کد مطلب: ۱۶۶۷۶۵

برداشت بیش از چهار میلیون بشکه نفت از میدان آذر

برداشت بیش از چهار میلیون بشکه نفت از میدان آذر

میزان برداشت از میدان نفتی آذر که یکی از سخت‌ترین میدان‌های نفتی خاورمیانه محسوب می‌شود و نفت درجای آن دو میلیارد و ۵۰۰ هزار بشکه تخمین زده شده است تاکنون چهار میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه بوده است؛ افزایش تولید این میدان تاکنون ۳۵ هزار بشکه بوده و قرار است میزان برداشت از آن در فاز دوم توسعه به ۱۰۰ هزار بشکه در روز برسد.

میزان نفت درجای میدان نفتی آذر ۲.۴ میلیارد بشکه، ضریب برداشت ۱۶ درصد، تعداد چاه‌های حفرشده تاکنون ۹ حلقه و تعداد چاه در حال حفاری چهار حلقه است. تولید روزانه از این میدان در فاز یک، ۶۵ هزار بشکه نفت خام در روز و تولید زودهنگام روزانه ۳۵ هزار بشکه نفت خام است. مجموع چاه‌های مورد هدف این پهنا ۱۹ حلقه و سرمایه‌گذاری اولیه ۱۵۶۰ میلیون یورو است. سهم ایرانی طبق قرارداد ۵۱ درصد و طرف قرارداد شرکت توسعه سروک آذر است. تولید از میدان آذر در سال ۱۳۹۷ روزانه ۶۵ هزار بشکه و چشم‌انداز تولید از این میدان ۱۰۰ هزار بشکه در روز تخمین زده شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، تاکنون چهار میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه نفت از میدان آذر برداشت شده است و در حال حاضر افزایش تولید این میدان به ۳۵ هزار بشکه در روز رسیده است. میدان آذر یکی از سخت‌ترین میدان‌های نفتی خاورمیانه از نظر ساختار زمین‌شناسی است. برداشت از میدان نفتی آذر اسفند سال گذشته با ظرفیت ۱۵ هزار بشکه آغاز شد و اردیبهشت سال جاری برداشت از این میدان به ۳۰ هزار بشکه در روز رسید و در حال حاضر روزانه ۳۵ هزار بشکه نفت از میدان آذر تولید می‌شود. نفت درجای این میدان هم‌اکنون دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون بشکه است و با مطالعات انجام شده این میزان به ۴ میلیارد بشکه نفت رسیده است.

تولید از میدان آذر در فاز دوم به ۱۰۰ هزار بشکه می‌رسد و قرار است برداشت نفت از این میدان در فاز نخست به ۶۵ هزار بشکه برسد. در حال حاضر مذاکره با شرکت‌های بین‌المللی در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی برای توسعه فاز دوم این میدان در حال انجام است. انتظار می‌رود با توسعه این میدان در فاز دوم در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی، برداشت نفت از این میدان به ۱۰۰ هزار بشکه در روز برسد. با توجه به سخت بودن ساختار زمین‌شناسی میدان نفتی آذر بالا بودن میانگین زمان حفاری چاه‌ها در این میدان در مقایسه با میدان‌هایی مانند آزادگان از جمله ریسک‌های تولید در میدان آذر است. ضمن اینکه تحریم‌های بین‌المللی سبب شد کالاهای مورد نیاز برای توسعه این میدان به موقع تامین نشود.

بر اساس این گزارش، میدان آذر یکی از میدان‌های مشترک با عراق است که در بلوک اناران در دماغه کوه‌های زاگرس و در امتداد مرز ایران و عراق (در جنوب غربی ایلام) میان ۲ شهر مهران و دهلران واقع شده است.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.