کد مطلب: ۳۷۴۴۹۹

عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفتگو با تجارت‌نیوز مطرح کرد:

برنامه دولت در رابطه با کاهش قیمت خودرو

برنامه دولت در رابطه با کاهش قیمت خودرو

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: امروز رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در کمیسیون صنایع مجلس حاضر خواهد شد و در خصوص دلایل گرانی خودرو و برنامه دولت در رابطه با کاهش قیمت خودرو در بازار به نمایندگان ملت توضیح خواهد داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در حال حاضر 150 هزار خودرو ناقص به ارزش بیش از 10 هزار میلیارد تومان در پارکینگ خودروسازان دپو شده است که به گفته کارشناسان بازار خودرو، کمبود قطعه باعث دپوی این تعداد خودرو در انبار خودروسازان شده است و به همین جهت مردم نمی‌توانند به موقع خودروهای ثبت نام شده خود را از خودروسازان تحویل بگیرند.

به گفته فعالان بازار خودرو، یکی از دلایل کمبود قطعات خودرو این است که قطعه‌سازان می‌گویند تا زمانی که خودروسازان بدهی خود را با ما تسویه نکنند، اقدام به عرضه محصولات برای تکمیل خودروها نخواهیم کرد که دبیر انجمن قطعه‌سازان بدهی واقعی خودروسازان به تولیدکنندگان قطعه را ۲۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرده است.

دومین دلیل کمبود قطعات در بازرار دپوی کانتینر قطعات خودرو در گمرک است. سال گذشته ۱۰ هزار کانتینر قطعات خودرو در گمرکات کشور دپو بود که از این تعداد سه هزار کانتینر مربوط به خودروسازان بوده که دو هزار کانتینر قطعات خودرو ترخیص شد که هزار کانتینر دیگر هنوز ترخیص نشده است. همچنین هفت هزار کانتینر برای بخش لوازم یدکی بازار است که بخش زیادی از این قطعات همچنان در گمرک دپو است.

سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا با وجود اینکه دولت چهار هزار میلیارد تومان به قطعه‌سازان بابت بدهی خودروسازان پرداخت کرده است، هنوز مشکل کمبود قطعات خودرو در بازار حل نشده است؟

محمدرضا منصوری، عضو کمیسیون عصنایع و معادن مجلس در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: یکی از اشتباهات خودروسازان این است که با عملکرد خود باعث شدند برخی قطعه‌سازان در کشور انحصاری شوند که این قطعه‌سازان ساز و کار خاص به خود را دارند، به طوری که این قطعه‌سازان برخی قطعات کلیدی خودرو را تولید می‌کنند که ممکن است در یک بازه زمانی این قطعات کلیدی را تامین نکنند.

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: منظور از انحصاری بودن قطعه‌سازان این است که خودروسازان تنها با یک یا دو شرکت قطعه‌سازی کار می‌کنند به همین جهت باید با چند شرکت قطعه‌سازی فعالیت داشته باشند که اگر یک شرکت نتوانست قطعه کلیدی موردنیاز را تامین کند دیکر شرکت‌ها نیز بتوانند قطعه مورد نظر را تامین کنند.

منصوری ادامه داد: خودروسازان باید بررسی کنند که چه نوع و تعداد قطعات خودرویی را تنها از یک یا دو شرکت تامین می‌کنند تا اصلاحات مورد نیاز هر چه سریعتر انجام شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: همچنین شرایط تحریم باعث شده که واردات قطعات خودرو با مشکل مواجه شود، اما با گذشت زمان قطعات مورد نیاز این 150 هزارخودروی موجود در انبار خودروسازان تامین خواهد شد و این تعداد خودرو وارد بازار می‌شوند.

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال کاهش قیمت خودرو در بازار وجود دارد؟ تصریح کرد: بستگی به نحوه مدیریت بازار دارد، به طوری که اگر مردم از بازار خرید نکنند یعنی تقاضای خرید خودرو از بازار را کاهش دهند و تنها خودرو ثبت نامی خریداری کنند بدون شک قیمت خودرو در بازار کاهش پیدا خواهد کرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: امروز رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در کمیسیون صنایع مجلس حاضر خواهد شد و در خصوص دلایل گرانی خودرو و برنامه دولت در رابطه با کاهش قیمت خودرو در بازار به نمایندگان ملت توضیح خواهد داد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • نقی زاده

    بعلت همکاری عده ای […] با تحریم کنندگان ایران وضع بازار خودرو بهم ریخته شده است.

  • ناشناس

    باسلام وخسته نباشید. تنهاراه برای کاهش قیمت خودرو ورودخودروهای خارجی به داخل کشوربدون دریافت عوارض میباشد.دراینصورت اتوماتیک وار هم قیمت خودرو افت میکند وهم خودروسازان داخلی بفکرتولیدخودروهای باکیفیت تروبروزترمیباشند.(تولیدکمتر=کیفیت بهتر)

  • علی.

    خودروهای سایپاوایران خودروغیرازالودگی هوا
    چیزی عا ید مردم نگرده الودگی هوامردم بیچاره راهی بیمارستان کرده اگرتصادفشون حساب
    کنی چیز ی جزبد بختی نصیب مردم نکرده معسولین هم خوشحالن