کد مطلب: ۷۳۵۴۱۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بورس تهران در انتظار لایحه بودجه ۱۴۰۲

بورس تهران در انتظار لایحه بودجه 1402

در روزهای آینده قرار است جزئیات لایحه بودجه سال 1402 منتشر شود. هر ساله لایحه بودجه مسیر کلی بورس در سال آتی را مشخص می‌کند و از این جهت اهمیت بسیار بالایی دارد. در این گزارش به چگونگی تاثیر بندهای مختلف لایحه بودجه بر بورس پرداختیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بودجه مهم‌ترین سند یکساله بالادستی درآمد و هزینه‌های دولت است. طبق روال همیشگی لایحه بودجه، این سند نمادی از سیاست‌های مالی به شکل انبساطی یا انقباضی به‌عنوان یک سیاست‌گذار از سوی دولت مطرح می‌شود.

2 مدل تاثیرگذاری بودجه بر بازار سرمایه

در بودجه آیتم‌هایی وجود دارد که به صورت مستقیم، سریع و قابل توجه بر نمادها و صنایع بورسی تاثیرگذار واقع می‌شوند. از طرف دیگر لایحه بودجه به‌واسطه تعیین متغیرهای اقتصاد کلان به شکل غیر مستقیم بر بورس تهران تاثیر می‌گذارد.

مواردی در بودجه وجود دارند که می‌توانند به شکل مستقیم در بسیاری از صنایع به‌ویژه حوزه کامودیتی‌ها اثرات خود را اعمال کنند؛ به طور مثال نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، قیمت نهاده‌های انرژی یا در حوزه معدن نرخ بهره مالکانه، حقوق دولتی و همچنین نرخ مالیات‌ها تکلیف شده بر تولیدکننده می‌تواند بر حاشیه سود شرکت‌ها اثر مستقیم داشته باشد.

مضاف بر اینکه دولت به طور مستقیم مشتری اصلی برخی شرکت‌های بورسی در صنایع مختلف به شمار می‌رود. در چنین شرایطی میزان پرداختی دولت که درآمد ناخالص شرکت مذکور است از طریق بودجه عمرانی یا طرح‌های تملک سرمایه که در بودجه قید می‌شود، قابل حدس است. گروه‌های سیمانی، حوزه فلزات اساسی و بعضا فلزات آهنی همچنین گروه‌های پیمان‌کاری و ساختمان‌سازی می‌توانند بدین شکل تحت تاثیر بودجه قرار گیرند.

مدل تاثیر غیر مستقیم بودجه بر بورس تهران

لایحه بودجه اما به شمل غیر مستقیم نیز می‌تواند بر بازار سرمایه اثر گذار باشد. میزان فروش اوراق و سهم بازار بدهی که در بودجه مشخص می‌شود، تغییرات نرخ بهره که بازار پول‌ را در شرایطی به‌عنوان یک بازار رقیب مطرح می‌کند؛ نمونه‌هایی از آیتم‌های بودجه هستند که با جهت دادن به جریان نقدینگی بر بورس تاثیرگذار واقع می‌شوند. اگر سیاست‌ها به گونه‌ای اتخاذ شود که سرمایه‌ به سوی بورس هدایت شود، چشم‌انداز مثبتی پیش روی بورس تهران در سال آتی پیش‌بینی می‌شود.

کسری بودجه و میزان برآورد آن می‌تواند بر رشد نقدینگی، تغییرات پایه پولی و از همه مهم‌تر نرخ تورم و تبعا نرخ ارز اثرگذار واقع شود. اینکه در بودجه نرخ تسعیر ارز برای صنایع چه عددی در نظر گرفته شده باشد و با توجه به کسری بودجه تورم می‌تواند در چه حوزه‌هایی حرکت کند، تاثیر ویژه‌ای بر نرخ دلار خواهد داشت. چرا که می‌دانیم مهم‌ترین فاکتورهای تعیین‌کننده نرخ ارز، روند نقدینگی و نرخ تورم است که بخش قابل توجهی از تغییرات نرخ تورم تحت تاثیر میزان کسری بودجه است.

حمایت و سخت‌گیری دولت بر صنایع در بودجه

اینکه دولت قرار است از چه صنایعی حمایت کند و چه صنایعی شانس گرفتن بودجه اختصاصی در سال آینده دارند با انتشار جزئیات لایحه بودجه قابل پیش‌بینی است. همچنین در طرف مقابل حوزه‌هایی که در زمره سیاست‌های سخت‌‌گیرانه نظیر تعرفه‌ها در حوزه واردات قرار می‌گیرند نیز در لایحه بودجه مشخص خواهند شد.

برای مطالعه خبرها و تحلیل‌های بیشتر به صفحه بورس تجارت‌نیوز مراجعه کنید.

برای مطالعه خبرها و تحلیل‌های بیشتر به صفحه بورس تجارت‌نیوز مراجعه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.