کد مطلب: ۶۷۸۶۰۲

افزایش مبتلایان تب کریمه کنگو در ایران/ در خرید دام قربانی دقت کنید

افزایش مبتلایان تب کریمه کنگو در ایران/ در خرید دام قربانی دقت کنید

رییس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت گفت: آمار مبتلایان به تب کریمه کنگو به ۵۱ نفر رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رییس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت با اشاره به افزایش آمار مبتلایان به تب کریمه کنگو به ۵۱ نفر، در عین حال بر ذبح بهداشتی دام برای جلوگیری از بروز هرگونه بیماری تاکید کرد.

دکتر بهزاد امیری در گفت ‌وگو با ایسنا ، در آستانه فرا رسیدن عید سعید قربان، به منظور پیشگیری از بروز و شیوع بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان، بر ضرورت رعایت توصیه‌های بهداشتی تاکید کرد و گفت: مردم باید از خرید دام زنده و یا گوشت‌هایی که خارج از نظارت شبکه سازمان دامپزشکی ذبخ و عرضه می‌شوند، خودداری کنند.

وی با اشاره به اینکه همه کسانی که قصد ذبح دام دارند باید دام زنده را از میادین عرضه مجاز دام که تحت نظر سازمان دامپزشکی است خریداری کنند، تصریح کرد: از طرفی ذبح دام باید صرفا در کشتارگاه‌های تحت نظارت ادارات کل دامپزشکی انجام شود و به هیچ عنوان دام را در منازل و معابر عمومی ذبح نکنند؛ زیرا این موضوع می‌تواند زمینه‌ گسترش بیماری‌های خطرناک باشد.

او تاکید کرد: افرادی که به ذبح دام مشغول هستند، باید از وسایل محافظت کننده مانند دستکش، چکمه و لباس مناسب استفاده کنند و ابزارشان را بعد از ذبح، ضدعفونی کنند. همچنین خونابه‌ها نیز باید به طریق بهداشتی دفع شود.

امیری با تاکید بر اینکه گوشت تازه ذبح شده به هیچ عنوان نباید به سرعت به مصرف برسد، بیان کرد: گوشت دام ذبح شده، قبل از مصرف باید به مدت حداقل ۲۴ ساعت در دمای ۴درجه سانتی‌گراد در یخچال قرار داده شود. این اقدام به آن جهت است که پدیده جمود نعشی منجر به افزایش PH گوشت شود که این فرایند باعث می‌شود، چنانچه ویروسی در گوشت وجود داشته باشد، از بین برود. البته تاکید می‌کنیم، جگر و سایر امعاء و احشاء دام، پس از ۴۸ ساعت نگهداری در دمای چهار درجه سانتی‌گراد، مصرف شوند.

وی با تاکید بر اینکه به هیچ وجه دامی را که دارای علائم بیماری و ناخوشی است، نباید ذبح و مصرف شود، بیان کرد: از آنجایی که در فصل فعالیت کنه‌ها هستیم، بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو موضوعی جدی است؛ این بیماری یک بیماری ویروسی است که از طریق گزش کنه به دام انتقال می‌یابد و اگر در طی زمانی که دام به ویروس آلوده است، دام توسط فردی بدون رعایت مسائل بهداشتی و وسایل محافظتی ذبح شود امکان انتقال ترشحات آلوده به ویروس از بدن دام به انسان وجود خواهد داشت و باعث بیماری می‌شود.

او در عین حال به آمار افزایشی تب کریمه کنگو در کشور طی سال جاری اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون ۵۱ بیمار مبتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو شناسایی شدند که متاسفانه سه بیمار جان خود را از دست دادند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.