کرونا سخت است و در دمای مشخص باید نگهداری شود. این موارد مورد تایید نیست و مشخص نیست آب مقطر است می‌فروشند یا نه.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ماشالا خیلی زرنگ هست بخش خصوصی…..البته بخش خصوصی زیر مجوعه دولت که باهم باشن…..

  • ناشناس

    سلام دوستان این واکسن استرازنگا اصلا نزنید خیلی عوارض داره هیچ ارزونی بی دلیل نیست این خودم دیدم عوارضش