کد مطلب: ۱۷۹۹۹۳

بهترین کشورها برای کسب و‌ کار

بهترین کشورها برای کسب و‌ کار

نشریه فوربس طبق روال هر ساله خود، فهرست جدیدی از بهترین و بدترین کشورها در کسب‌و‌کار سال ۲۰۱۸ را منتشر کرده است.

این رتبه‌بندی که دوازدهمین فهرست از این دست است، میزان سهولت جذب سرمایه در اقتصادها برای انجام کسب و کار در کشورها را مورد بررسی قرار داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بر این اساس، انگلستان در رتبه‌بندی امسال توانسته است رتبه نخست را به خود اختصاص دهد.

این در شرایطی است که در رفراندوم سال گذشته خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا موسوم به برگزیت طرفداران خروج از این اتحادیه با اختلاف کمی پیروز شدند و از آن پس تحلیل‌های بسیاری از آن حکایت داشتند که اقتصاد انگلستان دچار فروپاشی خواهد شد. با وجود این، آمارهای اقتصادی انگلیس در سال گذشته حکایت دیگری داشتند و رشد اقتصادی خوبی را نشان دادند.

چاد با رتبه ۱۵۳ در آخرین جایگاه در فهرست جدید فوربس قرار گرفته است. ۱۰ رتبه برتر این فهرست و جایگاه ایران در رتبه‌بندی امسال را مورد بررسی قرار داده شده است:

۱- انگلستان: این نخستین‌بار است که انگلستان در رتبه‌بندی بهترین کشورها برای کسب و کار در جایگاه نخست قرار گرفته است. سال گذشته نام این کشور در جایگاه پنجم فهرست فوربس قرار گرفته بود.

با وجود آنکه یک روز پس از اعلان نتیجه غیرمنتظره رفراندوم برگزیت، ارزش پوند در برابر دلار ۹ درصد افت کرد و همچنان در سطح پایینی باقی ماند، اما اقتصاد انگلستان در کل وضعیت خوبی را تجربه کرد. تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۱۶ رشدی ۸/ ۱ درصدی را تجربه کرد، رشدی که کمی کمتر از رشد ۹/ ۱ درصدی آلمان بود.

این رشد اقتصادی انگلیس در سال ۲۰۱۷ نیز همچنان ادامه یافت و نرخ بیکاری به پایین‌ترین سطح طی ۴۲ سال اخیر یعنی ۳/ ۴ درصد رسید. قیمت مسکن در این اقتصاد همچنان در سطح بالایی قرار دارد.

۲- نیوزیلند: این اقتصاد برای سومین سال متوالی در رتبه دوم فهرست بهترین کشورها برای کسب و کار جای گرفته است. این کشور که جزیره‌ای است در جنوب‌غربی اقیانوس آرام، تنها ۵/ ۴ میلیون نفر جمعیت دارد اما اقتصاد آن از رشد خوب ۶/ ۳ درصدی در سال گذشته بهره‌مند شده است.

۳- هلند: این اقتصاد که در رتبه‌بندی سال گذشته جایگاه نهم را به خود اختصاص داده بود توانست با عملکرد خوبی که از خود نشان داد در فهرست امسال در رتبه سوم جای گیرد. رشد اقتصادی هلند در سال گذشته ۲/ ۲ درصد بوده است.

۴- سوئد: سوئد که طی دو سال گذشته رتبه پنجم را در این فهرست به خود اختصاص داده بود، حالا با رشد اقتصادی ۲/ ۳ درصدی و جمعیت ۱۰ میلیون نفری خود توانسته است رتبه چهارم را به‌عنوان بهترین کشور برای انجام کسب و کار در سال ۲۰۱۸ به خود اختصاص دهد.

۵- کانادا: این کشور دارای سومین تولیدناخالص داخلی در میان ۲۰ اقتصاد برتر این فهرست است. سال گذشته تولید ناخالص داخلی آن به ۷۸/ ۱ تریلیون دلار رسید. رتبه کانادا در فهرست سال گذشته بهترین کشورها برای کسب و کار هفتم بود که امسال به پنجم ارتقا یافته است.

۶- هنگ‌کنگ: اقتصاد هنگ‌کنگ در میان ۲۰ اقتصاد برتر این فهرست بالاترین نرخ تورم را دارد. در فهرست پیشین، هنگ‌کنگ در جایگاه یازدهم قرار داشت.

۷- دانمارک: این کشور دارای یک اقتصاد بازاری مدرن است. کشاورزی با فناوری پیشرفته، صنایع خرد و کلان به‌روزرسانی شده، راهکارهای گسترده دولت برای افزایش رفاه اجتماعی، استانداردهای بالای زندگی و وابستگی شدید به تجارت خارجی از ویژگی‌های بارز این اقتصاد شمرده می‌شود.

۸- ایرلند: کشور کوچک ایرلند با جمعیت تنها ۵ میلیون نفر رشد اقتصادی قدرتمند ۱/ ۵ درصدی دارد و طی چند سال گذشته در فهرست بهترین کشورها برای کسب و کار همواره در میان ۱۰ اقتصاد صدرنشین قرار داشته و امسال نیز هشتم شده است.

۹- سنگاپور: اقتصاد سنگاپور به‌شدت توسعه‌یافته و بر پایه بازار آزاد است. این اقتصاد، بازترین اقتصاد جهان لقب گرفته است و میزان فساد در آن بسیار پایین است. این اقتصاد حامی کسب‌و‌کار، مالیات بسیار پایینی برای کسب و کارها در نظر گرفته است.

۱۰- سوئیس: اقتصاد سوئیس یکی از باثبات‌ترین اقتصادهای جهان است. بخش خدمات آن نقش مهمی را در این اقتصاد ایفا می‌کند. این کشور ۲/ ۸ میلیون نفری جایگاه دهم فهرست امسال را به خود اختصاص داده است.

جایگاه ایران

در فهرست «بهترین کشورها برای کسب‌وکار ۲۰۱۸»، ایران در جایگاه صدم قرار گرفته است، این در شرایطی است که در سال گذشته از میان ۱۳۹ کشور، جایگاه ۱۲۷ به ایران اختصاص یافته بود.

به گزارش «فوربس»، گرچه ناکارآمدی و وابستگی به درآمدهای نفتی از ویژگی‌های برجسته اقتصاد ایران است، اما این کشور از بخش‌های صنعتی، کشاورزی و خدماتی قدرتمندی برخوردار است.

مسائلی نظیر تورم بالا، کنترل قیمت‌ها، یارانه‌ها و میلیاردها دلار وام‌های معوق نظام بانکی بر اقتصاد ایران سایه انداخته است. بر اساس آمارهای سال ۲۰۱۶، ایران دارای رشد اقتصادی ۵/ ۱۲ درصد، تورم ۹ درصدی و نرخ بیکاری ۵/ ۱۲ درصدی است.

روش رتبه‌بندی

در تعیین بهترین کشورها برای کسب‌وکار، نشریه «فوربس» ۱۵۳ کشور را بر اساس ۱۵ معیار رتبه‌بندی کرده است. این ۱۵ معیار عبارتند از: حقوق مالکیت، نوآوری، مالیات، تکنولوژی، فساد، زیرساخت‌ها، اندازه بازار، ریسک سیاسی، کیفیت زندگی، نیروی کار، آزادی شخصی، تجاری و پولی، بوروکراسی و حمایت از سرمایه‌گذاران. در این باره هر یک از معیارها در محاسبه رتبه کل وزن یکسانی دارند.

به‌علاوه، تنها کشورهایی در این رتبه‌بندی وارد شده‌اند که حداقل در ۱۱ معیار، داده‌های در دسترس داشته‌اند. «فوربس» برای جمع‌آوری اطلاعات کشورها از گزارش «سهولت کسب‌وکار» بانک جهانی، «شاخص آزادی اقتصادی» بنیاد هریتیج، گزارش «آزادی در جهان» خانه آزادی، «گزارش جهانی رقابت‌پذیری» مجمع جهانی اقتصاد، «شاخص بین‌المللی حق مالکیت» اتحادیه حقوق مالکیت، «شاخص ادراک فساد» سازمان شفافیت و «شاخص توسعه انسانی» سازمان ملل استفاده کرده است.

منبع: اقتصادآنلاین

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.