کد مطلب: ۲۰۲۶۴۳

برای نوسازی تجهیزات نفت ۱۰ میلیارد دلار لازم است

برای نوسازی تجهیزات نفت ۱۰ میلیارد دلار لازم است

وزیر نفت نوسازی تجهیزات نفت را نیازمند ۱۰ میلیارد دلار دانست و عنوان کرد: از عمر این تاسیسات بیش از ۶۰ سال می‌گذرد و تاسیسات ما مستهلک شده است. روزانه ۲۰ مورد سوراخ لوله‌های نفت به ما گزارش می‌شود.

بیژن نامدار زنگنه در شورای ادارای گچساران گفت: دولت با یک جمعیت تحصیلکرده جویای کار بالا در کشور مواجه است. ما نمی‌توانیم که به دستگاه‌های مختلف اعلام کنیم که هرکدام ۳ تا ۴ هزار نیرو را استخدام کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی با اشاره به اینکه با استخدام افراد در دولت مشکل حل نخواهد شد، تصریح کرد: باید استخدام نیروها به گونه‌ای انجام شود که مردم گمان نکنند مسئولان وابستگان خود را به کار گرفتند. باید برای استخدام‌ها آگهی و فراخوان زده شود تا مردم بدانند اگر نیرویی به کار گرفته می‌شود شفاف خواهد بود، برای ما تلفیق مردم و ذهنیت آنها بسیار مهم است.

زنگنه با ابراز نگرانی از اینکه یک نفر کسی را ندارد و به همین دلیل همیشه بیرون کار است رنج می‌برم خاطرنشان کرد: باید کمک کرد تا با سرمایه‌گذاری برای برطرف شدن بیکاری ایجاد اشتغال کرد.

وزیر نفت با اشاره به اینکه در شهرستان گچساران در حال حاضر ۵ پتروشیمی در دست اجراست، افزود: به غیر از استانهای بوشهر و ماهشهر کهگیلویه و بویراحمد تنها استان در کشور خواهد بودکه دارای ۷ پتروشیمی است. با آغاز به کار پتروشیمی‌های کهگیلویه و بویراحمد برای افراد زیادی اشتغالزایی ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هر چه پول از نفت به دست می‌آید نه به ما تعلق می‌گیرد و نه به مناطق نفتخیز اختصاص داده می‌شود، عنوان کرد: در همین راستا با همفکری همکاران طرح اختصاص ۳ تا ۴ درصدی از فروش نفت را به مناطقی که در آنها پروژه‌های نفتی اجرا می‌شود را ارائه کردیم که خوشبختانه دولت و رئیس جمهوری نیز با این طرح موافقت کردند.

زنگنه با تاکید بر این موضوع که اگر بتوانیم ۱۰ میلیارد دلار کار ایجاد کنیم هم برای کارگروه مهندسین اشتغال ایجاد خواهد شد و هم کارخانجات راه‌اندازی می‌شوند، گفت: در این صورت دیگر لازم نیست تا آنها به درون دولت بروند.

وی در ادامه به اجرای یک طرح گاز رسانی با اعتبار ۴ میلیارد دلاربالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان اشاره کرد و گفت: در اجرای این پروژه به هیچ عنوان از بودجه دولت استفاده نشد، بلکه با مجوز مجلس از محل فروش صرفه‌جویی سوخت و صادرات آن این پروژه اجرا شده است.

وزیر نفت گازرسانی به بالای ۱۰ هزار روستا را مورد توجه قرار داد و گفت: برای این اقدام بزرگ تمام تجهیزاتی که نیاز بود در ایران ساخته شده که این خود گام بزرگی در اشتغالزایی بوده است.

زنگنه همچنین به محدود بودن منابع بودجه عمومی دولت که خارج از اراده بوده اشاره کرد و گفت: منابع دولت کفاف انجام سرمایه‌گذاری را نمی‌دهد و باید برای اجرای طرح‌ها بخشی از آورده سرمایه گذار، اوراق خارجی و آورده ما استفاده کرد. باید به دنبال روش‌هایی بود تا بدون پول دولت و وام با اجرای روش‌های نوین دیگر طرح‌ها را اجرا کنیم.

زنگنه عنوان کرد: گچساران دارای پتانسیل بالایی در توسعه نفت بوده و در حال حاضر نیز یک طرح ۵ میلیارد دلاری را تصویب خواهیم که چندین میادین این بام نفتی ایران در این طرح عظیم قرار خواهند گرفت. همچنین گچساران علاوه بر نفت در آینده نزدیک به یکی از قطب‌های مهم پتروشیمی تبدیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه در مراحل پایان کار طرحی امید بخش برای قراردادهای موقت هستیم که از اول اردیبهشت سال ۱۳۹۷ انجام شود، گفت: این اقدام یک عمل بسیار سنجیده و یک کار درست برای این نیروها خواهد بود.

وزیر نفت ادامه داد: ما در صنعت نفت در وضعیتی هستیم که نیاز به کمک داریم، زیرا این صنعت دارای مشکلات بسیاری است که می‌توان با همیاری آنها را مرتفع کرد. اگر نفت صدمه و یا لطمه‌ای ببیند صنعت کشور لطمه خواهد دید.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.