کد مطلب: ۳۵۳۰۵۸

ترامپ وضعیت اضطراری اعلام کرد

ترامپ وضعیت اضطراری اعلام کرد

رئیس‌جمهوری آمریکا فرمان «وضعیت اضطراری» در سراسر این کشور را به بهانه «حوادث خشونت‌بار در مرزهای جنوبی» امضا کرد. در همین حال، نانسی پلوسی و چاک شومر از نمایندگان شناخته‌شده حزب دموکرات در بیانیه مشترکی به این فرمان ترامپ واکنش نشان دادند، واقعی جلوه دادن یک بحران غیرواقعی از سوی رئیس‌جمهور، نقض آشکار قانون‌اساسی است و کشور را ناامن‌تر خواهد کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از رویترز، با اعلام وضعیت اضطراری ، رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند بدون اجازه و تصویب کنگره این کشور، اعتبار مالی برای ساخت دیوار در مرز مکزیک را از سایر ردیف‌های بودجه تامین کند. به اعتقاد رئیس‌جمهور آمریکا، ساخت دیوار در مرز مکزیک باعث توقف مهاجرت غیرقانونی به این کشور خواهد شد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگاران در کاخ سفید تصریح کرد: من فرمان وضعیت اضطراری را امضا می‌کنم. وی اضافه کرد: ما با حمله باندهای تبهکار، با تهاجم موادمخدر و با حمله (ورود غیرقانونی پناهجویان) مواجه هستیم و این غیر قابل قبول است. ترامپ تصریح کرد، منابع مختلفی برای تامین هزینه ساخت دیوار مرزی در اختیار دارد و می‌خواهد با این فرمان اجرایی ساخت دیوار را تسریع کند. ترامپ برای ساخت دیوار مرزی خواستار بودجه‌ای ۷/ ۵ میلیارد دلاری شده بود اما دموکرات‌ها در کنگره با این بودجه مخالفت کردند.

اختلاف دولت دونالد ترامپ با دموکرات‌ها بر سر تامین بودجه ساخت دیوار مرزی در جنوب آمریکا باعث شد که بخشی از ادارات دولت فدرال به مدت ۳۵ روز تعطیل شود. این طولانی‌ترین تعطیلی ادارات در تاریخ معاصر آمریکا بود که در نهایت با موافقت طرفین بر سر تامین بودجه موقت به پایان رسید.

این درحالی است که نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا هشدار داد، اگر دونالد ترامپ در رابطه با مرزهای جنوبی کشور اعلام وضعیت اضطراری کند، رئیس‌جمهور دموکرات بعدی در رابطه با اسلحه چنین خواهد کرد. پلوسی همچنین گفت، دونالد ترامپ با این اقدام خود کنگره را دور می‌زند و اکنون دموکرات‌ها باید امکانات و گزینه‌های خود را ارزیابی کنند.

رئیس‌جمهور آمریکا در نشستی خبری با «بحرانی» خواندن وضعیت امنیتی در مرز جنوبی با مکزیک، گفت برای تامین بودجه دیوار مرزی مورد نظرش وضعیت اضطراری اعلام می‌کند.ترامپ گفت، با اعلام وضعیت اضطراری می‌تواند هشت میلیارد دلار برای ساخت دیوار مرزی اختصاص دهد. در همین حال چند گروه فعال آمریکایی اعلام کردند که قصد ثبت شکایتی با هدف پایان دادن به وضعیت اضطراری ملی اعلام‌شده از سوی دونالد ترامپ به منظور اجرای پروژه‌ دیوار مدنظرش در مرز جنوب این کشور با مکزیک را دارند.

به گزارش اسپوتنیک، آنتونی رومرو، مدیر اجرایی یکی از این گروه‌ها به نام اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا در بیانیه‌ای گفت‌: ما هفته آینده شکایتمان را ثبت خواهیم کرد. این اقدام نوعی تصاحب قدرت غیرقانونی است. اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا به گفته رومرو قصد دارد در دادگاه استدلال کند که تصمیم ترامپ برای اعلام وضعیت اضطراری ملی بی‌سابقه بوده و براساس قوانین مربوط به اختیارات وضعیت اضطراری که برای این اعلامیه مورد استناد وی قرار گرفته است، مجاز نیست.

یک گروه دیگر به نام «پابلیک سیتیزن» هم در بیانیه‌ای در توییتر گفت‌: ما شکایت می‌کنیم تا جلوی وضعیت اضطراری جعلی ترامپ را بگیریم. در این بیانیه آمده است که اگر ترامپ بتواند خواسته‌اش را اجرایی کند، دیگر نمی‌توان پیش‌بینی کرد که وضعیت اضطراری ساختگی بعدی درباره چه چیزی خواهد بود و در آن زمان چه کسی هدف قرار خواهد گرفت و کدام اختیارات وضعیت اضطراری مورد ادعا واقع خواهند شد.

همچنین گروه موسوم به شبکه مرزی حقوق‌بشر واقع در تگزاس و در شهر مرزی ال پاسو در بیانیه‌ای مطبوعاتی، خاطرنشان کرد که شکایتی را علیه اعلامیه وضعیت اضطراری رئیس‌جمهوری آمریکا ثبت خواهد کرد. این گروه در بیانیه مطبوعاتی‌اش اظهار کرد: شبکه ما معتقد است که این اقدام مبتنی بر تخریب مرز ما بوده و این اعلامیه آسیب غیرقابل جبرانی به جوامع مناطق مرزی وارد خواهد کرد. شبکه مرزی حقوق بشر در بیانیه خود گفت که مرکز موسوم به مرکز نیسکانن و همچنین گروه حفاظت از دموکراسی نماینده شکایت از جانب این گروه در دادگاه خواهند بود.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.