خبر مهم:

کد مطلب: ۶۰۳۳۷۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اکنون زمان مناسبی برای عرضه اولیه نیست / دولت فرصت‌سوزی نکند

اکنون زمان مناسبی برای عرضه اولیه نیست / دولت فرصت‌سوزی نکند

ارزش معاملات در بازار سهام بسیار پایین است و روند منفی فرسایشی در بورس ادامه دارد. در این شرایط وعده رئیس سازمان بورس مبنی بر ورود عرضه‌های اولیه جذاب به بازار سهام انتقاد کارشناسان را به دنبال داشت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، حجم معاملات در بازار سهام بسیار پایین است و روند منفی فرسایشی در بورس ادامه دارد. در این شرایط وعده رئیس سازمان بورس مبنی بر ورود عرضه‌های اولیه جذاب به بازار سهام انتقاد کارشناسان را به دنبال داشته است.

مهدی سوری، کارشناس بازار سهام در این خصوص گفت: کلیت عرضه اولیه بسیار خوب است. به شرط آنکه ما بازار را به سمتی ببریم که عرضه اولیه برای سهامدار جذاب باشد. در زمستان ۹۸ بارها گفتم با حجم نقدینگی موجود، بازار نیازمند عرضه اولیه است تا عمق بگیرد و دچار حباب نشود. اگر آن زمان بر شدت عرضه‌های اولیه می‌افزودیم شاهد اتفاقات بد بعدی نبودیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر بازار رمقی ندارد. عرضه اولیه فقط باعث خروج نقدینگی از سهم‌ها می‌شود. برای عرضه اولیه شاخص کل بورس باید حداقل ۳۰۰ هزار واحد رشد کند.

سوری عنوان کرد: عرضه اولیه قبلا برای بازار سهام خبر خوبی بود. چرا که رشد قطعی داشت و باعث ورود کدهای بورسی جدید به بازار می‌شد. اما الان افراد زیادی در بازار سهام هستند که اگر امکانش را داشتند همین الان سرمایه خود را از بورس خارج می‌کردند.

این کارشناس خاطرنشان کرد: اگر عرضه اولیه را به عنوان راهی برای تامین مالی در نظر بگیریم، وقتی شرکت‌ها را با قیمت پایین عرضه می‌کنیم تا عرضه اولیه را جذاب کنیم در واقع به ماهیت عرضه اولیه لطمه زده‌ایم.

وی عنوان کرد: اگر سازمان بورس جلوی ورود عرضه‌های اولیه در شرایط کنونی را نگیرد این موضوع که همیشه برای بازار سهام مفید بود در آینده که بازار رشد کند شکست می‌خورد و ذهنیت مثبت نسبت به آن از بین می‌رود.

مشکل زمان و نحوه عرضه اولیه است

پیام الیاس‌کردی، کارشناس بازار سهام گفت: مسئله عرضه اولیه برای تمام بازارهای دنیا از جمله بورس ما بسیار مهم است و به نظر نمی‌رسد فعالان و کارشناسان بازار سهام با ماهیت عرضه اولیه مخالف باشند.

وی ادامه داد: کارشناسان بازار سرمایه به نوع و زمان عرضه‌های اولیه انتقاد دارند. در گذشته ما می‌توانستیم با عرضه اولیه، مردم را نسبت به حضور در بازار سهام ترغیب کنیم. هر عرضه اولیه که وارد بورس می‌شد بسیار موفق بود.

الیاس‌کردی ادامه داد: در این بین دو اتفاق مهم افتاد. یک اینکه عرضه اولیه از مردم به سمت صندوق‌ها رفت و یا در خیلی از عرضه‌های اولیه قیمت‌گذاری‌ها زیاد بود و مردم ترجیح دادند شرکت نکنند.

این کارشناس بازار سهام افزود: موضوع بعدی زمان عرضه اولیه است. خود آقای عشقی هم بارها گفته که عرضه اولیه را باید زمانی انجام دهیم که بازار کشش داشته باشد. اما از زمانی که بازار ریزش را شروع کرده تا به الان بازار کشش عرضه جدید ندارد و با این وجود این موضوع انجام شده و به بورس و سهامدار آسیب زده است.

وی گفت: زمانی که ارزش معاملات ۲۰ همت بود عرضه اولیه جذاب بود. ولی حالا ارزش معاملات به دو همت رسیده. عرضه اولیه در این شرایط فقط نقدینگی را از بازار جمع می‌کند.

مهمترین اخبار بازار سهام را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    حقوقی ها اجازه رشد بازار رو نمیدند

    • ناشناس

      چرا چرت میگی آخه

  • ناشناس

    من که با گوش کردن به حرف مسئولین و سرمایه گذاری در بورس ایران، کلی ضرر مالی کردم فکر و وقتم هم خراب شد. بعد از یک سال و نیم، به این نتیجه رسیدم بهتره سهمهام رو بفروشم که حداقل دیگه بیش از این اعصاب خردی نکشم و وقتم تلف نشه. اما دیگه حرف هیچ یک از مسئولین رو قبول ندارم. هیچ کدومشون رو. صدا و سیما رو هم به خاطر تبلیغات گسترده پارسال و سکوت الان تحریم میکنم. خداحافظ بورس ایران.

  • ناشناس

    دروغگویان و کسانی که خلف وعده میکنند را اعتمادی نیست

  • ناشناس

    شاید مسلمون باشند، اما بویی از انسانیت نبردند

    • ناشناس

      دمت گرم خیلی به جا وپرمعنی

  • ناشناس

    عرضه اولیه حیات بورس است و باعث گستردگی بازار خواهد شد ضمن این که عرضه اولیه باعث می شود که حجم زیاد نقدینگی به طرف سهام خاصی نرود و باعث حباب در آنها نشود و بازار بیشتر بر مبنای عملکرد شرکت ها رشد کند تا بر مبنای ورود حجم زیاد نقدینگی زیرا اگر سهام بر مبنای ورود حجم زیاد نقدینگی رشد کنند هر لحظه احتمال می رود که با خروج نقدینگی سهام دچار ریزش زیاد شده و عده ای متضرر شوند و این جاست که به گفته رئیس محترم سازمان بورس در آوردن عرضه های اولیه جذاب به بازار پی می بریم ایشان چون شفافیت را مبنا قرار داده اند با آوردن عرضه های اولیه جذاب باعث می شوند که مقداری از پول های هوشمند به سمت این عرضه های اولیه برود و در نتیجه سهام قبلی حباب نقدینگی زیادی نگیرند و بیشتر بر مبنای عملکرد شرکت ها رشد داشته باشند هر چند این رشد آهسته باشد ولی بهتر است چون چنین رشدی ذاتی و بیشتر حاصل عملکرد شرکت ها است و در آینده قدرت نقدشوندگی بالایی خواهد داشت.
    همچنین پذیره نویسی های جدید نیز نوعی آموزش فرهنگ سهام داری است زیرا در این پذیره نویسی ها حداقل چند ماهی سرمایه گذار نمی تواند دست به فروش بزند و شرکت ها مجال استفاده از پول های ورودی را بدست خواهند آورد ضمن این که جلوی ورود دلالانی که به سودای کسب سود دو الی سه هفته ای وارد بازار می شوند گرفته می شود.
    برادران سهام دار، مسئولین مردم را برای سررررررمایه گذاررررری به بورس دعوت کرده اند نه برای دلاااااااااااالی پس سهام داری ۳ الی ۴ ساله را مد نظر قرار دهید قطعا سود خواهید برد.

    • امیر

      عرضه اولیه اگه به قیمت اسمی باشه و بین سهامدار خرد تقسیم بشه جذابه نه اینکه بیشترش به حقوقی و صندوق ها برسه . ضمن اینکه با این نوسانی که توئ یکسال تو این بازار پیش اومده از اصل سرمایه فقط یک هشتم باقی مونده اگه قراره تو این بازار چهار سال سهامداری کنیم و اصل پولمون برسه به کمتر از نصف نصف و بعد چهار سال دوباره اصل پولمون رو تحویل بدن اسمش سرمایه گذاری نیست . روش بانک داری اسلامی اومده تو بورس .بورس هم شده مرکز فساد .خیلی راحت میتونن مشکلش رو حل کنن چرا نمیخوان خدا میدونه.

  • ناشناس

    در سه عرضه اولیه قبلی هر چقدر کارشناسان و سهامداران با تجربه فریاد زدند که دست نگه دارید چون بازار کشش ندارد . با این حال سازمان بورس گوشش بدهکار نبود. گویا ماموریت داشت که عده زیادی از سهامداران مالباخته را برای بار چندم سرکیسه کند و فراری دهد تا افراد حقیقی و حقوقی دیگری از خودی ها به نان و نوا برسند . واقعا شما متعلق به کجا هستید که حقوق های نجومی و رانت های دلاری را از جیب این مردم می گیرید و باز هم سرمایه ها را به سمت کشورهایی چون ترکیه ، دبی ، قبرس و… گسیل میکنید تا در آنجا ایجاد تولید و اشتغال کنند .

  • ناشناس

    دوستان .ارزش سهامها نصف شده .ارزش پول یک چهارم
    دوسال پیش. هیچ کاری هم نمیخایم انجام بدیم .فردا جلو سازمان اگر برای مابقی سرمایه ارزش قاعل هستید

  • ناشناس

    برو بابا با این کارشناسی، اول اینکه عرضه اولیه خیلی هم خوبه فقط نباید همه عرضه ها با هم و در چند هفته متوالی انجام بشه، دوم اینکه نباید این عرضه اولیه ها به صندوق ها واگذار بشه که مردم هم به حقشون برسن

  • مهری

    ما عرضه اولیه می‌خوابم

  • غلام

    بورس لامصب مثل قمار میمونه نمیتونی رهاش کنی تا ته داراییت رو در نیاره ول کنت نیست