کد مطلب: ۵۴۱۶۰۰

وضعیت تجارت ایران در سال ۹۹ با ۱+۴ و آمریکا چگونه بود؟

وضعیت تجارت ایران در سال ۹۹ با ۱+۴ و آمریکا چگونه بود؟

در سال ۹۹ بیش از ۳۸.۶میلیون تن کالا به‌ارزش ۲۴میلیارد دلار بین ایران و کشورهای ۱+۴ و آمریکا ردوبدل شد که سهم صادرات کشورمان ۲۸میلیون تن و به‌ارزش ۹میلیارد دلار بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در سال گذشته با صادرات ۲۶ میلیون و ۹۵۶ هزار و ۱۲۳ تن کالا به‌ارزش ۹ میلیارد و ۷۷ میلیون و ۱۲۳ هزار و ۲۳۴ دلار به کشور چین ۹۶درصد وزن و ۹۲درصد ارزش صادرات کالاهای ایرانی به ۱+۴ و آمریکا را به خود اختصاص داده است.

سخنگوی گمرک درخصوص صادرات کالاهای ایرانی به ۱+۴ و آمریکا گفت: در سال ماقبل خروج آمریکا از برجام نیز چین با خرید ۳۵میلیون و ۱۳۱هزار و ۳۴۰تن کالا از ایران به‌ارزش ۹میلیارد و ۱۲میلیون و ۳۶۴هزار و ۴۲۸ دلار اولین شریک کشورمان بوده است که بیش از ۹۸ درصد وزن و ۹۱ درصد ارزش صادرات کشورمان به ۱+۵ را به خود اختصاص داده بود و این تصور که خروج آمریکا از برجام موجب شده است سهم کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و آلمان از تجارت کشورمان به‌نفع چین و روسیه تغییر کند بر اساس آمارها چندان درست نیست بلکه صادرات کشورمان به چین در سال گذشته نسبت به سال ۹۶ حدود هشت میلیون تن کاهش پیدا کرده ولی از لحاظ ارزش ۵۰ میلیون دلار افزایش داشته است.

لطیفی در خصوص صادرات کشورمان به سایر کشورهای برجام توضیح داد: روسیه با یک‌میلیون و ۵۱هزار و ۷۱ تن به‌ارزش ۵۰۴میلیون و ۵۷۵هزار و ۶۲۴ دلار مقصد بعدی کالاهای ایرانی با سهم ۳٫۷درصدی وزن و ۵٫۱درصدی ارزش صادرات کالاهای ایرانی به ۱+۴ و آمریکا بوده است که نسبت به سال ۹۶ رشد ۱۰۰درصدی در وزن و ۷۲٫۵درصدی در ارزش را تجربه کرده است.

گفتنی است، صادرات به فرانسه در سال گذشته نیز دوهزار و ۹۱۱ تن به‌ارزش هشت‌میلیون و ۷۶۱هزار و ۴۰۸ دلار، به انگلیس هفت‌هزار و ۲۹۳ تن به‌ارزش ۱۳میلیون و ۲۸هزار و ۲۷۷ دلار، به آلمان ۳۹هزار و ۱۹۷ تن به‌ارزش ۲۳۳میلیون و ۶۳هزار و ۴۰۴ دلار بوده است که صادراتمان به این کشورها نسبت به سال ۹۶ به‌ترتیب با کاهش ۳۰میلیون دلاری به فرانسه، ۳۶میلیون دلاری به انگلیس، ۱۲۷میلیون دلاری به آلمان همراه بوده است.

آمریکا در سال ۹۶ و در سال پیش از خروج از برجام سه‌هزار و ۵۵۴ تن کالا به‌ارزش ۱۳۲میلیون و ۳۱۸هزار و ۴۱۵ دلار از ایران خریداری کرده بود که در سال ۹۹ این میزان به ۶۶ تن به‌ارزش ۱۳۶هزار و ۵۳۹ دلار رسید.

در سال ۹۹ بیش از ۱۰میلیون و ۵۴۵هزار تن کالا به‌ارزش ۱۴میلیارد و ۱۶۱میلیون و ۷۵۴هزار و ۸۶۱ دلار از این ۶ کشور واردات داشتیم که به‌دلیل هدفمند شدن واردات و سوق آن به کالاهای اساسی و نهاده‌های تولید و ممنوعیت واردات کالاهای لوکس با وجود افزایش ۱٫۱میلیون تنی (رشد ۱۲درصدی) واردات از کشورهای ۱+۵ نسبت به سال ۹۶، شاهد کاهش ۲۹درصدی ارزش واردات از این کشورها هستیم.

چین با سه‌میلیون و ۵۶۱هزار تن به‌ارزش ۹میلیارد و ۸۴۳ میلیون دلار با سهم ۳۳٫۷ درصد، آلمان با یک‌میلیون و ۲۵۷ هزار تن به‌ارزش یک‌میلیارد و ۸۵۱میلیون دلار و سهم ۱۳ درصد، روسیه با دومیلیون و ۹۳۳هزار تن به‌ارزش یک‌میلیارد و ۷۰میلیون دلار و سهم ۷٫۵ درصد و انگلیس با دومیلیون و ۷۶۴ هزار تن به‌ارزش یک‌میلیارد و ۳۳ میلیون دلار و سهم ۷٫۳ درصد و فرانسه با ۱۲ هزار و ۳۹۰ تن به‌ارزش ۲۸۴ میلیون و ۲۸۲ هزار دلار و سهم دو درصد، به‌ترتیب شرکای طرف معامله کشورمان برای واردات از ۱+۴ بودند و نهایتاً آمریکا با ۱۵هزار و ۹۴۵ تن به‌ارزش ۷۹میلیون و ۹۱۸هزار دلار و سهم نیم‌درصدی کمترین میزان صادرات به ایران را داشته است.

سخنگوی گمرک در خصوص تغییرات واردات ایران از کشورهای ۱+۵ در سال ۹۶ و ۹۹ توضیح داد: در سال ۹۹ نسبت به ۹۶ یک‌میلیون و ۲۴۷ هزار و ۳۴۱ تن به‌ارزش سه‌میلیارد و ۳۹۳ میلیون دلار کالای کمتر از چین خریداری شده است و کاهشی ۲۶ درصدی در وزن و ارزش واردات داشته است. روسیه با فروش یک‌میلیون و ۵۶۹هزار و ۲۵۴ تن کالای بیشتر نسبت به سال ۹۶، ۳۴۲میلیون و ۴۲۷هزار دلار رشد در معامله داشته است که جمعاً رشد ۱۱۵درصدی در وزن و ۴۷درصدی در ارزش صادرات به ایران داشته است.

فرانسه کاهش ۹۱ درصدی در وزن و ۸۴ درصدی در ارزش فروش کالای خود به ایران در سال ۹۹ نسبت به ۹۶ داشته است و انگلیس نیز کاهش ۱۰ درصدی در وزن و کاهش هفت‌درصدی در ارزش فروش کالاهای خود به ایران داشته است. آلمان با وجود افزایش وزنی ۱۹ درصدی صادرات به ایران، کاهش ۴۰ درصدی در ارزش فروش کالاهایش به ایران را نسبت به سال ۹۶ داشته است (عدم فروش کالاهای لوکس، لوازم خانگی و خودرو به‌دلیل ممنوعیت در ایران) و نهایتاً آمریکا که از برجام خارج شده است، ۲۱٫۵هزار تن کالا و ۹۰میلیون دلار کمتر به ایران کالا فروخته است که ۵۷ درصد در وزن و ۵۳ درصد در ارزش کاهش معامله با ایران در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۶ داشته است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

آخرین اخبار اقتصادی را در کانال تلگرامی تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ایران اجناس با کیفیت رو مثل اقلام خشکبار و برنج و زعفران مرغوب رو صادر میکنه و برای ملت خودش از هند و تایلند برنج های رده پایین میاره آیا این انصافه