کد مطلب: ۶۰۱۰۸۸

جزئیات تعرفه جدید گاز خانگی

جزئیات تعرفه جدید گاز خانگی

از مجموع ۱۲پلکان تعرفه گاز بخش خانگی در اقلیم‌های پنج‌گانه، هزینه گاز در ۳پله اول نسبت به سال گذشته افزایش ندارد اما از پله۴ به بعد، هر پله با ۴۰درصد افزایش قیمت مواجه شده است. هزینه قبض گاز مشترکان بدمصرف که تعرفه مصرف گاز آنها در پله یازدهم و دوازدهم قرار می‌گیرد، نسبت به قبل، ۳ تا ۴برابر و درصورت مصرف بیشتر در پله آخر، بسیار سنگین‌تر خواهد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، کسری تولید گاز در مقابل میزان مصرف آن در فصل سرد امسال، باعث شده تا دولت در کنار کاهش سهمیه گاز صنایع، بر ابزارهای تشویقی و تنبیهی برای کنترل مصرف گاز خانگی نیز تمرکز کند؛ به‌گونه‌ای که ۳پله نخست تعرفه گاز شامل ۷۵درصد مشترکان خانگی از افزایش قیمت معاف هستند و مابقی مشترکان در هر پله بالاتر متحمل افزایش‌های ۴۰درصدی قیمت گاز خواهند شد.

معاون اول رئیس‌جمهور آیین‌نامه اجرایی مربوط به تعیین تعرفه‌های مصارف گاز دوره سرما در سال۱۴۰۰ را ابلاغ کرد.

براساس این آیین‌نامه، از مجموع ۱۲پلکان تعرفه گاز بخش خانگی در اقلیم‌های پنج‌گانه، هزینه گاز در ۳پله اول نسبت به سال گذشته افزایش ندارد اما از پله۴ به بعد، هر پله با ۴۰درصد افزایش قیمت مواجه شده است. هزینه قبض گاز مشترکان بدمصرف که تعرفه مصرف گاز آنها در پله یازدهم و دوازدهم قرار می‌گیرد، نسبت به قبل، ۳ تا ۴برابر و درصورت مصرف بیشتر در پله آخر، بسیار سنگین‌تر خواهد شد.

تاریخ اعمال تعرفه‌های گاز

به ‌موجب آیین‌نامه اجرایی تعرفه‌های مصارف گاز دوره سرما در سال۱۴۰۰، نرخ تعرفه‌های مصارف خانگی گاز از تاریخ ۱۶آبان امسال تا ۳۱فروردین سال آینده به‌ گونه‌ای اعمال می‌شود که ضمن اعمال تخفیف خوش‌مصرفی برای مشترکانی که صرفه‌جویی کنند، برای سایر مشترکان به‌صورت پلکانی تنبیهاتی درنظر گرفته خواهد شد.

طبق این آیین‌نامه، در ۳پله نخست، تعرفه گاز تغییری نکرده و حتی مشترکان گاز طبیعی بخش خانگی که مصرف گاز آنها در این بازه زمانی نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش یابد، به ازای هر یک‌درصد کاهش، مشمول پاداش صرفه‌جویی معادل ۳واحد درصد و تا سقف ۴۵درصد در گازبهای صورتحساب دوره خواهند شد.

همچنین مشترکان صنعتی گاز طبیعی با مصرف ۵هزار مترمکعب در ساعت و بالاتر با درخواست شرکت ملی گاز ایران در دوره زمانی ۱۶آبان تا ۱۵اسفندماه حداقل برای ۵روز متوالی، اگر مصرف خود را به میزان ۳۰درصد نسبت به روزهای مشابه سال قبل کاهش دهند، متناسب با میزان کاهش مصرف گاز، مشمول تخفیف معادل ۱۰درصد گازبهای صورتحساب دوره خواهند شد.

در مقابل تخفیف‌های کم‌مصرفی، از مجموع ۱۲پلکان تعرفه، از پله۴ تا ۱۲، هر پله ۴۰درصد به مبلغ گازبها اضافه می‌شود و در پله دوازدهم مبلغ هر مترمکعب گاز به ۱۹۹۵تومان می‌رسد که حدود ۴برابر پله اول (۴۱۴تومان) است.

سهمیه گاز خوش‌مصرف‌ها در ۵ اقلیم

در نقشه توزیع گاز ایران، کشور از نظر وضعیت آب‌وهوا به ۵اقلیم تقسیم شده که براساس آن در اقلیم یک که سردترین منطقه کشور است، شرایط آسان‌تری در نظر گرفته شده و در اقلیم۵ که گرم‌ترین اقلیم محسوب می‌شود، حداقل میزان مصرف مجاز در هر پله تعیین شده است.

براساس آیین‌نامه جدید، در اقلیم یک مانند بخش‌هایی از استان اردبیل، مشترکان تا ۵۰۰مترمکعب مصرف، بدون تغییر تعرفه گاز هستند و این میزان در اقلیم۲‌تا‌۴۵۰مترمکعب، در اقلیم۳ تا ۴۰۰مترمکعب، در اقلیم۴ تا ۳۵۰مترمکعب و در اقلیم۵ تا ۲۵۰مترمکعب مصرف بدون تغییر خواهد ماند. هزینه هر مترمکعب گاز در پله‌های یک‌تا‌۳ نیز مانند سال قبل به‌ترتیب ۴۱۴، ۶۹۰ و ۹۶۶ریال تعیین شده اما در پله‌های بعدی با افزایش حدود ۴۰درصدی روبه‌رو است که باعث شده هزینه هر مترمکعب در پله دوازدهم به ۱۹هزار و ۹۵۹ریال برسد.

اقلیم یک شامل شهرهایی نظیر سراب، ماکو، خلخال، دماوند، کوهرنگ و بیجار است. شهرهایی نظیر بناب، خوی، چادگان، شهرکرد، بیرجند، قوچان، قزوین و اقلید در اقلیم دوم و شهرهایی نظیر یزد، اراک، ازنا، دنا، پاوه، کرمان، سمنان و اصفهان در اقلیم۳‌دسته‌بندی می‌شوند.

همچنین اقلیم۴ شامل شهرهایی نظیر تنگستان، نهبندان، ایذه، پاسارگاد، رفسنجان، سرپل ذهاب، گچساران و آمل است و مناطقی نظیر بندرعباس، جزایر ایرانی خلیج‌فارس، قصر شیرین، قلعه گنج، لار، چابهار و دهلران در اقلیم۵ قرار می‌گیرند.

منبع: همشهری

آخرین اخبار حوزه انرژی را از صفحه انرژی و کالای تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.