کد مطلب: ۲۷۱۵۶۵

تحویل گاز تجاری جمهوری آذربایجان به ترکیه آغاز شد

تحویل گاز تجاری جمهوری آذربایجان به ترکیه آغاز شد

رسانه‌های ترکیه در خبری اعلام کردند که پروژه شاه دنیز 2 جمهوری آذربایجان در زمان مناسب و طبق برنامه‌ریزی قبلی به پایان رسید و در نتیجه آن، تحویل گاز تجاری به ترکیه آغاز شد.

بستر گازی شاه دنیز 2، نقطه آغازین کریدور گاز جنوب بوده و گاز طبیعی جمهوری آذربایجان را به ترکیه و از طریق ترکیه نیز به اروپا انتقال خواهد داد و از ظرفیت تولید سالانه 16 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی برخوردار است و انتظار می رود که این میدان گازی به همراه میدان شاه دنیز یک، سالانه 26 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی تولید کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رونق عبدالله اف رئیس شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان (سوکار) در گفت و گو با خبر.تورک به اهمیت این پروژه اشاره کرد و گفت: تحویل اولین گاز تجاری به ترکیه از طریق خط لوله گاز ترانس آناتولی (TANAP) به عنوان نقطه عطفی در کریدور گاز جنوب به شمار می رود.

وی بیان کرد: با وجود مشکلات در اجرای این پروژه بزرگ، فرایند اجرای این پروژه در آذربایجان، گرجستان و ترکیه در مدت زمان تعیین شده و در چارچوب بودجه تعیین شده با موفقیت به پایان رسید.

گری جونز معاون شرکت بریتیش پترولیوم نیز در مصاحبه با خبر.تورک اعلام کرد که 28.8 درصد سهام پروژه شاه دنیز2 متعلق به بریتیش پترولیوم، 16.7 درصد متعلق به شرکت سوکار، 19 درصد متعلق به شرکت آنونیم ترکیه، 16.7 درصد متعلق به شرکت پترونانس مالزی، 10 درصد متعلق به شرکت لوک اویل روسیه و 10 درصد آن نیز متعلق به شرکت ایرانی نیکو است.

پروژه 'کریدور گاز جنوب' بخشی از طرح انتقال گاز جمهوری آذربایجان به اروپاست که از فاز دوم میدان گازی شاه دنیز باکو آغاز شده و با خط لوله قفقاز جنوبی از خاک گرجستان عبور کرده و به مرز ترکیه می‌رسد و در ادامه با پیوستن به پروژه خط لوله ترانس آناتولی موسوم به 'تاناپ' در داخل خاک ترکیه و خط لوله آدریاتیک موسوم به'تاپ' در یونان، آلبانی و ایتالیا به اروپا خواهد رسید.

هزینه کل پروژه کریدور گاز جنوبی بیش از 45 میلیارد دلار برآورد شده است و جمهوری آذربایجان از سال 2018 توسط خط لوله ترانس آناتولی سالانه 6 میلیارد مترمکعب گاز به ترکیه و از سال 2020 نیز توسط این خط لوله سالانه 10 میلیارد مترمکعب گاز این کشور به اروپا صادر خواهد کرد.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.