کد مطلب: ۲۳۵۱۷۴

تاثیر نوسانات اخیر ارز بر ایفای تعهدات بیمه‌ها

تاثیر نوسانات اخیر ارز بر ایفای تعهدات بیمه‌ها

یکی از بخش‌های اقتصاد ایران که با توجه به تعهدات طولانی مدت ممکن است از نوسانات ارزی آسیب ببیند، صنعت بیمه است. در این زمینه ولی مدیرعاملان بیمه‌های کشور معتقدند به چند دلیل از جمله پایین بودن تعداد بیمه‌نامه‌های ارزی، صنعت بیمه از نوسانات ارز آسیب چندانی نخواهد دید.

پس از نوسانات اخیر ارز گر چه در نهایت دولت توانست ارز را در عدد ۴۲۰۰ تومان که آن را نرخ تعادلی تشخیص داده بود تثبیت کند، ولی به هر حال نگرانی‌هایی در بین بسیاری از فعالان اقتصادی پیش آمد که این نرخ در همین حدود تثبیت خواهد شد یا خیر؟ و در عین حال این سوال نیز مطرح بود که بخش‌هایی از اقتصاد که موظف به ایفای تعهدات ارزی هستند، چگونه این مسئله را ساماندهی خواهند کرد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، یکی از بخش‌های اقتصاد ایران که با توجه به تعهدات طولانی مدت ممکن است از نوسانات ارزی آسیب ببیند، صنعت بیمه است. این موضوع به ویژه در بحث بیمه‌نامه‌های ارزی مورد توجه است. از این منظر که بیمه‌نامه‌ها در زمان صدور توسط صنعت بیمه با نرخ کمتری صادر شده و طبعا حق بیمه‌ها با نرخ کمتری پرداخت می‌شود، ولی در آینده که بیمه‌گر باید تعهدات خود را ایفا کند قیمت ارز رشد کرده و هزینه‌ی سنگین‌تری بر صنعت بیمه‌ی کشور تحمیل خواهد شد.

با این حال باید دید چند درصد از بیمه‌نامه‌های کشور ارزی هستند؟

طبق آنچه اعلام شده است. تعداد بیمه‌نامه‌های ارزی چندان بالا نیست که نوسانات ارز صنعت بیمه را دچار مشکل کند. حسین کریم خان زند، مدیرعامل بیمه نوین می گوید در حدود سه یا چهار درصد بیمه‌نامه‌ها ارزی هستند. بنابراین تعداد بیمه نامه‌های ارزی انقدر نیست که نگرانی جدی بابت تعهدات ارزی ایجاد شود.

همچنین برآوردها و تجربیات گذشته نشان می‌دهد که صنعت بیمه تاکنون کمتر پیش آمده که با مشکل کمبود ارز روبه‌رو شود و طبق آنچه رسول تاجدار، مدیرعامل بیمه البرز می‌گوید در سال‌های گذشته ممکن است صنعت بیمه با مازاد ارز روبه‌رو باشد، ولی کمبود ارز هرگز مشکل جدی برای آن نبوده است.

تمهیداتی که بیمه‌ها برای نوسانات ازر اندیشیدند

برخی شرکت‌های بیمه که بیمه‌نامه‌ای ارزی صادر کردند، موضوع مصونیت از نوسانات ارزی را از طریق صدور بیمه‌نامه در شرایط صدور بیمه‌نامه کنترل کرده‌اند. مثلا وقتی بیمه‌نامه صادر می‌شود، اگر بیمه‌نامه ارزی باشد، معادل آن ارز دریافت شده و چون قانون اعداد بزرگ وجود دارد، شرکت بیمه برای تعداد بیشتری مشتری بیمه‌نامه ارزی صادر کرده و از آن ارز گرفته است.

تاجدار در این زمینه این را هم اضافه می‌کند، که ما ارز دریافت شده را سپرده‌ می‌کنیم و از آن به عنوان داد و ستد استفاده نمی‌کنیم و آن را برای ایفای تعهدات خود نگه می‌داریم و در مقابل شاید به تعداد معدودی مشتری خسارت پرداخت می‌کنیم و به این ترتیب هیچ وقت با کمبود منابع ارزی روبرو نمی‌شویم.

برخی شرکت‌های بیمه هم هستند که در موضوع ارز ریسک اوپن نپذیرفته و نرخ را در ابتدای صدور بیمه‌نامه می‌بندند. مثلا تاکید می‌شود که شرکت بیمه معادل ریالی ۴۱۰۰ تومان ارز پرداخت خواهد کرد و به این ترتیب تلاش می‌کند از نوسانات ارز در امان بماند.

گرچه طبق آنچه مدیران عامل بیمه‌ها اظهار کردند پیش‌بینی نمی‌شود با نوسانات نرخ ارز، صنعت بیمه در ایفای تعهداتش دچار مشکل شود، ولی به هر حال نمی‌توان گفت که صنعت بیمه به ‌طور کلی از نوسانات ارزی اخیر آسیب می‌بیند.

در این زمینه، خلیل حسن‌زاده - مدیرعامل بیمه خاورمیانه - این نکته را مطرح کرد که درست است که صنعت بیمه در پرداخت تعهدات دچار مشکل نمی‌شود ولی به هر حال وقتی ارزش پول ملی تضعیف می‌شود هر یک ریالی که می‌خواهید در آینده بگیرید ارزش خود را از دست می‌دهد و این برای صنعت بیمه بد است.

او ادامه داد: در نظر بگیرید پولی که قبلا واگذار شده ارزش خود را از دست می‌دهد و در این خصوص نیز سیاست‌ها بصورت کلان اعمال می‌شود. بنابراین برای بیمه‌ها در سطح خرد کاری نمی‌شود کرد و تدبیری هم از دست بیمه‌ها بر نمی‌آید. این موضوع به ویژه در بخش بیمه‌های زندگی قابل توجه است.

حسن‌زاده گفت: در نظر بگیرید که شما پولی به شرکت‌های بیمه داده‌اید تا شرکت بیمه با توجه به وضعیت سرمایه‌گذاری در کشور و نرخ بازده سرمایه‌گذاری در ایران بتواند سرمایه‌گذاری کند، عایدی ایجاد شود تا سهم اندک خود را برداشته و سهم مردم را بدهد. بی ارزش شدن پول ملی در این پروسه قطعا به ضرر صنعت بیمه است.

با این حال مدیران صنعت بیمه می‌گویند علی‌رغم نوسانات اخیر ارز، به روند گذشته به ایفای تعهدات خود پایبند هستند.

در این زمینه محسن پورکیانی، مدیرعامل بیمه دولتی ایران که جزو شرکت‌هایی است که بیشترین بیمه‌نامه‌های ارزی را نسبت به کل بیمه‌های کشور صادر کرده چنین توضیح می‌دهد: به نظر نمی‌رسد که شرکت‌های بیمه در ایفای تعهدات ارزی خود دچار مشکل شوند. در بیمه‌ ایران ما هر بیمه‌ای که ارزی فروخته باشیم به صورت ارزی هم تعهدات آن را پرداخت می‌کنیم.

وی ادامه داده است: ما همیشه سعی کرده‌ایم در رسیدگی به موقع به خسارت‌ها سرآمد باشیم. در طی این سال‌ها هم هیچ‌گاه هیچ خسارتی را با تاخیر پرداخت نکردیم. این رفتار، علی‌رغم فشارهای مالی بوده که به ما تحمیل شده است.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.