کد مطلب: ۵۴۹۶۱۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ماجرای دستگیری یک خودروساز/ تاخیر ۴ ساله تحویل خودروهای پیش‌فروش

ماجرای دستگیری یک خودروساز/ تاخیر ۴ ساله تحویل خودروهای پیش‌فروش

تحریم، تولید بیشتر از ۱۵ مدل خودرو را در ایران متوقف کرده است و با گذشت نزدیک به ۴ سال از برگشت تحریم‌ها همچنان مشتریانی وجود دارند که نه تنها خودروی ثبت‌نامی خود را دریافت نکرده‌اند که حالا با جهش قیمت‌ها ارزش پول‌شان دیگر کفاف خرید ارزان‌ترین مدل‌های خودرو در بازار ایران را نمی‌دهد. از آن سمت برخی تولیدکنندگان هم با تجمع اعتراضی این دسته مشتریان پشت میله‌های زندان هستند و کارخانه‌شان تقریبا خوابیده است!

به گزارش تجارت‌نیوز سال ۹۶ به حدود ۶ هزار نفر خودروی مونتاژی چینی پیش‌فروش کردند. سالی که ناگهان دونالد ترامپ، رییس جمهوری سابق امریکا جلوی دوربین‌های تلویزیونی برجام را پاره کرد و آنها تا آن زمان فقط توانستند نزدیک دو هزار و ۲۰۰ خودرو را تولید کنند و به مشتریان تحویل دهند.

چین اما با شروع تحریم تحویل قطعات خودرو به ایران را ممنوع کرد و خودروساز توانست ۱۶۰۰ نفر از مشتریان را منصرف کند و پول آنها را پس بدهد. در این میان بیشتر از دو هزار نفر که معتقد بودند با جهش قیمت‌ها ارزش پول‌شان از دست رفته است، راضی به انصراف نشدند و شرکت توانست حدود نیمی از آنها را به خرید خودروی جایگزین راضی کند.

جمعیتی حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ نفر از مشتریان به هیچ صراطی مستقیم نشدند و تجمعات اعتراضی راه انداختند و به قوه قضاییه شرکت کردند. خودروساز بار اول به دادگاه رفت و تبرئه شد اما تجمعات ادامه‌دار شد و خودروساز را بار دیگر به دادگاه کشید و این بار تمام مدیران کارخانه بازداشت شدند و خط تولید تقریبا خوابید!

این ماجرای یکی از خودروسازان است که از پشت میله‌های زندان اوین برای تجارت‌نیوز روایت می‌شود. وکیل پرونده می‌گوید که بازنده تحریم مصرف‌کننده و تولیدکننده بوده‌اند و مدیرعامل کارخانه می‌گوید که دادگاه می‌خواهد در ازای مطالبات این ۸۰۰ تا ۹۰۰ نفر، کارخانه‌ای با گران‌ترین تجهیزات و خط تولید را از دست مدیرانش گرفته و به ایران‌خودرو تحویل دهد تا ایران‌خودرو مشتریان را راضی کند!

سهیل معمارباشی، مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صمت درباره این ماجرا به تجارت‌نیوز توضیح می‌دهد که تعدادی از این تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان خودرو با برگشت تحریم دچار این مشکلات شده‌اند اما تعداد شاکیان این پرونده‌ها رو به کاهش است.

او با اشاره به اینکه برخی از شرکت‌های فروشنده خودرو کلاهبردار بوده‌اند یا اینکه ریسک بالای پیش‌فروش خودرو در شرایط تحریم را پذیرفته‌اند، توضیح می‌دهد که رسیدگی به این پرونده‌ها زمان‌بر است و وزارت صمت با همراهی ایدرو به دنبال راهکاری است که گره‌‌های حقوقی پرونده‌ تولیدکنندگان را رفع کرده و دوباره آنها را به چرخه تولید برگرداند.

مطالعه گزارش عرضه پنج محصول در طرح فروش فوق‌العاده محصولات سایپا پیشنهاد می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • رضا

    سلام چرا فقط چسبیدین به شرکت خصوصی چرا از پارس خودرو نمی نویسید که چهارسال هست پول مشتریانی مثل من را گرفته برای تحویل ساندرو بی ارزش ولی هنوز ماشزین را نداده ومدیرانش با گردن کلفتی به جای زندان پشت میزشان هستند چون شرکت دولتی هست وخوردن پول مردم حق دولت