کد مطلب: ۲۹۹۰۴۴

معاون سازمان جنگل‌ها خبر داد:

تدوین سند بیابان‌زدایی با همکاری فائو

تدوین سند بیابان‌زدایی با همکاری فائو

معاون امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری اعلام کرد: فائو (سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد) قول داده که مسئولان خود را در مهر ماه امسال به کشور ما اعزام کند که در نهایت با ارزیابی‌هایی که با آن‌ها صورت می‌گیرد «سند همکاری حوزه بیابان زدایی» برای کشور تدوین شود.

ناصر حیدرپور امروز در حاشیه مراسم گردهمایی کشور امور مراتع در جمع خبرنگاران عنوان کرد: یکی از اولویت‌های ‌ما در سازمان جنگل‌ها ارتقای پوشش گیاهی در سطح کشور بوده که این امر مشخصا در حوزه مرتع به جهت وسعت بسیاری که در سطح کشور داریم، در دستور کار است. از این جهت گردهمایی امروز باعث ارتقای این دستور کار خواهد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی ادامه داد: استفاده از ظرفیت‌های مردم و بهره‌برداران کشور یکی از موارد موثر در این حیطه است؛ به طوری که مشارکت مردم در این زمینه توانسته حدود ۳۰ میلیارد تومان از ظرفیت منابع خیرین در حوزه آبخیزداری استفاده کنیم. همچنین در سال جاری با همکاری ادارات فنی در اداره‌های کل استان‌ها، فعالیتی در حوزه آبخیزداری را شروع کرده‌ایم که امیدواریم در پایان اجرای این عملیات شاهد اقدامات سازه‌ای در زمینه حوزه‌های آبخیزداری باشیم.

معاون امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور افزود: یکی از مشکلاتی که در مراتع و جنگل‌ها از گذشته تا به امروز به آن مبتلا بوده‌ایم، استفاده بهره‌برداران محلی و مجریان از بوته و جنگل‌ها جهت گرمایش در فصل زمستان است. از این جهت با توجه به هماهنگی‌های انجام شده، به دنبال این هستیم که برای بخش قابل توجهی از خانوارهای روستایی شرایطی را فراهم کنیم که بتوانند از سوخت های فسیلی استفاده کنند تا بوته‌کنی در سطح مراتع کمتر صورت گیرد.

حیدری در خصوص کانون‌های فرسایش بادی عنوان کرد: کانون فرسایش بادی ما به جهت تخریب منابع ماست. از این جهت در چند پهنه کشور از جمله خوزستان، دریاچه ارومیه، دشت سیستان و همچنین بخشی از جنوب کرمان اولویت‌های کاری در نظر گرفته‌ شده است. براساس مطالعات انجام شده پهنه‌های تحت تاثیر کانون‌های فرسایش بادی بالغ بر هفت میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار است.

وی افزود: تعداد بسیاری از شهرهای ما تحت تاثیر کانون‌های فرسایش بادی و بحرانی است که در این راستا برای استان خوزستان برنامه ریزی خاصی صورت گرفته و این استان از ردیف بودجه مستقل از صندوق توسعه ملی برای رفع این مشکل بهره مند می گردد. همچنین برای دشت سیستان نیز پیگری‌هایی انجام شده که بتوانیم بر اساس مطالعات انجام شده عملیات مقابله با بیابان‌زایی در کانون‌ها را در پیش گیریم.

معاون امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در خصوص کانون‌های ریزگردها در خارج از کشور عنوان کرد: معاون وزیر و ریاست سازمان جنگل‌ها و مراتع در کنفرانسی که مرداد ماه گذشته در رم برگزار شد، به این موضوع اشاره شد که براساس ارزیابی‌های گذشته بالغ بر ۷۰ الی ۸۰ درصد منشا کانون ریزگردهای کشور از خارج کشور است لذا ضرورت دارد کشورهای منطقه برای حل این معضل مشارکت و همکاری داشته باشند. از این جهت FAO (سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد) قول داده که مسئولان خود را در مهر ماه سال جاری به کشور ما اعزام کند که در نهایت با ارزیابی هایی که با آن ها صورت می گیرد «سند همکاری حوزه بیابان زدایی» برای کشور تدوین شود.

وی با اشاره به تاثیرات مخرب چرای دام سبک بر مراتع کشور گفت: دام سبک به جهت بیشترین تخریبی که به مراتع ما دارد بایستی مدیریت شود لذا اگر به جهت تعداد و بهره‌برداری از سطح مراتع مدیرت نشود پیامدهای جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت.

در ادامه ترحم بهزاد، مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌های کشور نیز با اشاره به اهمیت مرتع در افزایش آب‌های زیرزمینی و جلوگیری هدر رفت آب، عنوان کرد: وسعت مرتع در کشور ما بالغ ‌بر ۸۴ میلیون هکتار است که ۵۲.۲۵ درصد از عرصه ما را تشکیل می‌دهد؛ لذا از این جهت می‌توان دریافت که مرتع دارای جایگاه حائز اهمیت و ویژه‌ای برای کشور ماست.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.